Primus eller Optimus?

Hej, skulle vilja ha era åsikter ang. dessa två brännare. Vilken av märkena är bäst när man jämför liknande produkter? Vilken är lättast i resp. klass?

Har tröttnat på min tunga Trangia och känner att det är dag för något lättare.

~Paul~
 
Både primus och optimus tillverkar gas, fotogen och bensinkök. Att allmänt jämföra olika märken är meningslöst, jämför specifika kök av resp. tillverkare i stället.
 
Tack för era svar,

Ja jag förstår att det är svårt att jämföra mellan olika märken Kurt, det var också därför som jag skrev så här: "Vilken av märkena är bäst när man jämför liknande produkter? Vilken är lättast i resp. klass?"

Med andra ord så ville jag ha svar på precis det som du påpekar. Nämligen jämförelse mellan liknande produkter, fast mellan enbart två märken (Optimus, Primus).

Respektive klass betyder att jag gärna skulle se en jämförelse mellan två liknande kök tillverkade av dessa båda (t ex med tanke på vikt, bränsle, finesser osv)

MVH,
~Paul~
 
Jag testade Optimus Nova mot Primus multifuelkök (minns inte vad det heter) och mot MSR Dragonfly och tyckte att Nova var bäst.
- Lättare att förvärma och tända, oavsett bränsle
- Lättare att rengöra (kan rengöras under gång)
- Går att montera i Trangias vindskydd

Vad gäller superlätta gaskök vinner också Optimus, tack vare att Crux är så förbaskat lätt, elegant och smart :)
Men MSR Pocket rocket är det bästa köpet för plånboken.
 
Jag vill alltid ha kaffepannan med och dessutom behöver man ju kokkärlen. Givet detta sparar man väl inte så mycket vikt med annat kök än Trangia?

Det är ju bara vindskyddet som man släpar på i onödan. Å andra sidan är det väl vettigt med vindskydd eftersom det blir stadigt och som regel kokar fortare.

Tänkte alltså köpa gasbrännare till Trangiat, och då har jag sett att Markill (northstar.se) är billigare och lättare än Trangias Primusbännare (eller om det nu är Optimus).

Är det dumt tänkt?
 
Mezzner; sa:
...och då har jag sett att Markill (northstar.se) är billigare och lättare än Trangias Primusbännare (eller om det nu är Optimus).

Är det dumt tänkt?

Billgare har jag inte kollat upp men lättare är Markills inte alls. Det skiljer visserligen bara 10 g till Primus (Trangia orgnials) fördel. Primus har också förstärkt slang och vad jag av bilderna kan se, en rejälare förvärmningsslinga.
 
Vid koll på Northstar och Trangias hemsida så har du rätt. Fast jag har stått och hållit i en förpackning med "Trangias" gasbrännare och på den stod det en högre vikt (än 180 g), och jag vill minnas att vikten var en bit över 200 g. Priset skiljde då med ca 150:- tlll Markills fördel, men det kan ju också vara beroende av ÅF.





På sportsnet är priset 375:- och vikten 230 för Primus Trangiabrännare.
[Ändrat av Mezzner 2004-07-05 kl 10:16]
 
Köpte en Markill peak ignition på northstar (~500:)
bara hunnit prova den litegranna och ska ut o cykla kungsleden nu till helgen, så ja får väl se va den går för. Men vid första prov och anblick tycker jag den verkar kanon! Extremt liten och behändig, sen är den inte så blodigt dyr heller.
 

avslutad210712

Gäst
Svårt att jämföra när jag bara testat primus gasoltillsats till trangia och primus omnifuel men å andra sidan är det sista hur enkelt som helst att använda om man kör det på heptan. Koppla ihop, pumpa upp trycket, öppna ventilen ca två sekunder, stäng ventilen, fjutta på, låt det brinna tills lågan nästan fösvinner, öppna ventilen och laga mat. Det första är naturligvis ändå enklare *L*.

Nackdelen med omnifuel är dock att det är lite tungt. Och priset är kanske inte det lägsta.
 
avslutad210712; sa:
Svårt att jämföra när jag bara testat primus gasoltillsats till trangia och primus omnifuel men å andra sidan är det sista hur enkelt som helst att använda om man kör det på heptan. Koppla ihop, pumpa upp trycket, öppna ventilen ca två sekunder, stäng ventilen, fjutta på, låt det brinna tills lågan nästan fösvinner, öppna ventilen och laga mat. Det första är naturligvis ändå enklare *L*.

Nackdelen med omnifuel är dock att det är lite tungt. Och priset är kanske inte det lägsta.

När du skriver sånt här känns det extra skönt att man precis beställt ett omnifuel från staterna för motsvarande 660 kr :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Primus gastub Utrustning allmänt 7
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
Göran_ Primus lantern (Och dylikt) Utrustning allmänt 27
nilsj Primus lampor Utrustning allmänt 4
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
thomas.vastervik Primus Utrustning allmänt 0
jronnblom Primus Sr. Tor gaslykta Utrustning allmänt 1
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
Skattletaren PRIMUS MicronLantern Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
marcusen Gamla Primus Meshlantern Utrustning allmänt 0
polarhund Primus Micron??? Utrustning allmänt 1
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.