Paraply på fjället

Men Jörgen......paraplyer väger....

Junioren

Absolut. Allting väger. Det man måste fråga sig är naturligtvis om vikten står i proportion till de mervärden den ger. För mig har detta lett till att jag idag har färre prylar och lättare prylar än jag hade för 10 år sedan. Något som minskat packningens basvikt från ca 18 till ca 6 kilo. I det läget har jag ju utrymme för lite lyxliv, som gör livet behagligare. Och en regnjacka på 200 gram och ett paraply på drygt det är ändå bara 2/3 av vikten på min gamla skaljacka. Och som sagt, paraplyet ger en så mycket bättre vandringskomfort att det är väl värt sina hekton, tycker jag.

Det pratas ibland om att lättpackning ger sämre komfort. Min upplevelse är motsatsen. Jag är lika varm, torr och mätt när jag vandrar numera som jag var när jag bar över 20 kilo i början av en veckotur. Och eftersom jag bär så mycket mindre blir naturligtvis totalsumman att jag njuter mer av mina vandringar nu än jag gjorde tidigare. Vilket jag knappast trott vara möjligt med tanke på vilka härliga upplevelser jag hade även då.

Jörgen
 
Jag har faktiskt haft med paraply på vandringar några gånger de senaste åren, men egentligen bara för att ha som regnskydd för kameran under blöta fotopass.

Åh... smart.

Om paraplyet dessutom kan fylla några andra syften, kanske ett får plats på packningslistan i år.
 

Det var lite för brötigt för mig, svårt att säga vad jörgen har att säga. Jag försökte göra en bra mix till regn 2, sökte lite efter en artist och hittade nåt som jag först ansåg var lite suspekt. Men sen insåg jag att det blev en sjysst juxtaposition av två avslappnade män i skägg. Jag gillar det repetiva meditativa i jörgens röst ställt till avslappnad techno. Sluttjatat: mashup2!
 
Det var lite för brötigt för mig, svårt att säga vad jörgen har att säga. Jag försökte göra en bra mix till regn 2, sökte lite efter en artist och hittade nåt som jag först ansåg var lite suspekt. Men sen insåg jag att det blev en sjysst juxtaposition av två avslappnade män i skägg. Jag gillar det repetiva meditativa i jörgens röst ställt till avslappnad techno. Sluttjatat: mashup2!

Mycket imponerande!
Jag ber om ursäkt för mitt brötiga bidrag. Här är mitt andra betydligt lugnare bidrag:
http://youtubedoubler.com/?video1=o...ideo2=zrhZs6M5Z3w&start2=0&authorName=Timothy
 
Kul!
Men i så fall måste väl ändå paraplyhattslösningen vara bättre - då kan man ju dessutom vrida på huvudet? Eller kanske skulle ni sätta ett pannband på skaftet till paraplyet, i stället för en fästanordning på kepan?

(jag behöver väl inte tillägga att för min del påverkar endera lösningen inte mitt val att samtidigt ha ordentliga kläder - jag vill kunna göra allt jag rapade upp tidigare med två händer även om det regnar och blåser..) :)
 
Med risk för att inte riktigt platsa bland de mer MTV-betonade inläggen så kommer här en seriös artikel ;-)

Martin och jag träffade Kristian på Fair Enough för någon månad sedan och han visade sin smarta handsfree funktion för paraplyet. Liksom jag är han en stor anhängare av detta geniala redskap som inte fått det genomslag bland vandrare som det IMHO borde ha.

Här är artikeln med bilder och film på The Handsfree Umbrella

Jörgen

Skulle du inte ha sagt att det var ett seriöst inlägg skulle jag nog ha trott att ni skämtade. Jag köper att paraplyet funkar vid vandring, men att spänna fast det i en keps och vid axeln verkar vara väl krångligt. Men å andra sidan använder inte jag stavar.
 
Kul!
Men i så fall måste väl ändå paraplyhattslösningen vara bättre - då kan man ju dessutom vrida på huvudet? Eller kanske skulle ni sätta ett pannband på skaftet till paraplyet, i stället för en fästanordning på kepan?

(jag behöver väl inte tillägga att för min del påverkar endera lösningen inte mitt val att samtidigt ha ordentliga kläder - jag vill kunna göra allt jag rapade upp tidigare med två händer även om det regnar och blåser..) :)

Paraplyet ersätter enligt min mening definitivt inte vanliga regnkläder. En säkerhetsaspekt i våra fjäll, för att hindra nedkylning men även en praktisk fråga, för att kunna göra allt det du nämnt. Paraplyet är som sagt ett komplement och alla gillar det inte. Chris Townsend har t ex försökt men gett upp.

Paraplyhattslösningen känns opraktisk eftersom paraplyet är så litet. Och det går fint att vrida på huvudet med Kristians lösning också. Paraplyet följer med och den elastiska fästpunkten i bältet jämnar ut rörelsen. Och ja, min tanke är att ha ett elastiskt pannband fäst vid skaftet till paraplyet.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hallonraden paraply? Lättpackning 10
Fjällkjell Paraply? Lättpackning 12
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...