Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg?

Halloj! Jag får strax hem min allra första kajak (glasfiber/kevlar) och tar tacksamt emot tips på hur jag smidigast får ner den till vattnet. Det är en promenad på ca 1,5 km, mestadels asfalt, lite grusväg och knappa 20 m på sand, lite beroende på iläggsplats.
Jag vill paddla ofta, saknar bärhjälp och funderar på om det ens är lönt att lasta den på biltaket för den sträckan, eller om en schysst vagn är bättre? De flesta vagnar ser ut att ha väldigt små hjul och funka bäst på stigar eller kortare sträckor..?
Pga en skada i rygg och en axel kan jag inte lyfta tunga prylar över axelhöjd. Skulle därför gärna vilja veta om någon har erfarenhet av Thule hullavator på vanlig personbil, ej SUV alltså. Helt overkill eller en bra hjälp?
 
Biltemas lastvagn har fungerat bra för mig. Avståndet mellan hjulen är 55cm. Med lite modifikation kan man nog öka hjulbredden några cm till. Man får borra ett par nya hål för låssprintarna i axeltrumman
 

Bilagor

  • Kajakvagn.jpg
    Kajakvagn.jpg
    279.7 KB · Visningar: 66
Senast redigerad av en moderator:
Dra bakom cykel kan vara bra alternativ för en sådan sträcka. Finns gamla trådar med förslag på lösningar.

Att få upp kajaker på biltaket är en lite mer komplicerad fråga. Ofta kan man lyfta upp fören på ena pakethållaren medan aktern vilar på marken eller på en kanotvagn långt ut. Du kan behöva förlänga lasthållaren utanför sidan på bilen på vissa bilmodeller.

Thure
 
Tack så mycket för svaren. Vagn efter cykeln låter helt klart smidigast och jag får surfa runt efter en sån lösning. (y) Då känns också hullavatorn som ett onödigt dyrt alternativ och jag kikar på att slide'a upp kajaken på taket bakifrån istället. Bilen är låg och det blir nog snällast mot axeln..
 
Ursäkta lasthållaren skulle de stått i fjärde meningen i inlägg #2 autocorrekt gjorde en ändring jag inte upptäckte.

Thure
 
Jag har paddlat med en kompis som har en hullavator och den underlättar lyftandet, det gör den. Men det är ganska mycket utrustning att ha på biltaket och man får ju fortfarande lyfta och hantera remmar, om än på bekvämare höjd.
 
Min paddelkompis hade sporrhjul på sin kajak. Praktiskt när den skulle in i facket på lager 4 på numera nerbrunna kanothuset. Har själv knapp 3 km till havet och tycker att cykeldragen kanotvagn är bäst. 20" hjul och lite bredare, egen konstruktion.
 
Det är en promenad på ca 1,5 km, mestadels asfalt, lite grusväg och knappa 20 m på sand, lite beroende på iläggsplats.
Ungefär samma distans som jag har ner till Säveån. Det tar mindre än en kvart att promenera med kajaken. Jag greppar tag i någon av stävarna. Trottoarkanter klarar ekipaget bra med biltemavagnens 50cm hjul
 
Jag bygger vidare på den här tråden. Fick vid köp av kajak med en vagn men den får sägas ha gjort sitt. Sen skulle jag vilja ha en vagn som går ner i packluckan. Blir vagnen alldeles för liten då? Tänker främst på däcken, som kanske blir högst obekväma på allt annat än asfalt om dom är väldigt små.

Seahawk har en vagn som ska gå ner i packluckan men vet inte hur bra kvalitet den håller. Sen har jag en gammal cykelvagn hemma som håller på att moddas för kajaken men den går absolut inte ner i packluckan och är tänkt att användas enbart bakom cykeln.
 
Jag nyttjar bara biltemavagnens underrede med en bit liggunderlag och spännremmar som bilden i mitt tidigare inlägg visar. Hjulen tas lätt av efter att ha tryckt in de fjäderbelastade sprintarna som låser axlarna. Bottenplattan mäter 70x55 cm och med hjulen ovanpå blir höjden ca. 23 cm.
Går givetvis inte ner i packluckan på en kajak. Tyckte bara jag ville komplettera mina tidigare inlägg i den här tråden.
 

Bilagor

  • Vagn underifrån.jpg
    Vagn underifrån.jpg
    131.9 KB · Visningar: 84
  • Vagn i bil.jpg
    Vagn i bil.jpg
    178.5 KB · Visningar: 68
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
akjka Erfarenhet av Kajaktjänst? Paddling allmänt 4
Kaj Yak Erfarenhet av Palm Bora? Paddling allmänt 5
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
fredl Erfarenhet av Julas takboxlyft (för kajak)? Paddling allmänt 4
nikahl Erfarenhet av Seattle Sports GoCart cykelvagn? Paddling allmänt 0
stefanhum Erfarenhet av walkie talkie TopCom Paddling allmänt 9
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
Brune Erfarenhet av VHF Nexus NX 1000? Paddling allmänt 16
vid Nomados epic julerbjudande blev olustigt förvirrande, ng annan erfarenhet? Paddling allmänt 1
henrich Erfarenhet av Viking Icon? Paddling allmänt 1
lervikstosa Erfarenhet av Freeline 530 K2 Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
david_pers Erfarenhet av Clas Ohlsons Kajak ProAqua? Paddling allmänt 3
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
ma_haa Folbot Cooper erfarenhet? Paddling allmänt 4
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
mardfelt Erfarenhet av Bahiya? Paddling allmänt 4
Arneri Erfarenhet av Elio-kajaker? Paddling allmänt 8
trulsa Erfarenhet av kajak Rainbow K1 Oasis Paddling allmänt 1
A-C Erfarenhet Nordkapp HLM ? Paddling allmänt 1
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
ottoha Erfarenhet av Reval.kajak? Paddling allmänt 0
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
Lilja Erfarenhet av Svalbard ? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1
Erfarenhet av stabilisatorer Paddling allmänt 1
LBQ Kajakhållare Thule Hullavator 898 Paddling allmänt 3
Brune Thule kajakhåller bara för USA markanden? Paddling allmänt 13
SafeSurfer Thule kajakställ hulla a port, intryckning i sidan. Paddling allmänt 11
FarbrorBlå Höjdlastare vs Thule Hull-A-Port Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.