Lantmäteriets Min karta laddas ner för området ifråga för offlinebruk. Nu när jag var i Norge skulle jag gjort samma med Norgeskart men det visades sig att de tog en del betalt. Jag laddade ner karta över Jotunheimen i Garmin Earthmate istället. Garmins karta tycker jag inte är så bra, den innehåller i princip inget annat än höjdkurvor och vattendrag, men kan duga i besvärliga situationer.
Det är endast i speciella situationer som jag använder den, det kan vara någon gång per tur eller inte alls. Jag har aldrig varit i läge att behöva koppla ihop med min Inreach Mini, utan det har bara varit för att slå på mobil-gps:en kort, få snabb position och sedan flygläge och batterispar igen, så mobilen kan användas till fotografering.
Exempel på situationer har varit vandring i moln/snår etc men egentligen inte för att jag känt mig vilse utan mer psykiskt, när man börjar undra hur långt det är kvar så kan man vissa gånger behöva den där titten. Är det då dålig sikt eller trassligt så brukar det alltid vara 10t gånger längre kvar än vad man trodde.

Så mindfulness hade egentligen hjälpt bättre. Men men. I år använde jag den vid ett tillfälle i en alldeles för hög och brant brant efter att jag fått svindel. (Kommer säkert skriva något om det någon gång). Jag visste att passagen skulle vara cirka 100 höjdmeter och Earthmatekartan berättade då för mig att jag hade hälften kvar (det kändes inte kul) men att det allra brantaste
kanske var över. DET var exakt det jag behövde få veta i det läget för att ta mig samman.