Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon?

Som topic: Har någon sett eller provat denna? Om konstruktionen och det hantverksmässiga stemmer är ju runt 15.000 norska rätt bra pris för en kevlar-kajak.

Erling.
 
Dyrare

Säljs i Sverige se http://www.dyvik.se/index.asp?sidTyp=main&sidID=73

24 900 SKR för Kevlar kolfibervarianten. Längd och utseende skvallrar om att kajken inte är bland de snabbaste? men där kan jag ha mycket fel då jag inte har provat den.

Är du spekulant så försäkra dig om att luckor och skott är täta och provpaddla. Gör om möjligt en A-B test av fart och andra egenskaper med och utan packning.

Thure
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
kajak Macur Voyager

Någon som har en macur Voyager eller har provat att paddla med en? Synpunkter, kommetarer om modellen mottas tacksamt - funderar att investera i en.

/Ronny
 
Re: kajak Macur Voyager

barefoot; sa:
Någon som har en macur Voyager eller har provat att paddla med en? Synpunkter, kommetarer om modellen mottas tacksamt - funderar att investera i en.

/Ronny

Hej Ronny,
jag har en, och den är helt ok. Den är lättsvängd och väldigt kursstabil (min har fast skädda, inget roder) även om det blåser en del. Jag upplever den som snabbare och mer lättpaddlad än vad jag trodde att den skulle vara.

Luckorna är täta.

Utseendemässigt har den hyfsat rak linje, mer VKV än eski-engelska varianter, men den är betydligt mer lättpaddlad (iaf för en tjej) än VKV och inte lika vindkänslig som eskisarna.

Jag gillar inte sitsen alls, den är gjord för större rumpor än min, men pedalerna är lätta att ändra och känns bra.

Finns lite om den på http://www.macur.pl, och det finns en pdf att ladda ner på http://www.dyvik.se.

Min kommer från http://www.motormarin.se/, kolfibern kostar 17000:- hos dem.

Något speciellt du funderar på?

// Ingela
 
Hej Ingela och tack för infon.
Hur rank upplever du att den är? Jag är en hyfsat van paddlare (passerat nybörjarstadiet) och är väl ute efter en kajak som ger lite utmaning och som jag inte tröttnar på efterhand som jag blir en bättre paddlare.

/Ronny
 
barefoot; sa:
Hej Ingela och tack för infon.
Hur rank upplever du att den är? Jag är en hyfsat van paddlare (passerat nybörjarstadiet) och är väl ute efter en kajak som ger lite utmaning och som jag inte tröttnar på efterhand som jag blir en bättre paddlare.

/Ronny

Ärligt talat är den rankare än jag trodde (positivt), hade förväntat mig lite mer badbaljekänsla eftersom den är relativt kort och bred. Har dock aldrig paddlat m full last, bara dagsturer.
Är överlag väldigt positiv till hur den beter sig i vattnet, den svarar direkt på allt man tar sig för, men känns som att du nog ska provköra den innan köp, är trots allt en del pengar att lägga ut.

Du kan testa min om du vill, finns mellan Malmö och Landskrona.

// Ingela
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
/Ronny [/QUOTE]

Ärligt talat är den rankare än jag trodde (positivt), hade förväntat mig lite mer badbaljekänsla eftersom den är relativt kort och bred. Har dock aldrig paddlat m full last, bara dagsturer.
Är överlag väldigt positiv till hur den beter sig i vattnet, den svarar direkt på allt man tar sig för, men känns som att du nog ska provköra den innan köp, är trots allt en del pengar att lägga ut.

Du kan testa min om du vill, finns mellan Malmö och Landskrona.

// Ingela [/QUOTE]

Var och provpaddalde en förra helgen.Trevlig att paddla, men ändå inte helt i min smak. Vill blaa. ha en uppfällbar skedda. Jag få leta vidare!

/Ronny
 
Vill blaa. ha en uppfällbar skedda. Jag få leta vidare!

/Ronny [/QUOTE]

Hade jag också velat ha :)

M tanke på hur många kajaker det finns så hittar du nog rätt modell så småningom, posta gärna i så fall och berätta vad du hittade och vad som är så bra med den.

// Ingela
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.