Paraply på fjället

Den som kommit pâ ideen som visades i länken har antagligen aldrig använt ett paraply i verkligt regnväder.
Som alla som gjort det nâgon gâng vet sâ är det ett ständigt parerande i vindbyar och justering av vinkel för att ha optimalt skydd mot drivande regn.

Men som ett uppiggande skämt pâ eftermiddagen funkade ju bilden.

Nästa steg blir väl en Elizabethiansk krage, fylld med smâ fack och paraplyfäste.

Men jagkan fortfarande tycka att ett litet och lätt paraply kan fylla en funktion, om inte annat sâ när nöden pâkallar utrusningar ur tältet mitt i natten o i ösregn.
 
Den som kommit pâ ideen som visades i länken har antagligen aldrig använt ett paraply i verkligt regnväder.
Som alla som gjort det nâgon gâng vet sâ är det ett ständigt parerande i vindbyar och justering av vinkel för att ha optimalt skydd mot drivande regn.

Men som ett uppiggande skämt pâ eftermiddagen funkade ju bilden.

Nästa steg blir väl en Elizabethiansk krage, fylld med smâ fack och paraplyfäste.

Men jag kan fortfarande tycka att ett litet och lätt paraply kan fylla en funktion, om inte annat sâ när nöden pâkallar utrusningar ur tältet mitt i natten o i ösregn.

Det är ju inte alltid vindbyar, se t ex första filmen i min artikel. Ray Jardine, som inspirerade mig till att börja med paraply efter att ha läst hans bok Beyond Backpacking, gav svaret på denna invändning som ständigt dyker upp: "Om det är för blåsigt för att använda paraplyet så fäller jag helt enkelt ihop det".

Så min slutsats är att om det är för blåsigt att ha paraplyet på Kristians sätt så håller man det i handen och parerar horisontellt regn och vindbyar och om detta inte heller fungerar på grund av riktigt uschligt väder så fäller man ihop paraplyet och vandrar vidare i regnstället.

Jörgen
 

Tja, men i praktiken ganska svårt [att skydda kameran mha paraply] har jag insett, just därför att man vill använda båda händerna när man fotar. Visserligen går det att bygga en enkel fästanordning som med en bygel skruvar fast paraplyet i kamerans stativgänga, men det blir lite som ett 'omvänt stativ' - ett segel som tillför en massa rörelseoskärpa som man helst vill vara utan. Men visst; när det regningt men vindstilla så är det användbart!
 
Jag kommer nog testa paraplytricket inne i stan bara för att se reaktionerna på folk men det blir inte aktuellt med paraply i fjällen för min del. :)

Här är i alla fall mitt mashup bidrag #3:
Handsfree trekking umbrella vs. The Shining - Opening Scene

Notera världshistoriens snyggaste filminledning med mycket vackra naturbilder.

Bra där! Lite sådär svårmodigt. Jag har gjort en till paraply vid torrön: mashup3.0!

Lättpackning är techno. :) Egentligen skulle man ju kunna använt det klassiska soundtracket till paraplyerna i cherbourg, men det skulle vara för lätt.

Och martin, det klart man ska använda det som finns tillgängligt, när får vi se en officiell fjäderlätt-mix?
 
Bra där! Lite sådär svårmodigt. Jag har gjort en till paraply vid torrön: mashup3.0!

Lättpackning är techno. :) Egentligen skulle man ju kunna använt det klassiska soundtracket till paraplyerna i cherbourg, men det skulle vara för lätt.

Och martin, det klart man ska använda det som finns tillgängligt, när får vi se en officiell fjäderlätt-mix?

Oj, Börft är ett av mina favoritskivbolag hur visste du det? :)
Här kommer en behaglig mashup till:
Regnig fika Rutsån vs. Air - La Femme D'Argent
 
Oj, Börft är ett av mina favoritskivbolag hur visste du det? :)
Här kommer en behaglig mashup till:
Regnig fika Rutsån vs. Air - La Femme D'Argent

Jag var på börftfest i lördags, då borde du väl vart där?

Det är skitbra när man mashar med långa låtar, så jörgen får repetera sin lugna monolog ett par gånger, blir liksom meditativt. Jag skulle lätt köpa vandra fjäderlätt som ljudbok om jörgen läste. Borde nästan ladda ner din mashup som en ljudfil och ha i lurarna på spårvagnen.
 
Paraply vs. Poncho

Den engelska vandrings-gurun Nicholas Crane, som bland annat vandrat från Spanien till Istanbul i ett svep, är känd för att alltid bära paraply. Utdrag från en intervju i Wanderlust magazine:

"The umbrella has become your trademark, hasn’t it?

Yes, though I don’t understand why it’s so surprising. I first started using one when I was walking across Europe and noticed the Spanish shepherds carrying them. It looked a bit strange, but I found out that – apart from the obvious – they use them for shade during siesta. And they’re also good at fending off wild dogs. What’s more, as a writer taking notes, you can have the most expensive Gore-Tex jacket in the world, but it won’t keep your notebook dry. An umbrella will. "

Personligen vandrar jag med poncho, vilket jag tycker ger de fördelar (och några till) som ett paraply har, men som saknar nackdelarna... Dock kan ponchon inte användas i försvar mot vilda hundar...
Kan hålla med om att det är enklare att fotografera under ett paraply än att hålla upp ponchoduken, men i övrigt ser jag som sagt inga större fördelar jämfört med poncho...?
 
Senast ändrad:
Med tanke pâ hur Nicholas valt övrig utrustning för sin vandring och hur den hanterats sâ värderar jag inte hans âsikter särskilt högt.
Och inte ens som skydd mot hundar hjälper det, han blev ju biten ett par gânger.
Poncho är nog bättre, bara att öva in ett par snygga matador-svep :)
 
Med tanke pâ hur Nicholas valt övrig utrustning för sin vandring och hur den hanterats sâ värderar jag inte hans âsikter särskilt högt.
Och inte ens som skydd mot hundar hjälper det, han blev ju biten ett par gânger.
Poncho är nog bättre, bara att öva in ett par snygga matador-svep :)

Ja, jag håller med dig egentligen. Skulle jag gjort den vandringen så hade jag nog valt en helt annan utrustning. Men spanska fårherdar borde ju ha en del koll iaf :)
 
âterigen tvingas man konstatera att Spanien som vanligt ligger i täten när det gáller teknologiska och kreativa framsteg, lösningar och inspiration till den moderna och ultralätta vandraren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hallonraden paraply? Lättpackning 10
Fjällkjell Paraply? Lättpackning 12
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.