paddla i smått?

bara kollar om det finns några som gillar att paddla i små bäckar och liknade?
går det bra eller är det bara massa svordommar över grund och grenar?

på våren så ser man massor av vattendrag som svämmar över och blir till något man kanske kan paddla i
har många gånger velat prova sådanna sträckor som knappt har vatten på sommaren

nu när man har kanot kanske det blir av med :)

Mud River Captain

Visst kan man paddla i små åar och diken, som efter regn/smösmältning inehåller extra vatten. Jag har själv ägnat mig åt sådant i åratal, och ibland haft sanslöst kul.

Den regniga vinter 98/99 svämmade många av åarna här på Orust över, så det blev stora sjöar på åkrar och i dalsänkor. Det gav nya, oväntade paddelvatten, som utnyttjades till fullo.

Och efter skyfallet sommaren 2002 (två nätter med cirka 120-140 mm regn vardera) vet jag ett par unga män som forspaddlade hemma i sin egen trädgård...

Tipsar om mitt sätt att sköta transporterna när jag är ensam: Ta med även en cykel. Lägg kajaken uppströms. Ta bil och cykel till förväntad slutplats nedströms. Cykla upp till kajaken, lämna cykeln och paddla. Efter avslutad paddling, släng upp kajaken på bilen och hämta till sist cykeln.

hälsningar
Jens

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
plast

Ska man paddla i den här typen av vatten utan att äventyra kajaken så är det väl bara plastkajaker som gäller.

/g

Mot strömmen först

Paddlar du canadensare eller kajak? Jag gillar att paddla canadensare, och gärna motströms. Jag har alltid med mig en stake, ca 3,3 m lång. Den är väldigt effektiv när strömmen är för stark, eller man inte får ner paddeln i vattnet för att det är för grunt.
När man paddlar mot strömmen först slipper man bilflytt, man kan vända tidigare om man tröttnar, det går lättare tillbaka, man kan rekognocera hinder för återfärden.
Svante

Visst är det kul med bäckar och åar.

Detta med stockar och träd kan ställa till det ordentligt. Håll ut långt om du ser något dylikt, strömmen kan dra in kanoten under trädet och då blir det ett obehagligt bad.

Ett annat sätt att klara återfärden till bilen är att ta med ett par rullskridskor i kanoten men det förutsätter oftast asfaltvägar.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips