Padjelantaleden

Har gått bägge.

Hejsan,

Bägge alternativen är kanonfina, men jag sätter nog avslutningen gå till Akka snäppet högre, mest på grund av närheten till just Akka :)

/ Stefan
 
Jag skulle lägga rösten på Vaisaluokta, fin karg högfjällsmiljö nästan hela sträckan, medan det är fjällbjörkskog ner till Akka. Kanske är jag färgad av att det var duggregn och en del mygg när jag gick mot Akka och ganska ok väder och myggfritt när jag gick mot Vaisaluokta.

I stugorna kan jag också tipsa om att det på många ställen fanns glödkakor och röding att köpa, dock vet man aldrig i förväg hur fångsten varit och om något hunnit baka.
 
Jag har själv vandrat hela leden söderut. Padjelanta är ett underbart område, och framförallt är leden inte lika belastad som exempelvis Kungsleden. Innan jag genomförde vandringen så läste jag Grundestens bok, vilket jag verkligen kan rekommendera i ett planeringsskede.

Det är en hel del som har delat med sig av sina intryck redan här i tråden, men om du skall vandra när myggen är som värst så kan de två sista etapperna, från Tarrekaise till Kvikkjokk i Tarradalen vara rätt tuffa. Det är dock en mycket vacker fjällskog som man passerar. Om jag skall vandra leden igen, skulle jag försöka mig på Carl von Linnes´väg, som går öster om Tarrekaisemassivet.

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över så svarar jag gärna!

God tur :)
 
Om jag skall vandra leden igen, skulle jag försöka mig på Carl von Linnes´väg, som går öster om Tarrekaisemassivet.

Vi gick den vägen, dvs via Vallevagge och Prinskullen som slutetapp i somras, dvs från Sarek (Njoatsosvagge-Tjuoldavagge-Rounas) till Kvikkjokk. Min egen reflektion är att det inte är en väg jag skulle välja som startetapp då stigningen upp genom skogen mellan Kvikkjokk och Prinskullen är rejält tuff med tung startpackning. Dessutom är vattentillgången begränsad under vissa delar av sträckan.
Övre delen av Vallesvagge är bara stenskravel och saknar bra tältplatser. Det finns tältplaster och vatten på platån vid Vallespikens östra ände (vid de små sjöarna på kartan), men sedan saknas bra tältplatser upp genom Vallevagge ända fram till dalen bakom Rounas.

Ett tips är att läsa fowwes blogg om Prästvägen här på Utsidan som beskriver stora delar av den sträckan.
 
Så många bra svar och tips! Bastu är ju något som alltid får mig att spetsa öronen, det skulle verkligen inte vara fel. Jag tror jag ger mig själv minst en bok i present för att kunna planera lite bättre, fast jag redan nu har jag ju redan fått mycket mer insikt tack vare era tips och svar.
 
Så många bra svar och tips! Bastu är ju något som alltid får mig att spetsa öronen, det skulle verkligen inte vara fel. Jag tror jag ger mig själv minst en bok i present för att kunna planera lite bättre, fast jag redan nu har jag ju redan fått mycket mer insikt tack vare era tips och svar.

Bastu finns även i Staloloukta:)
 
Bastu finns också i samebyn vid Kutjaure. Ett dopp i sjön med utsikt mot Akka, vad mer kan man önska sig! Värdparet är jättetrevliga, vi var där senaste sommar och blev välbemötta.
 
Fantastiskt, bastu är ju ännu härligare efter några tältnätter och några dagars kånkande och traskande. Som sagt, det är ju superfint att det är så många som vill dela med sig av tips och erfarenheter!
 
Vem har gått Padjelantaleden och vill berätta om den? etapperna, tältplatser, en extra dag, vattentillgång, vad-problem, Jobbighetsnivå

Gick leden i somras och laddade upp några bilder här på utsidan...
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8533

Det är ett lättvandrat och trevligt område. Inte samma aktion som i Sarek eller runt Keb men en stor fördel mot Kungsledens populäraste stråk att det är mycket mindre folk. Fin variation med Tarradalen, kalfjäll, Virihaure och Akka. Vi gick från söder till norr på 22 dagar. De flesta använder hälften men tältplatserna var så trevliga att det blev många tidiga stopp och gott om vilodagar. Det var rätt dåligt med proviant på flera håll. STF var bättre än BLT men det fanns en bra shop i Staloluokta med varierande öppettider. Jag har fått för mig att Padjelantaleden slutar i Änonjalme och att alternativen inte tillhör leden. Kan vara bra att känna till om någon strikt vill följa hela leden. Staloluokta har bra bastu. Akka har en enklare bastu. Och så finns det bastu i Kvikkjokk på fjällstation också. Att tälta och betala bastuavgift i Staloluokta kostade 200 kronor per person och natt vilket jag tycker är dyrt. Rökt fisk och bröd köpte vi i Staloluokta och Arasluokta vilket var galet gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.