Personal Locator Beacon (PLB) i Sverige?

Vilket frekvensband ( eller vilka) sänder en sådan manick på? Hur är räckvidden?

Nu pratar jag inte om de uppgivna räckvidderna mm utan hur de praktikst har fungerat för de som behövt använda en.

Bara rent nyfiken


R
 
Teknik och elktronik är inte min starkaste gren så jag har noll koll.

Det enda jag kan säga är att de ringde från centralen i Göteborg för att fråga vad jag gjorde fem minter över midnatt, för då helt plötsligt fick de en signal till (de sänder på flera frekvenser).

Vad jag hade gjort var att jag flyttade upp mig från vattnet där jag hade varit för att synas. Men det blev råkallt så jag flyttade mig 30 meter bort.

De drog slutsatsen att det är viktigt att man flyttar apparaten en liten bit ibland, eller går runt med den om man kan, för att få med så många frekvenser som möjligt.

/Anneli
 
Vilket frekvensband ( eller vilka) sänder en sådan manick på? Hur är räckvidden?

Nu pratar jag inte om de uppgivna räckvidderna mm utan hur de praktikst har fungerat för de som behövt använda en.

Bara rent nyfiken


R

Hur menar du?

De fungerar typ över hela jordklotet vid fri sikt. Det är samma teknik som använts i båtar, epirber. Men det är en annan sak om du får hjälp. I vissa länder är det olaglig att använda bla storbritanien.

Sändare sänder på flera band. 406 och gamla 121.5 eller vad det är.
 
Senast ändrad:
Lite sent...

Hej.

(hittade denna diskussion först nu...)

Att det tog lång tid innan du fick hjälp i Abiskofjällen kan nog skyllas på flera men det har inget att göra med de civila fjällräddare som faktiskt hämtade dig.
Det är Polisen som kallar ut de civila fjällräddarna. När de civila fjällräddarna väl kallas ut är de normalt igång inom 30 minuter. (I det här fallet var det ca 30 min efter larmet till fjällräddarna[/U)].

Angående "professionella fjällräddare":
De civila fjällräddarna är från närområdet och kan området bättre än de flesta.
Stor del av fjällräddningen är sökande efter försvunna/skadade personer. Ofta sker det i dåligt väder då inte Polisens helikopter går att nyttja.
I full snöstorm vet jag inte hur de "Professionella fjällräddarna" skulle lyckas i terräng där de bara vistas ett par gånger om året...

Att det skulle finnas ekonomi för heltidsanställda fjällräddare är inte rimligt med de få utryckningar som det trots allt handlar om. Det kostar som bekant ingenting att bli räddad/omhändertagen av fjällräddningen, men det är ju en annan diskussion...

Givetvis ska ingen person arbeta påverkad och det gäller i alla yrken.
En fjällräddare har ingen jour/beredskap utan kan få ett larm när som helst på dygnet 365 dagar per år. Om fjällräddaren av någon anledning inte kan åka ut kvitteras larmet med ett NEJ.




Halloj!

Det tog väl nog 5-6 timmar innan de kom... Tur att jag hade värstingmedicin med mig annars hade jag väl varit stendöd.

Jag tycker också det är dags att för professionell Fjällräddning. En polare ringde fjällräddning förra månaden och det kom en ensam stupfull fjällräddare på en skoter utan någon som helst fjällutrustning. Vad skulle folk i stan tycka om det kom amatörräddare i sina privata bilar när någon fick en infarkt eller bröt benet?

Anledningen till att jag fick så mycket mygg var dels att det var värstingår vad gäller mygg, dels att myggen var ovanligt aggressiva, de gick bokstavligen till attack, dels att jag svettades som en tok då jag bar och släpade enorma mängder packning (49 kg!!), och dels för att jag är allergisk mot myggmedel och således var det fritt fram att mumsa på mig.

Jag har aldrig reagerat så kraftigt mot mygg tidigare (men mot mycket annat) så jag brydde mig inte så värst, jag visste att jag snart skulle komma över trädgränsen och att det skulle lugna sig. Men det var väl mängden bett som gjorde att jag reagerade så illa. Det fanns mycket annat också, typ broms och sånt, och jag kan ha blivit biten av det också.

Lycka till på dina äventyr med din PLB!!
/AAneli
 
Duktig kan bli duktigare

Ja, nu när du säger det så minns jag något om det, det kan mycket väl ha varit polisen där uppe i norr som var de som velade.

Sedan vad gäller professionella fjällräddare så förstår jag inte alls ditt resonemang. Om man ska ersätta dagens frivilliga med betalda heltidsfjällräddare så måste de ju rekryteras någonstans ifrån. Varför då inte ta vanliga fjällräddare, de måste väl finnas en och annan som skulle vilja ha det som heltidsjobb, och sedan får de syssla med det på heltid. All den tid de idag ägnar åt att sortera böcker på bibliotek och ta betalt för blöj- och mjölkpaket (de har ju vanliga jobb) ägnar de åt att bli än mer duktiga på att hitta i området osv. Varför skulle det bli sämre?

Sedan vad gäller om det är ekonomiskt eller inte så är det en helt annan fråga.

Hej svejs! /Anneli
 
Jag tycker du har en onödigt negativ inställning till den räddningshjälp du faktiskt fick.
Du har ju uppenbarligen försatt dig i en situation där du behöver hjälp, mot bättre vetande. Och du fick hjälp fortare än om du ringt till din lokala vârdcentral.

Att din kompis fick hjälp av en "stupfull" kille pâ skoter säger väl en hel del om deras lägsta nivâ, även dâ klarar dom att rädda liv. eller det kasnke var sâ att din kompis igentligen inte var i sâ stor fara och var väldigt "lätträddad".

Beträffande "amatörräddare i egna bilar" sâ förekommer detta i hela landet och fungerar utmärkt.
Räddningshundförare med kontrakt med polisen om eftersökshjälp är just privatpersoner med egna bilar, Och, gud hjälpe, egna hundar.
I o f s är dessa certifierade och godkända av div myndigheter med ändâ just dte du inte vill se, privatpersoner i egna bilar.
Men jag lovar att de som hittas och hjälps av dessa skiter fullständigt i hur hjälpen kom dit och vad hjälparen gör när h*n inte är i skogen o letar folk.
 
Jag hade den uppfattningen innan både jag och min väninna blev räddade och du har inte förändrat den uppfattningen. Räddningen av mig förändrar inte min uppfattning men räddningen av min väninna förstärker den uppfattingen.

Dina övriga kommentarer har nått högstadienivå så de lämnas utan kommentar.

/Anneli
 
Med tanke på hur pass få uppdrag Fjällräddningen faktiskt har varje år, ffa de alpina grupperna (antar att det var Fjällräddningens alpina grupp i Kiruna som var inblandad i exemplet som nämns i diskussionen eftersom det var i närheten av Abisko) så ter det sej svårt att ha en professionell Fjällräddning som har det som heltidsjobb. Åtminstone i Norrbotten (vet inte hur det är med Jämtlands fjällräddning) är många av fjällräddarna bergsguider, så det sitter inte precis i kassan på ICA utan ägnar faktiskt redan hela dagarna åt att 'lära känna terrängen'.
Att anta att frivilliga per definition skulle vara sämre på saker och ting än professionella, heltidskontrakterade dylika är ju bara dumt. Fjällräddarnas kompetens beror ju på deras utbildning (som jag har för mej är ungefär på ambulansförare-nivå, sjukvårdskunskapsmässigt alltså)

Beträffande historien med den berusade fjällräddaren så var det givetvis helt oacceptabelt; för att acceptera ett fjällräddningsuppdrag måste man både vara nykter (såklart) plus ha varit nykter de senaste ? (vet inte exakt) timmarna. Sen klarade han ju inte av sitt uppdrag heller, utan det var en annan fjällräddare som kom och räddade den där tjejen tillslut. Huruvida hon sen verkligen var i behov av ngn räddning; och om hela situationen inte var självförvållad och orsakad av dåliga förberedelser etc hör egentligen inte hit.

PS Jag har aldrig behövt utsätta mej själv eller ngn av mina vänner för Fjällräddningen så egentligen har jag faktiskt igen aning, men de fjällräddare jag känner verkar ha en väldigt seriös inställning till detta /frivilliga/ sidouppdrag så jag är inte särskilt orolig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tusenkonstnar Handdukar (Packtowl Personal, Tek Towl, Pocket Towl, Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...