Planera vandring och kartor

Vill lyfta denna tråd då jag tycker att navigering är så viktigt.

Vilka appar är det som "gäller nu" för offlinebruk i telefonen? Ute i busken är det offline som gäller, i alla fall i områden som Sarek.

Att ha grundkunskap gällande navigering med karta och kompass är viktigt tycker jag. Det digitala kompletterar anser jag.

Några nya appar som någon vill lyfta?

Vill lyfta denna tråd då jag tycker att navigering är så viktigt.

Vilka appar är det som "gäller nu" för offlinebruk i telefonen? Ute i busken är det offline som gäller, i alla fall i områden som Sarek.

Att ha grundkunskap gällande navigering med karta och kompass är viktigt tycker jag. Det digitala kompletterar anser jag.

Några nya appar som någon vill lyfta?

Android eller iPhone? För den första, Topo GPS av rdzl har definitivt varit värd femtiolappen den kostar. Lantmäteriets i 1:50000 kan laddas ner offline och appen har också nattläge med inverterade färger. Du kan köpa för extra femtiolappar Norge, Finland och en rad andra länder världenrunt.

Å andra sidan är Lantmäteriets Min Karta / My Map helt gratis och där kan du också ta ner kartor offline i 1:50000. Dock gör appen inget mer än att visa din position på kartan.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Android eller iPhone? För den första, Topo GPS av rdzl har definitivt varit värd femtiolappen den kostar. Lantmäteriets i 1:50000 kan laddas ner offline och appen har också nattläge med inverterade färger. Du kan köpa för extra femtiolappar Norge, Finland och en rad andra länder världenrunt.

Å andra sidan är Lantmäteriets Min Karta / My Map helt gratis och där kan du också ta ner kartor offline i 1:50000. Dock gör appen inget mer än att visa din position på kartan.
Det är position som är intressant. Eller bara koordinater. Tycker jag.

I vissa lägen kan spår och att kunna återvända i sitt spår värdefullt. Men den funktionen finns i gpsklockor på handleden.

Thure

För Norge tycker jag varsom appen är bra då man kan se lutningen och lasta ned offline kartor.

Garming explore tycker jag också fungerar bra. Den använder openstreetmap som i en del områden har med fler stigar och bättre stigar än vanliga kartor. Enkelt att lägga in trackloggar är det också. 3d datan har jag för mig är lite si och så med.

Numera finns det väl en massa bra appar för fjällkartan och liknande i både Sverige och Norge men upplösningen på de är ju alldeles för dåligt för att hitta fram i en del brant och komplicerad terräng och då är det bra med trackloggar eller bra stigar i kartan.

Jag har tidigare använt Locus Maps. Det har gått att ladda ner Lantmäteriets kartor till den. Det verkar dock som att det inte går längre. Jag har därför helt nyligen börjat använda Topo GPS. Min Karta duger inte, tycker jag. Det går inte att spela in spår med een.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips