Patagonia Active X?

  • Trådstartare ulf.sch@telia.se (Schneeberger)
  • Start datum

ulf.sch@telia.se (Schneeberger)

Gäst
Är det någon som vet om denna jacka håller vad naturkompaniet lovar, det vill säga vara tillräckligt (sic) hållbar för klättring?


Det låter nästan för bra för att vara sant, jackan väger trots allt bara 540 gram!!! Det vore rätt skönt att få ersätta sin gamla enkilospjäs :cool:
Den håller säkert för fjällvandring men frågan är om man inte nöter slut den rätt fort på berget.
 

dael (David Elmfeldt)

Gäst
Active-x? du menar Direct-x

Active-x är något som Mircosoft hittat på.


Direct-X är i min mening en mycket bra jacka. Otroligt ren utan några som helst onödig detaljer. Patagonia har ersatt deras förra "värsta" jacka Torre med denna. Jag har själv en Torre och den är mycket bra men lite klumpig ibland. Tex blir det mycket tyg framtill om du använder sele.


I Direct-x har man sparat in på allt som inte är nödvändigt. Detta innebär att det endast finns två fickor. Bra eller dåligt?


Jag tror def. att denna klarar minst lika hårda tag som Torre-jackan.


Jag har inte använt jackan, men provat den i butik och den rejält mycket smidigare. Finishen är lika perfekt som vanligt.


Prova den och se vad du tycker, men kvalitetsmässigt och passformsmässigt är den grym!
 
Mer än 540 gr

Tyvärr stämmer inte vikten riktigt. Min flickvän köpte en Direkt-X i höstas och det visade sig att den vägde ca 630 g i stlk small. Det betyder att en stlk large troligen väger närmare 700 g vilket ju är betydligt mer än vad som anges i katalogen.


Men dock, det är en lätt och smidig jacka och det går nog inte att göra den lättare om den ska hålla för klättring. Flickvännen har använt den i princip dagligen sedan köpet och hon är mycket nöjd, hon har dock inte använt den till klättring utan till toppturer, telemark, cykling och som vardagsplagg. Den har väl fungerande ventilationsdragkedjor i armhålorna och i övrigt bra andningsförmåga. Huvan är rymlig (hjälm får plats), smidig och har en enhandsjustering som reglerar hela huvan (fungerar bra).


Vad gäller hållbarhet så är jackan konstruerad med två tygtjocklekar, och det tjockare tyget täcker de områden som rimligtvis borde bli mest utsatta för nötning (runt om midjepartiet, axlar, ärmarnas utsida och ärmsluten). Hur mycket den tål är svårt att säga men är man viktmedveten så vågar jag nog påstå att det är den tåligaste jackan i denna viktklass. Patagonia är också ett av få företag som godtar reklamationer av för tidigt utslitna plagg (egen erfarenhet). Kvaliteten i sömmar och tejpningar är i alla fall toppklass och gillar man en "ren" och lätt jacka så är det ett bra köp!
 

ulf.sch@telia.com (Schneeberger)

Gäst
Fortfarande ett svårt val

Det verkar ju vara en bra jacka, jag har kläm och kännt i butiken men som alla vet är det ju inte inne på Naturkompaniet det blåser och regnar :cool:


Jag blir dock lite förgrymmad över de felaktiga viktuppgifterna, anledningen till att välja en Direct X är ju framförallt den låga vikten.


Om det är som du säger blir viktdifferensen mellan den och en konventionell klätterjacka inte så stor längre och isåfall kanske det iallafall är bäst att satsa på något uttalat slitstarkt i trelagers taslan.
Det är ju trots allt en heldel pengar som skall läggas upp.
 
Haglöfs L.I.M mfl ?

Hejsan !


Jag vet inte riktigt vilka funktioner du är ute efter, men:


Har du kollat på Haglöfs L.I.M som väger under 500 gram har jag för mig och finns både i anoraksmodell och jackmodell ? den är gjord i 3-lagers Goretex Paclite.


Andra lättviktsalternativ i 3-lagers Goretex är ju Norröna Vengetind.


Sen finns ju Tierra Meili i Paclite också.Den modellen är ju väldigt lätt och dessutom ganska billig.Finns fler också liknande.


MVH Mats
 

Schneeberger

Gäst
Lite mer slitstyrka behövs nog

Tack för tipset Mats.


Det finns många ganska lätta jackor men dessa verkar alltsomoftast vara gjorda i "tidningspapper" och alltså inte klara mina krav på slitstyrka/tillförlitlighet.


Jag behöver en jacka som klarar klättring i Keb (med rätt kass teknik), vandring i Sarek, skidåkning i Jämtland, paddling i St Anna och streettrekking i Norrköping :)


Ulf Schneeberger
 
Mer slitstarkt förslag...

Hejsan !
Avser du att även använda den på vintern med därtill krav på bra huva är det nog bara Klättermusen och Norröna kvar kanske ? De gör nämligen de jackor som jag tycker verkar mest hållbara och välförstärkta.


Lite svårförenliga krav där. På sommaren vill man ju gärna ha en ganska lätt jacka som ändå tål regn.
Det där med gramjakt blir bara fel när det gäller jackor och byxor. Satsa på nåt som håller !
Dvs välförstärkt 3-lagersmaterial eller cutan.


Ord som rustning, enkilospjäs, pansar etc låter ju negativt men en massa hål som dyker upp pga plastpjäxor, metallspännen på kängor etc är inte så kul när man slängt ut flera tusenlappar.Jag vet av egen erfarenhet.


Men för snabba fjällturer, eller dagsturer tycker jag activent (windstopper shell) duger gott. Särskilt på vintern med toppturer.


MVH Mats
 

Schneeberger

Gäst
Du har så rätt, tyvärr...

Jo du, jag har varit/är inne på både Klättermus och Norröna jackor. Bägge är utmärkta MEN just orden pansar, enkilospjäs mm. ekar ( i dubbel bemärkelse) tungt i bakhuvudet.


Saken är den att jag hoppades hitta den sällsynt goda cigarren i form av en lätt och slitstark klätterjacka. Att Klättermusens jackor är starkare än Patagonias X-jacka är helt ställt utom tvivel, den intressanta frågan är om den är TILLRÄCKLIGT slitstark till fjällklättring och allmänt busliv.


Jag hade väl främst tänkt sommarbruk för den lätta skaljackan men den skall ju givetvis även palla för en sur jämtländsk snöstorm.


Eftersom Norröna har så pass bra huvor så blir det förmodligen en sådan, tyngden till trots. Har någon testat Patagonias one-strap huvor?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.