Popcorn på trangia

Försökte poppa popcorn på trangia med gas. De blev ganska brända.
Någon som bemästrar det och kan ge en instruktion?

Kan tipsa om att brända karotter går att göra rent med olivolja. Men jag vill helst inte göra om det.
 
Med erf av pann kakor som blir lite brända i mitten att om du anv kastrull så får du ju mer värme pga avst.till brännare.(GB74)
Prova med stekpanna och ett AL lock från någon kastrull.
Gamla duosal är nog enklare än mitt HA värmt pankaka med duosal på vedkök en gång helt ok med gått om smör.
Lite salt och en avriven grön sida från en disksvamp ok,har även en råtting ´borste´och lite diskmedel med på tur,och lite stålull till undersidan om den blir svart ok även till duosal.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Innan micropoppningens tid så poppade jag popcorn till familjen på spisen hemma, i en gammal alu-gryta med lock. Först i med popcornen så att botten täcks av ett lager, inte mer. Sedan lite rapsolja så att popcornen nätt och jämnt täcks. Sedan full fart på plattan tills det börjar poppa. Sedan kan man dra ner värmen eftersom det är den heta oljan som poppar kornen. Skaka grytan lite nu och då så opoppade korn ramlar ner igen. Träning fordras.

På Trangia blir det samma idé. Här är problemet att värmen på ett Trangia är mer koncentrerad så oljan värms ojämnt (mest i centrum). Lite mer olja kan hjälpa och att skaka ibland. Träning, träning... Och så rekommenderas en gryta av ren aluminium, varianterna med värmekänsliga beläggningar får man undvika. Men grytan ska inte bli så het att det går hål på den. Inte ens i närheten. När oljan är så varm att poppningen börjar behövs inte mer värme, det räcker med att hålla den temperaturen tills allt är klart. I början av karriären får man acceptera att andelen opoppade korn är ganska stor. Det är trevligt med nypoppade popcorn på fjällvandringen. Glöm inte saltet innan serveringen.
 
Som fowwe säger, träna, träna, träna. Lagom värme är enkelt att säga, svårare att bemästra.
Jag har gjort med scouter, det funkar efter lite övning.

//P
 
Superenkelt, fyll botten med olja, häll i popcorn, kör på hög värme tills det börjar poppa, då sänker du värmen tills poppandet börjar avta. Funkar varje gång för mig. Ingen egentlig skillnad mot att poppa på spisen fast det poppar lite långsammare av nån anledning.
 
Visserligen gjorda med spritbrännare men kanske var det till fördel
IMG_20160611_232922.jpg
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Innan micropoppningens tid så poppade jag popcorn till familjen på spisen hemma, i en gammal alu-gryta med lock. Först i med popcornen så att botten täcks av ett lager, inte mer. Sedan lite rapsolja så att popcornen nätt och jämnt täcks. Sedan full fart på plattan tills det börjar poppa. Sedan kan man dra ner värmen eftersom det är den heta oljan som poppar kornen. Skaka grytan lite nu och då så opoppade korn ramlar ner igen. Träning fordras.

På Trangia blir det samma idé. Här är problemet att värmen på ett Trangia är mer koncentrerad så oljan värms ojämnt (mest i centrum). Lite mer olja kan hjälpa och att skaka ibland. Träning, träning... Och så rekommenderas en gryta av ren aluminium, varianterna med värmekänsliga beläggningar får man undvika. Men grytan ska inte bli så het att det går hål på den. Inte ens i närheten. När oljan är så varm att poppningen börjar behövs inte mer värme, det räcker med att hålla den temperaturen tills allt är klart. I början av karriären får man acceptera att andelen opoppade korn är ganska stor. Det är trevligt med nypoppade popcorn på fjällvandringen. Glöm inte saltet innan serveringen.
Jag testar med mer olja nästa gång, lär vara "hacket"
Tack för beskrivningen! :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.