Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg?

Halloj! Jag får strax hem min allra första kajak (glasfiber/kevlar) och tar tacksamt emot tips på hur jag smidigast får ner den till vattnet. Det är en promenad på ca 1,5 km, mestadels asfalt, lite grusväg och knappa 20 m på sand, lite beroende på iläggsplats.
Jag vill paddla ofta, saknar bärhjälp och funderar på om det ens är lönt att lasta den på biltaket för den sträckan, eller om en schysst vagn är bättre? De flesta vagnar ser ut att ha väldigt små hjul och funka bäst på stigar eller kortare sträckor..?
Pga en skada i rygg och en axel kan jag inte lyfta tunga prylar över axelhöjd. Skulle därför gärna vilja veta om någon har erfarenhet av Thule hullavator på vanlig personbil, ej SUV alltså. Helt overkill eller en bra hjälp?
 
Biltemas lastvagn har fungerat bra för mig. Avståndet mellan hjulen är 55cm. Med lite modifikation kan man nog öka hjulbredden några cm till. Man får borra ett par nya hål för låssprintarna i axeltrumman
 

Bilagor

  • Kajakvagn.jpg
    Kajakvagn.jpg
    279.7 KB · Visningar: 164
Senast redigerad av en moderator:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Dra bakom cykel kan vara bra alternativ för en sådan sträcka. Finns gamla trådar med förslag på lösningar.

Att få upp kajaker på biltaket är en lite mer komplicerad fråga. Ofta kan man lyfta upp fören på ena pakethållaren medan aktern vilar på marken eller på en kanotvagn långt ut. Du kan behöva förlänga lasthållaren utanför sidan på bilen på vissa bilmodeller.

Thure
 
Tack så mycket för svaren. Vagn efter cykeln låter helt klart smidigast och jag får surfa runt efter en sån lösning. (y) Då känns också hullavatorn som ett onödigt dyrt alternativ och jag kikar på att slide'a upp kajaken på taket bakifrån istället. Bilen är låg och det blir nog snällast mot axeln..
 
Ursäkta lasthållaren skulle de stått i fjärde meningen i inlägg #2 autocorrekt gjorde en ändring jag inte upptäckte.

Thure
 
Jag har paddlat med en kompis som har en hullavator och den underlättar lyftandet, det gör den. Men det är ganska mycket utrustning att ha på biltaket och man får ju fortfarande lyfta och hantera remmar, om än på bekvämare höjd.
 
Min paddelkompis hade sporrhjul på sin kajak. Praktiskt när den skulle in i facket på lager 4 på numera nerbrunna kanothuset. Har själv knapp 3 km till havet och tycker att cykeldragen kanotvagn är bäst. 20" hjul och lite bredare, egen konstruktion.
 
Det är en promenad på ca 1,5 km, mestadels asfalt, lite grusväg och knappa 20 m på sand, lite beroende på iläggsplats.
Ungefär samma distans som jag har ner till Säveån. Det tar mindre än en kvart att promenera med kajaken. Jag greppar tag i någon av stävarna. Trottoarkanter klarar ekipaget bra med biltemavagnens 50cm hjul
 
Jag bygger vidare på den här tråden. Fick vid köp av kajak med en vagn men den får sägas ha gjort sitt. Sen skulle jag vilja ha en vagn som går ner i packluckan. Blir vagnen alldeles för liten då? Tänker främst på däcken, som kanske blir högst obekväma på allt annat än asfalt om dom är väldigt små.

Seahawk har en vagn som ska gå ner i packluckan men vet inte hur bra kvalitet den håller. Sen har jag en gammal cykelvagn hemma som håller på att moddas för kajaken men den går absolut inte ner i packluckan och är tänkt att användas enbart bakom cykeln.
 
Jag nyttjar bara biltemavagnens underrede med en bit liggunderlag och spännremmar som bilden i mitt tidigare inlägg visar. Hjulen tas lätt av efter att ha tryckt in de fjäderbelastade sprintarna som låser axlarna. Bottenplattan mäter 70x55 cm och med hjulen ovanpå blir höjden ca. 23 cm.
Går givetvis inte ner i packluckan på en kajak. Tyckte bara jag ville komplettera mina tidigare inlägg i den här tråden.
 

Bilagor

  • Vagn underifrån.jpg
    Vagn underifrån.jpg
    131.9 KB · Visningar: 200
  • Vagn i bil.jpg
    Vagn i bil.jpg
    178.5 KB · Visningar: 154
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips