Powerbank som laddar vid låga amperetal?

Om man räknar med att du i genomsnitt får ut 0,5 A.ur solpanelen så laddar du en mobiltelefon på 6 timmar.
Vi sämre väder kommer det inte att ladda alls.

Hur mycket avser du använda mobilen?
 
Om man räknar med att du i genomsnitt får ut 0,5 A.ur solpanelen så laddar du en mobiltelefon på 6 timmar.
Vi sämre väder kommer det inte att ladda alls.

Hur mycket avser du använda mobilen?

Jag tror du räknar högt.

Det man ska tänka på är att en 6W solcell kanske ger 0,8A som mest vid praktiskt bruk.
Är det en dag då 30-50% av tiden försvinner pga enstaka moln som drar förbi så sjunker detta radikalt. Varje gång strömstyrkan dippar kommer telefonen att vakna till och dra litet extra ström, och när strömstyrkan ökar så sker samma sak.

Därför kommer en liten solcell inte vara linjärt sämre än en större. Den större kommer sällan under 0,5A, och då håller inte telefonen på med sådana där otyg.

Till detta tillkommer att en smartphone kanske drar allt mellan 0,1 A i vila.

Men visst. En riktigt strålande dag (förutsatt att man är duktig och vinklar om solcellen vartefter solen flyttar sig) kanske man kan snitta 0,5A med en 6W panel.
 
Jag tror du räknar högt.

Det man ska tänka på är att en 6W solcell kanske ger 0,8A som mest vid praktiskt bruk.
Är det en dag då 30-50% av tiden försvinner pga enstaka moln som drar förbi så sjunker detta radikalt. Varje gång strömstyrkan dippar kommer telefonen att vakna till och dra litet extra ström, och när strömstyrkan ökar så sker samma sak.

Därför kommer en liten solcell inte vara linjärt sämre än en större. Den större kommer sällan under 0,5A, och då håller inte telefonen på med sådana där otyg.

Till detta tillkommer att en smartphone kanske drar allt mellan 0,1 A i vila.

Men visst. En riktigt strålande dag (förutsatt att man är duktig och vinklar om solcellen vartefter solen flyttar sig) kanske man kan snitta 0,5A med en 6W panel.

Jag håller med dig. :)
 
Ja, frågan jag ställde var ju om någon kan tipsa om en liten powerbank som laddar redan vid låga amperetal, för att slippa ladda telefonen direkt. Verkar inte drälla av såna dock, om man ska tolka frånvaron av såna tips :)
 
Vad menar du med frågan?

Jag tror ju att du menar en liten power bank som kan "laddas upp" vid låga ampertal. Om så är fallet så är det spänningen från solcellerna som avgör inte hur hög ström som produceras från solcellerna. Alla "power bankar" kan ta emot laddning oavsett storlek om spänningen från solcelleran är ca 5 volt. När cellerna i power banken är laddade så håller dom ca 3,7 volt dvs. samma spänningen som i förbrukaren (mobilen, kameran etc)

Det är alltså solcellspanelen och solljuset vid tillfället som avgör. Överdimensionera solcellspanelen, vid dåligt väder så laddar den nästan ingenting alls. (När solcellerna har solljus så producerar dom oftast en relativt hög spänning som sedan regleras ner till en lämplig laddningsspänning, omkring 5 volt.)

När sedan power banken skall användas för att ladda någon förbrukare så är den konstruerad så att elektroniken i den lyfter upp spänningen till ca 5 volt efter som det behövs för att batterierna i förbrukarna skall kunna laddas. Det är där en stor del av förlusterna i systemet med en power bank uppstår. Det vore givetvis bättre att ha med fulladdade extra batterier att slippa förlusterna men de flesta mobiler går inte att byta batteri på i dagsläget. En bra ide är att ansluta förbrukarna direkt till solcellerna när det är möjligt. Då slipper man förlusterna i omvandlingen av spänning från power banken.

Så här har i alla fall jag uppfattat den information jag har baserat mitt eget system med solceller och power bank på. Jag är ingen expert å området - reservation för eventuella felaktigheter.
 
Okej, jag får omformulera frågan: söker liten powerbank som kan laddas av solcellsladdare även när det inte är strålande solsken.
Just min laddare är på 6 watt, men berätta gärna även om din erfarenhet inte gäller exakt en 6-wattsladdare; det ger ju ändå en ledtråd.
 
problemet är ju delvis att det blir för liten effekt att ladda överhuvudtaget när det är en så liten panel. sen spelar kvaliten på solcellerna in väldigt mycket. troligtvis är det liten skillnad mellan olika powerbanks. eller så väljer du en från en som även tillverkar solpaneler. tex brunton inspire som jag redan nämnt. nomad gör äver power banks som passar deras solceller. men de är betydligt dyrare än clas...
jag använde 12000mAh clas ohlsson power bank tllsammans med min 7w nomad solcell under en treveckors vandring. mobilen var på hela dagen och sen laddade jag under natten. och detta var inget problem. det sägs att det krävs mer energi att ladda de sista 10-20% av en mobil så det kan vara bra att sluta ladda vid tex 80% för att spara energi
 
Okej, jag får omformulera frågan: söker liten powerbank som kan laddas av solcellsladdare även när det inte är strålande solsken.
Just min laddare är på 6 watt, men berätta gärna även om din erfarenhet inte gäller exakt en 6-wattsladdare; det ger ju ändå en ledtråd.

Jag har själv en solcellsladdare på 15 watt som fungerar hyggligt men 30 watt vore heller inte fel (förutom att den väger och tar plats). Ju högre effekt laddaren har ju fortare laddar den upp power banken vid solsken och ju bättre fungerar den även vid mulet eftersom den även då avger mer laddningsström än en mindre laddare under samma förhållanden. Du får ändå räkna med väsentligt minskad effekt vid mulet väder.
 
Okej, jag får omformulera frågan: söker liten powerbank som kan laddas av solcellsladdare även när det inte är strålande solsken.
Just min laddare är på 6 watt, men berätta gärna även om din erfarenhet inte gäller exakt en 6-wattsladdare; det ger ju ändå en ledtråd.

Poängen är att det inte är ditt batteripack som är flaskhalsen.

Du har en ganska liten solcell, och om det inte är bra sol så ger den för lite. Resultatet blir ditt problem.

Lösningen är att bara ladda när det är riktigt bra sol, eller byta till en större solcell.
Jag har svårt att se att du kan lösa detta med ett annat batteripack.
 
Tror frågan är helt rätt ställd, elektroniken i batteriet börjar ladda först vid en viss tröskelström. Det teoretiska svaret är att gå förbi elektroniken och ladda batteriet direkt. Kan dock inte rekommendera det pga explosionsrisken. Man får inte komma över 4.2 volt. Är batteriet urladdat och det är mulet är dock risken minimal:)
 
Sverige är ett grönt land det betyder att antalet nederbördsdagar är stort, vid nederbörd krävs moln vilka dämpar solljuset.
En solfångare med tillräcklig yta behövs för att komma över tröskelströmen. En reglerkrets hindrar för hög laddström vid fullt solsken.
Välj en solcellsladdare en storlek större än du tror dig behöva nu. För nästa generation maskiner kommer att behöva större eller fler batterier.

go tur
 
Aaaah, laddaren kan dra ström från telefonen/powerbanken? Fan vad sneaky!
Går det att ta reda på på något sätt om så är fallet? Vore ju sjukt ovärt när man ansträngt sig för att få ström!

Powerbank går sällan minus så köp en stor panel på minst 10W ,helst 20W och kör på den.
Sen telefon via den.

Om det är sol så kör du telefon direkt via solpanel.
Lite mulet och så kan du gå minus iaf om du kör direkt
till telefon - telefonen tror den får men loosar istället
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rinte Powerbank Utrustning allmänt 3
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
Knallarn Powerbank Utrustning allmänt 52
vandrafjäll Powerbank som tål kyla Utrustning allmänt 24
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
pelka GP powerbank! Utrustning allmänt 30
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.