Packlista - Lättpackning

Om du byter ut din nuvarande ryggsäck mot en Exped Thunder 70 på 70 l sparar du i runda slängar 2 kg.

/Birger
 
Senast ändrad:
Som du redan nämnde kan du spara en hel del på byte av ryggsäck.

Köket kan du enkelt banta ner rejält. Trangia 1L kastrull + handtag (157g) alt. biltemas kokkärlsats (240g då kan du lämna kåsan hemma) och en pocket rocket 2 (76g).

Behöver du så mycket som 2 x 230g gas? Visst om du ska laga mat med gasolbrännaren igång. Men du kan alltid tillverka en grytmysare och bara använda gas för att värma upp det du ska tillaga och sen låta grytmysaren sköta tillagningen och på så sätt klarar du lätt en vecka på en 230g.

Gasollampan lämnar du hemma och tar med dig en pannlampa istället (jag har bytt ut bandet på min med ett elastiskt snöre och på så sätt fått ner vikten till 29g).

Måste du ha en nalgene flaska? Jag har en vanlig imsedal pet flaska (30g)

Bara här har du redan sparat 1.5kg från ryggen. Resten är högst individuellt vad man är bekväm med att ha som ombyte och sen är det svårt att ändra på utrustning utan att behöva köpa något man redan har. Frågan är hur gärna man vill lätta packningen?

Jag har lagt en order på en Klättermusen Grip 3.0 60L som enl tillverkaren väger 2000gram, där sparar jag in 1650 gram och får en ryggsäck som går att anpassa efter packvolym då den har "rull-förslutning-topp".
Behövs mer volym när sambo ska med så går det att montera sidofickor.

Jag tror jag behåller Trangia 27:an och kör med vindskydden, gasbrännaren, en bytta, tamoj och packpåse så landar vikten på 588 gram och sparar in 492 gram på bytta, stekpanna, skärbrädas, mm bekostnad som är bra till basecamp.

(skiljer ju inte så där jättemycket då mot ett Pocket Rocket, gryta, vindskydd och fotstöd)

Är man inte slösaktig med gasen på kortare turer så funkar det ju med 1st 230grams tub som väger 390 gram vilket skulle ge en viktbesparing på 2532 gram utan någon större uppoffring på comforten och gör att grundutrustningen landar på 10137 gram vilket jag personligen tycker är acceptabelt på en solotur. :)
 
Senast ändrad:
Då öppnar vi upp tråden igen!

Det är intressant hur man själv måste komma fram till saker. Att lyssna på andra är svårare.

Jag började, precis som många andra, min vandringskarriär med enorm ryggsäck som fylldes med allehanda ting. Det var så man började, och där lades den mentala ribban.
Upplevde sällan att vikten var ett problem. Det var ju tillfredsställande att kämpa på en hel dag med en alldeles för tung packning. En personlig utmaning liksom. Något som jag vet att jag basunerat ut flera gånger i trådar här.

Till förra året bytte jag ryggsäck, sovsäck och liggunderlag. Tanken var inte att minska på vikten. Jag behövde ny ryggsäck och passade på att minska lite på vikt och volym. Från en alaskasäck modell 4,3kg till en 2,4 kg osprey på 85 liter. Mindre än 85 kunde man ju inte ha. Sovsäck nästan halverades i vikt. Liggunderlag byttes från en lång och bred synmat 7 till ett neoair xlite. Liggunderlaget tog emot att byta, men jag ångrar det inte. Det var ju precis lika bekvämt att ligga på!
19,6kg exkl tält för 12 dagar. Kändes bra då. Säkert 4-5kg lättare än tidigare.


Nu är det snart dags igen och nu har jag gett mig tusan på att komma ner i vikt. Det har slutligen nått fram till mig - varför bära i onödan? Det blir ju ändå lika komfortabelt, bara man vågar bryta sina vanor.

Har skaffat en ny lätt osprey exos 58 samt bytt till en riktigt lätt sovsäck. Tagit bort allt onödigt*. Tagit fram ett lättare regnställ, bantat ner köket, o.s.v.
8 dagars solopackning inklusive allt väger nu in på 14 kg. Det var ju typ vikten utan mat tidigare, så nu börjar det kännas riktigt bra.
Provpackade nyss allting, och det ryms ju faktiskt utan problem. Vad fyllde jag upp den förra säcken med egentligen =)

*Jag har fortfarande en del "ovanor" som jag inte riktigt är redo att släppa ännu. Dubbla tunga sockor i två uppsättningar t.ex. Mitt tält är tungt, men jag gillar det så mycket att jag inte är redo att byta ut det i dagsläget.
Buren klädsel har jag inte ens börjat titta på. Där sitter traditionen hårt.

Bifogar mitt kalkylark.
Kryssade saker är med i vikten.
Gult är situationsberoende.
Jag äter inte så mycket, men i listan är det som jag brukar ha med. Ibland blir det en extra powerbar.


Tänk att det faktiskt går om man tänker till och vågar =)


Citerar mig själv.

Ovanstående var delvis teori. Nu har jag praktiken på det också.

Hemkommen från sju dagar i Sarek och Stora Sjöfallet kan jag konstatera att det var den i särklass bekvämaste och roligaste vandringen någonsin. Jag hade visserligen tränat en del innan också, men att gå med lätt packning kändes verkligen bra. Fullt med energi vid dagens slut. Energi fanns också till en topptur.

Innan turen blev jag också av med en del av de ovanor som jag nämner ovan.
Sockorna byttes till tunnare motsvarigheter. Där sparade jag 270 gram ytterligare. Kängorna ventilerade dessutom mycket bättre när det fanns litet mer utrymme i dem. Den extra uppsättningen användes inte alls under hela turen. De tunnare sockorna torkade bra redan på rasterna, och efter en natt på torklinan i tältet var de i stort sett skåptorra.

Gåtröjan byttes mot en löpartröja i polyester. 90 gram sparade. Den var i stort sett helt torr under vandringen. De gånger den blev blöt torkade den mycket fort. Köpte en ultralätt keps som var viktlös och torkade blixtsnabbt. Bytte mina tunga långsamtorkadne byxor mot ett par Haglöfs zip off Lite. Sparade 600 g och fick ett par byxor som torkade blixtsnabbt och som knappt kändes på benen.

Bytte även ut min ullfrottétröja mot en dunjacka med huva. Sparade 100 g och fick en tröja med inbyggd mössa (ytterligare 60 g minus då jag kunde lämna min mössa hemma) som är fyra gånger varmare och en tredjedel så stor i packningen.

Tyvärr fegade jag ur några timmar innan vi åkte iväg. Väderprognosen visade regn/snö och kallt väder. Slängde i en extra tröja, ett par extra sockor, en extra buff och ett par handskar. "Kunde ju vara bra att ha...."
Givetvis helt i onödan. Det enda jag använde var tröjan, och den hade jag klarat mig utan om jag lämnat den hemma.

När vi väntade på bussen i Suorva skulle jag torka min regnjacka som var blöt i fodret. Kom då på att det där meshfodret bara hade en funktion - Att binda vatten. Klippte ur det och minskade vikten på jackan med en fjärdedel.


Med facit i hand känner jag mig mycket trygg i vad jag behöver ha med mig, så nästa gång blir de ännu lättare.
Man skulle ha börjat med lätt packning tidigare =)
 
Tankar på det eller andra ideer över listan ?




Ryggsäck: Modan Explor Pioner 90L Vikt: 3650
Kök: Trangia 27 med gasbrännare Vikt: 1080
Gas: Primus Power 230G Vikt: 390x2
Gasollampa: Primus Micro Lantern Vikt: 155
Bestick: Light MY Fire Spork Vikt: 9
Kåsa: Wildo 3 DL Vikt: 49
Vattenflaska: Nalgene 1L Vikt 178
Tält: Hellsport Ringstind Pro2 Vikt: 2004
Liggunderlag: Termarest Pro Lite 4 Vikt: 1016
Sovsäck: Haglöfs Goga Pro 6 Dun Vikt: 1306
Sittunderlag: Foam Vikt: 20
Regnbyxa: HellyHansen Goretex Vikt: 312
Skaljacka: Didriksons Vattentät Vikt: 886
Underställ: Woolpower 200 ull Vikt: 270+210
Extra sockor: Ull Vikt: 64
Extra Kalsonger: Bommull Vikt: 88
Extra T-Shirt: Syntet Vikt: 186
Packpåse tät: Sjömansäck 10L Vikt: 150
Tandborste: Hopfällbar Vikt: 22
Tandkräm: Minitub Vikt: 22
Tvål: Pocket Soap Vikt: 12
Toalettpapper: Servetter i plastförpackning Vikt: 22x3
Förstahjälpen: Cederots + värk Vikt: 90
Bra att ha dosa: Reparationstjafs mm Vikt: 44

Totalt: Vikt: 12669

Jag är relativt novis på det här med att packa lätt, men eftersom lättpackarbeslutet var det bästa jag gjort på länge så kastar jag mig in i din lista och ger ett utlåtande =).
Går jag tillbaka till innan jag började tänka på vikten så ser jag inga som helst vikttjuvar, men nu ser jag flera.

Jag såg nu att du redan tänkt byta ryggsäck och kök, men jag svarar på detta inlägg ändå. Se det som en lista på vad som går att göra =)

Ryggsäck: Tung packning kräver ryggsäck med bra bärsystem, och då blir den tung. Min lättpackarplan gick ut på att kommer ner under 15 kg med 8 dagars proviant. Då skulle jag kunna byta till en osprey exos 58 som väger 1200 g. Jag började litet moderat med att byta till en ryggsäck på 2,5 kg inför 2019. Det hjälpte mig att komma igång med lättpackningen, men var i övrigt ett felköp. Jag har i efterhand förstått att det är en ganslka tung ryggsäck. Du bör kunna spara in 2 kg på ryggsäcken.

Kök: Jag har numera ett Soto Windmaster, vindskydd i aluminium, trangia mini-tamoj (handtag), grytmysare, lock från aluminiumpajform, samt en trangia 27 HA kastrull.
Det väger 275 g totalt. Var länge motståndare till toppmonterat, men jag har insett att det inte är ett problem. Man får välja kokplats med aningen mer omsorg bara. Ska man laga mycket mat så är det såklart bättre med ett stadigt trangia. Här kan du få bort 750 g.

Gas: Nu senast gjorde jag och min kamrat av med 192 g gas på 6 dagar. Vi kokade upp 6-7 dl fyra gånger om dagen.
Men det där är väldigt beroende på vad man lagar för mat. Vi hade mat som bara krävde varmt vatten. Inget kokande alltså.

Lampa: En gaslykta är väldigt mysigt. Man kan ju ta den på lyxkontot. Micron Lantern förbrukar väl 23 g/h på fullt ös, så det är ju inte så farligt.

Kåsa: En helt vanlig FoldaCup vikkåsa väger 25 gram. Minus 25 g.

Vattenflaska: Jag har slutat med Nalgene. En vanlig petflaska väger 25 g. Minus 125 g.

Tält: Inte det lättaste, men inte heller det tyngsta. Det är också en sån där personlig sak.

Sovsäck: Det är väldigt personligt. Jag har numera en marmot hydrogen. Den väger 720g. Minus 600 g.

Liggunderlag: Mitt thermarest neoair xlite väger 350g. Sen har jag ett tunt cellplast på 85 g som backup och punkteringsskydd. Minus 600 g.

Sittunderlag: Jag sitter på regnkläderna. Regnar det sitter jag inte på nåt. Minus 20 g.

Regnkläder: Jag har ett enkelt PU-belagt regnställ från Itab som kostar 600 kr. Det väger 640 g i storlek xxl, om man river ur meshfodret (fodret väger 100 g). Det regnstället är inte helt tätt. Går man någon timme i videsnår så kommer det in vatten, men jag tycker inte att det är ett problem.
Jag tycker regnjackan är för varm att gå i om det bara blåser kallt. Jag har en sån där supertunn löparjacka som väger 130g i storlek xxl. Den andas bra och skyddar mot vinden. Minus 550g, plus 100g vindkjacka.

Underställ har jag slutat med: Jag hade det främst för att inte skita ner sovsäcken. Nu har jag en siden-påse som väger 90g. Min tunna vandringströja torkar på en timme. Skulle jag vara för kall tar jag på mig dunjackan (300g) direkt mot huden.

Extra tröja behöver jag inte. Den jag går i torkar så fort. Minus 150 g.

Din täta packpåse på 10 liter väger 150g. En vanlig drybag på 10 liter väger ca 30 g. Minus 120 g.


Det jag listat upp är åtminstone 4,5 kg.


Det är ju inte gratis att byta många saker, men jag personligen hamnade litet i ett moment 22 när jag började. För att det skulle hända något radikalt var jag liksom tvungen att byta ryggsäck, och för att kunna ha en lätt ryggsäck var jag tvungen att få ner packningen ganska mycket.
Det blev liksom löjligt att byta två dyra saker och minska veckopackningen från 22 till 20 kg. Jag valde därför att göra ganska radikala förändringar under vintern, så att det verkligen skulle ge litet ränta till året tur =)
 

Skulle uppskatta lite tips och rådgivning angående min baspackning för tresäsong. Tänkt för kortare och längre turer, både ensam och i sällskap.

Tältet är kanske överdrivet stort och tungt för enmansbruk, men vill helst hålla mig till enbart ett tält, och där känns Anaris som en bra kompromiss. Just nu är det dock dubbelvikt i väskan, vilket inte känns helt optimalt.

Mummyliner kanske också är överdrivet, men vill undvika att löka ner sovsäcken.

Det som är 0:at har jag inte införskaffat än. Exempelvis köket, då jag insett att Trangia inte får plats i ryggan om mat ska med för längre turer.

Utöver det har jag kikat på Nitecore powerbank och huvudlampa, för att dra ner vikten. Min Black Diamond är väldigt framtung och osmidig.

Sedan har jag också insett att typ allt jag har på mig helt galet tungt. Men en del är hyfsat nytt, då det köptes innan jag funderade på vikt.

Är det grejer jag borde välja bort, eller tänka om kring?
 
Är det grejer jag borde välja bort, eller tänka om kring?

Jag kan enbart uttala mig utifrån mig själv, mina värderingar och hoppas det ger dig lite perspektiv.

Min första fundering är ditt val av tält. Själv har jag ett Duplex som är av annat material men designen är i princip likadan. Jag är riktigt nöjd med platsen invändigt om man är själv och designen då det står stabilt i busväder men jag upplever mitt Duplex som dragit. Vinddraget är jämförbart med att sova under en tarp. Något du upplever som ett problem? Jag väntar in hösten och tänkte experimentera kombinationen tarp och bivy med förhoppning om att få ner vikt, minskad packvolym, slippa drag, öka värmen på mitt sovsystem och flexibilitet vid val av skydd beroende på väder.

-135g Liner till sovsäcken hade jag skippat. Jag tänker som så att blir säcken smutsig så tvättar man den.

-118g Jag ser ingen mening med dubbla liggunderlag. Enda anledningen jag kan tänka mig att du vill ha dubbla är för att öka isoleringsvärdet. Om du är orolig för punktering så har du tältgolvet som skydd och så länge du plockar bort det värsta spetsiga kvistar och annat där du tänkt slå upp ditt tält så bör det inte vara några problem. Detta har fungerat felfritt för mig iaf. Om du behöver ett nytt liggunderlag så kan jag varmt rekommendera Thermarest Neoair för högre isolering med lägre vikt än ditt nuvarande. Eller denna för ännu bättre isolering.

-146g Jag har inga dedikerade sovkläder annat än mina "sovtofflor". Blir det kallt så klär jag mig enligt lager-på-lager principen fast i min quilt. Kläderna jag har på mig och i min packning är av material som är snabbtorkande och värmer även om dom skulle vara blöta och min quilt har hydrofobiskt dun. Ska tillägga att jag aldrig har upplevt att mitt underställ varit dyngsurt vid läggdags.

Som du själv skrev så är dina kläder du har på dig galet tungt. Som en jämförelse så ligger jag på halva din vikt och då har jag räknat in mina vandringstavar.

-40g Varför 2 par handskar?

-11g? Jag har läst att det vanliga S2S nano pyramid nätet inte är tillräckligt fint för att stoppa knott. En fundering är om huvudnätet gör någon nytta eller ej?

-160g? Lägerskor? Eller har du dom för att vada med? Jag vadar med mina trailrunners på.

-62g Behöver du verkligen en handduk som är 30x60? Jag har själv envisats med att ha en handduk med mig men den har aldrig blivit använd. Finns alltid något annat man kan torka sina händer på eller torka kondens i tältet med.

-87g (bortse från denna om du vandrar i öken eller har extremt långa etapper utan tillgång till vatten) Behöver du en 2-L vätskepåse när du har en be free med en vätskepåse till? Öka storleken på din petflaska om du behöver mer vatten för bara ett par gram mer.

-181g Lykta när du har en pannlampa?

Här sparar du 769g - 940g utan att införskaffa nytt. Vissa val kanske är lite spartanskt men som jag nämnde högre upp så utgår jag från mig själv och jag har insett att dessa "lyx" grejerna är onödiga i min packning.

Angående kök så ser mitt ut så här. Tips är att hoppa kaffefilter och köra på snabbkaffe. Finns riktigt bra snabbkaffe nu för tiden.
 
Kategorin (not yet bought) var en grym viktsparare, du kanske kan flytta mer grejjor dit?
Allvarligt, för mej faller myggmedel bort. Jag blir sjukare än myggen....
Sen är det så att en standardpackning alltid blir tung. Allt används inte på varje resa.
Pannlampa när man har midnattssol?
Bara ett exempel.

/John
 
Ja, pannlampa har jag svårt att förstå att man tar med. Har man mobilen med, så räcker oftast ljuset från den tycker jag. Ok om det en mörkare årstid, men nu skulle jag lämna lampor hemma.
 
Hej!

Så här ser min packning ut! https://lighterpack.com/r/dsyeim
Jag väger 50-55kg (naken).
Läst att 20% av kroppsvikten är någonting man ska sikta på, under och 10% eller mindre är att föredra givetvis.
Jag har sysslat med detta under 10 år så grejorna jag äger som är lite dyra är ackumulerade kostnader över lång tid.

När man säger 10-20% av kroppsvikten räknar man kläderna man bär, och maten då?
ska jag komma ner till 5kg packning ink allt (10% av min kroppsvikt) så blir det omöjligt i princip.

Förstår att det handlar om hur stark man är också och om hur jag upplever vikten.
Mitt mål är att kunna transportera mig "långa" sträckor utan att känna att packningen är huvudproblemet som det gjort när jag burit packningar omkring 20kg. Med mycket lyx och basecamping. Jag har framförallt haft ett basecamp på samma plats i 1-2 veckor på klätterresor men nu vill jag vandra lite mer.
 
Hej!
Dags att banka liv i den här tråden igen.

Förutsättningar:
Man 185 cm
80 kg
Vandring i Norrbottensfjällen, aldrig ensam, 2-3 vuxna.

Listan är inte komplett, alla saker är ej heller vägda, men jag tänkte ändå göra ett inlägg för att få tips på saker att byta ut/köpa in.

Listan: https://lighterpack.com/r/wqmvr9

Vi behöver inte diskutera varför vissa saker köpts in genom åren, utan vi fokuserar framåt utifrån dagens läge.

Jag har ganska nyligen börjat reflektera över min utrustning och tanken på att banta vikten.

Ryggsäck
Jag har en Bergans Trollhetta 95 L, jag väger den till 2 770 gram.
Bytesförslag Sierra Designs Flex Capacitor 60-75 L
Rimlig peng, ryggsäcken verkar få ganska bra recensioner. Jag skulle spara ca 1 580 g här.
Andra bra alternativ? Budget kring 2 000 kr.

Liggunderlag
Jag har idag en Thermarest Neoair All Season SV Long Wide, 810 gram.
Jag tänker sälja den och köpa en Exped Synmat HL LW, ca 450 gram.

Viktbesparing 360 g.

Sovsäck
Marmoth Sawtooth Long, 1250 g.
Jag är nöjd med den, men, jag skulle gärna byta den mot tex Marmot Phase 20 Long (770 g), alternativt Marmot Hydrogen Long (810 g).

Sawtoothen är lite väl varm för det mesta, men eftersom att sovsäckar är dyrt så prioriterar jag annat just nu. (det behöver dock inte bli så dyrt om jag säljer Sawtooth, men då "måste" jag köpa en varmare vintersäck. Sawtoothen är en ganska bra kompromiss just nu).

Tält
Saknas i dagsläget. Vandringskompisarna har tält så vi får fördela den vikten. På sikt kommer jag köpa något tält, i bästa fall ett "familjetält" och ett lättare vandringstält.

Regnbyxor
Har ett par 10 år gamla som inte håller tätt för 5 öre.
Behöver nya. Gärna några som inte är supertunna och sköra, men det behöver inte vara gallonställ-tjockt heller.
Förslag?

Regnjacka
500 gram är inte lättast, sen är jag inte så nöjd med den i övrigt. Håller dåligt för regn trots ny impregnering(gore-tex).
The OMM Halo ?
Haglöfs LIM?

LIM är lite tyngre än Halo men har 28 000 mmVP mot för 10 000 mmVP på Halo.
Andra förslag?

Viktbesparing ca 270-400 g

Vindjacka/vandringsjacka
Jag har en Helly Hansen med membran som jag är relativt nöjd med. Den är slitstark och skön. Den väger dock 810 gram och tar ganska stor plats i packningen. Jag blir ganska varm när jag går och den är för det mesta för varm.

Övrigt
Stekpannan kan lämnas hemma, används just nu oftast som lock till kastrullen. Bör finnas lättare alternativ.
Fleecetröjan på 334 g kanske kan lämnas hemma, beroende på temperatur.


Räknat på ny ryggsäck (-1580 g), nytt liggunderlag (-360 g) och ny regnjacka (-270 g eller mer) så är jag uppe på - 2 210 g.

Tips och tankar mottages gärna. :D
 
Jag plockar den lägst hängande frukten: varför behöver du två skal/membranjackor? Lämna din 810 grams HH-jacka hemma och komplettera din nya regnjacka med tunnaste sortens löparskjorta (eller bara en vanlig supertunn polyester/bomullsskjorta) för skönt och luftigt mygg- och vindskydd när det inte regnar, och använd regnjackan bara när det verkligen gör det (eller blåser småspik vid rast, då spelar det ingen roll att den inte "andas" så bra). Ett sådant vindplagg behöver inte väga mer än 80-120 g.

Med det sagt är ändå OMM-jackan IMHO lite för ömtålig, saknar viktiga reglage och har för dåliga värden både på VP och ånggenomsläpplighet för att den ska funka som ditt enda regntäta skalplagg (den är väl mer tänkt till ultralöpning o.d.). L.I.M.-jackan är rimligare, men har också sina brister - se vidare här. Finns rätt många mer "fullriggade" i samma viktklass.

En tanke till: jag skulle nog vänta med ryggsäcksköp tills jag landat hyfsat med mina övriga större nyanskaffningar, de påverkar ju det sammanlagda utrymmesbehovet. Dina matvanor och längden på dina tilltänkta turer spelar dock ännu större roll; allt eftersom du krymper ditt fasta standarkit upptas ju en ökande volymandel av din packning av matförrådet.

PS jag har fler synpunkter, men är lite osäker på om du inte hellre borde starta en egen tråd för längre diskussioner om just din packning. Både för att du ska få fler svar och för att inte spä ut denna tråd, som är mest funktionell som "uppslagsverk" om den (huvudsakligen) innehåller folks packlistor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 416
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.