Prijons Touryak

Nån som har nån erfarenhet av Prijons Touryak?
Funderar starkt på att skaffa en sån och tar gärna emot synpunkter mm. om den och ev. andra liknande.
Blir mestadels paddlings turer i åar/älvar,kanske lite fiske,långturer med övernattningar med tält och så,ganska mycket packning.
Jag ligger runt 85-90 kg,178 cm.
Har även kollat in Prijon Youkon men den verkar vara mer renodlad för älv/fors. Eller funkar den även för lite längre turer på lungt vatten?
Tack på förhand/Putte
 
Prijon Kodiak

Jag har en Prijon Kodiak och är ganska nöjd med den. Kodiaken är stabil och lastar ganska mycket men är inte så snabb.
Touryaken är lite kortare och bredare vilken gör den ännu trögare, lite väl tjock och trög enligt min smak. Om du ska på långturer är risken att du tycker den är för trög. Ska du paddla lite kortare sträckor samt fiska kan den vara bra.
Provpaddla och jämför med andra kajaker innan köp.
 
Jag har en Prijon Kodiak och är ganska nöjd med den. Kodiaken är stabil och lastar ganska mycket men är inte så snabb.
Touryaken är lite kortare och bredare vilken gör den ännu trögare, lite väl tjock och trög enligt min smak. Om du ska på långturer är risken att du tycker den är för trög. Ska du paddla lite kortare sträckor samt fiska kan den vara bra.
Provpaddla och jämför med andra kajaker innan köp.

Och om du funderar på en Kodiak, och inte är van, provpaddla den opackad i lite vågor, det är den Kajak på kajakträningen som har värst rykte om sig att oväntat blöta ner paddlaren (gäller i och för sig för långa personer, men om din vikt sitter högt är det all anledning att vara mer misstänksam mot Kodiaken än många andra kajaker).

--- Mats ---
 
Jag är 178 cm lång och väger in på ca 78 kg. Under mitt år med Kodiaken (från nybörjare till hyfsad rutinerad paddlare ;) ) så har jag aldrig vält ofrivilligt med kajaken.
Trådskaparen har samma längd men är lite tyngre, det borde inte bli några problem med stabiliteten, varken med Touryak eller Kodiak.

Det viktiga är att prova många olika kajaker och tänka över vad man ska använda den till, sen slår man till. Vanligtvis förlorar man inte så mycket pengar på att köpa en begagnad kajak om det blir felköp och man tvingas sälja igen.
 
Jag är 178 cm lång och väger in på ca 78 kg. Under mitt år med Kodiaken (från nybörjare till hyfsad rutinerad paddlare ;) ) så har jag aldrig vält ofrivilligt med kajaken.
Trådskaparen har samma längd men är lite tyngre, det borde inte bli några problem med stabiliteten, varken med Touryak eller Kodiak.

Det viktiga är att prova många olika kajaker och tänka över vad man ska använda den till, sen slår man till. Vanligtvis förlorar man inte så mycket pengar på att köpa en begagnad kajak om det blir felköp och man tvingas sälja igen.

Håller med om alla dina synpunkter. Den enda komplettering jag gör är att på Kajakevent som utbildar typ 15 man i taget, varje vecka under sommaren, så utmärker sig just kodiaken som en kajak nybörjare vofta och oväntat slår runt i (opackad). Den utmärker sig. Har man inte problemet är det bra, man skall bara vara medveten om att den skiljer sig lite från mängden. Packad och för mindre långa personer är den bra. För erfarna är allting bra ur stabilitetssynpunkt, så det är där man skall lita på nybörjare för att veta var risken finns.

--- Mats ---
 
Håller med om alla dina synpunkter. Den enda komplettering jag gör är att på Kajakevent som utbildar typ 15 man i taget, varje vecka under sommaren, så utmärker sig just kodiaken som en kajak nybörjare vofta och oväntat slår runt i (opackad). Den utmärker sig. Har man inte problemet är det bra, man skall bara vara medveten om att den skiljer sig lite från mängden. Packad och för mindre långa personer är den bra. För erfarna är allting bra ur stabilitetssynpunkt, så det är där man skall lita på nybörjare för att veta var risken finns.

--- Mats ---

Mats här har rätt i problemen med Kodiak, det är två helt olika kajaker, Touryak (fast med din längd är det Motion du borde tittat på Toutyak är till för de stora pöjkarna) är en kajak som är slutstabil medans Kodiak har låg slutstabilitet, men den är ganska initialstabil. Det finns nu tre "Touryak"versioner Motion, Touryak och den nya Marlin som är lika lång som Kodiak men har samma skrovform som Motion/Touryak. Mitt tips go for Marlin, det är en mycket roligare kajak, lite långsammare visst (men mer lättdriven än Motion Touryak)men det blir bara märkbart när du kör hårt, och skall du göra det så är det inte Prijon du skall välja ;-).

Mvh,
Leif
 
Senast ändrad:
Touryak/Yukon/...

Tack för alla svar och inlägg ang. mina bryderier ang. mina kajak funderingar.
Fortsätt gärna och kom med förslag mm....ska neröver till S-vall och testa kajaker så fort Wåttotårrt öppnar i början på maj:)
Mvh//Putte
 
Jag har en Prijon, längden på den kan justeras och den är delbar.
Jag paddlar mest havskajak men några få undantag då jag har forspaddlat.
Jag har två paddlar och det är mest för att jag lätt får ont i ryggen och att byta paddelstil är skönt. En vingpaddel och en "vanlig". Om du har en paddel som du tycker funkar och har råd med en till så är en liten paddelgarderob inte helt fel.
 
Fortfarande....

...besluts ångest....är det nån som är i min storlek ca. 177cm & 90 kg som paddlar Prijons Motion?
Hur funkar den och är den på gränsen för liten?
Just nu står det mellan den och Touryaken.
Har tyvärr ingen möjlighet att provpaddla innan.
//P
 
Hej Putte 74

Det är inte lätt att välja rätt kajak speciellt om Du inte kan provpadda, vilket alla rekommendrar att göra.

Jag paddlar både Yukon Expedition och Motion och är väldigt nöjd med båda.
Motion valdes efter att ha provpaddlat 15 olika kajker under treårs tid.
Motion är MYCKET LÄTTDRIVEN och kul att paddla och det valet ångrar jag aldrig! Även om den är relativt liten så har den har stort utrymme för fötter så man kan ha dojorna på vid paddling om vill. Den är inte trång i sittbrunnen trots att den är nätt. Den är mycket lätt att manöverera.

Nu väger jag 70 kg och är 170 cm lång så det blir svårt för Dig att jämföra.

Hur somhelst så finns nu även Marlin och den har samma skovform som Motion men är större.
Den har stora likheter med Motion. Hade jag varit i Din storlek hade jag valt Marlin.

Mitt råd till Dig : Välj Marlin och om det absolut bara står mellan Motion och Touryak så ta Touryak med tanke på Din storlek.

Kom ihåg att du kan ju byta kajak om Du inte trivs med första valet.
Kajakval är inte livsavgörande.

Slutligen försök att få till en provpaddling det måste gå att ordna på något sätt.

Hälsningar
Lennart
 
Definiera "lättdriven" ännu roligare skulle det förstås vara att se en definition av "trögdriven"

Alltid roligt att lära sig något nytt

Hans Friedel

Jag misstänker att du vill ha någonting sånt här:
En polokanot är "lättdriven" eftersom det är lätt att dra paddeln genom vattnet. Polokanoten gör då en 180°-sväng...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.