Packlista - Lättpackning

Jag gillar att ha lista i Excel just för att där kan man enkelt lista alternativa vikter på samma "grej" och se viktbesparingen enkelt.

D.v.s man kan lista "Sovsäck" som en post och sen ha flera alternativa sovsäckar och jämföra.
Jo fast det kan du i dessa listor. Det beror bara på om du klickar 0 eller 1 i antal på den grej du vill ha med på din tur.

Du kan alltså lägga upp massa grejjer som en "övrig lista" eller lägga flera sovsäckar eller annat i vissa kategorier, men bara kryssa i den du vill ta med i packlistan.

Kolla på min lista, alla saker längst ner, här står det 0 (noll) i antal, så då läggs inte grejjen med förrän du klickar i antal: 1

Förstår du?
Andra saker som kan passa till vissa turer (OBS ej med i grundpacklistan)
 
Senast ändrad:
Tält:
Om det är "på väg in" så låter det som att du kanske kan returnera det ;)
Jag står fast vid att 1700 g är mycket för att användas som enperson-tält, men du gör som du vill. Här kan du förmodligen spara både pengar och vikt genom att byta till ett billigare och lättare tält.

Liggunderlag:
Jag förmodar att du då har en Downmat UL Winter LW, som väger 760 gram. Pumppåsen väger 60 gram. Sen packpåsen några gram.
Det är lättare än en Synmat 7 som väger 850 gram(utan pump och packpåse tror jag).

Förslagsvis säljer du Synmat 7 och köper en Synmat UL eller HL, alternativt Thermarest Xlite. Uberlite är ju riktigt lätt men en del har klagat på hållbarheten och ljudnivån (där nya Xlite med Winglock-ventil låter mycket mindre än dess föregångare). Under 500 gram bör du ta dig.

Sovsäck:
Gällande sovsäck så är WM-säckarna förmodligen riktigt fina, men även ganska dyra. Om pengar är en faktor så skulle jag överväga en Marmot Phase 20, som är ratad på ungefär samma temperatur, väger 640 g och finns just nu för ca 3 750 kr. Phase 20 har 385 g dun och Megalite har 340 g dun.
60 % av totalvikten är dun för Phase 20.
50 % av totalvikten är dun för Megalite.

Ryggsäck:
Många är nöjda med Helium, men den har en rekommenderad maxvikt på 18 kg (många vill ha mindre än så i den säcken). Du får väl se när du är klar vad din totala packvikt landar på :)
Tältet står fast, som det känns nu iallafall. (tanken är att min dotter eller hund ska kunna följa med på några turer, därav valet på1½ mans tält). :)

Gällande WM Megalite så ser den betydligt rymligare ut i fotändan är Marmotsäcken, därav valet. Har svårt att sova om jag inte får röra mig fritt lätt i säcken.

Heliumsäcken kändes som en vettig mellanväg att gå, tittade även på Mariposa och Crown 2, men valde tillslut Bergans säcken efter jämförelser. Gillar att säcken har topplock, vilket gör att många "ultralätta säckar" går bort. Har svårt för rulltoppar och annat. Därför valde jag mellan dessa 3.
 
(...)
60 % av totalvikten är dun för Phase 20.
50 % av totalvikten är dun för Megalite.
(...)
Sovsäck
...eller nästan 70% av totalvikten, dessutom av 400 g dun i 900 cuin-kvalitet, för Cumuus X-lite 400 - om man nu verkligen jagar gram och tucker det är OK med 2/3-dels blixtlås och lite tajtare skärning.
Samt kan/vill slänga upp lite mer pengar än för t ex Marmot Phase, med detta är ju en investering på livstid. Toray-tyget ser sanslöst tunt ut, men jag har en dunjacka sydd i det och den har visat sig vara väldigt slittålig.
Ett betydligt mer prisvärt kompromiss-alternativ till den säcken kan vara Lite Line 400; 57% dun av totalvikten, 850 cuin dun, lite tyngre tyg, hellångt blixtlås och generös skärning. Viktskillnad 130 g, tre grader högre Tlimit.
 
Senast ändrad:
Kastrull m m
Inte för att det handlar om någon dramatisk viktbesparing, men jag känner att jag (återigen) vill tjata om att titan inte självklart är det bästa valet. Trangias vanliga enliters alu HA-gryta väger bara 80 g och funkar bättre att laga mat i - dels p g a den optimala formen (kombineras lämpligen med en bredstrålande brännare) och dels p g a aluminiums högre värmeledningsförmåga - dvs maten bränner inte vid lika lätt.
Jag kompletterar den som du med Trangia Minis 15 g-tamoj, men spar några gram till på locket genom att fixa till en egen av pajforms-aluminium.
Den största viktbesparingen gör jag dock på ett effektivt vindskydd (bottenreflektorn bidrar också mycket) och en grytmysare - den tillhör konceptet med egentorkad mat som bara kräver ettuppkok och ca 8-10 minuters eftersvällning i grytmysaren.
Det blir stora bränslebesparingar, om man är ute en längre tid.
 
Kastrull m m
Inte för att det handlar om någon dramatisk viktbesparing, men jag känner att jag (återigen) vill tjata om att titan inte självklart är det bästa valet. Trangias vanliga enliters alu HA-gryta väger bara 80 g och funkar bättre att laga mat i - dels p g a den optimala formen (kombineras lämpligen med en bredstrålande brännare) och dels p g a aluminiums högre värmeledningsförmåga - dvs maten bränner inte vid lika lätt.
Jag kompletterar den som du med Trangia Minis 15 g-tamoj, men spar några gram till på locket genom att fixa till en egen av pajforms-aluminium.
Den största viktbesparingen gör jag dock på ett effektivt vindskydd (bottenreflektorn bidrar också mycket) och en grytmysare - den tillhör konceptet med egentorkad mat som bara kräver ettuppkok och ca 8-10 minuters eftersvällning i grytmysaren.
Det blir stora bränslebesparingar, om man är ute en längre tid.
Hej
Anledningen till att jag använder titan är jätteenkel...jag får migrän av allt som kokas i aluminium. Locket som jag använder i aluminium är ett gränsfall. det räcker med att jag håller för länge i en vanlig stege gjord av aluminuim så kommer migränen efter 10 min.

Upptäckte detta efter att jag nästan varje morgon fick migrän på väg till jobbet. En morgon hade jag bråttom och glömde sätta deo under armarna, den dagen hade jag ingen migärn (deo innehåller mänger av aluminium..) Tog ett tag innan jag fick ihop sambandet mellan aluminium och migrän. Fick byta lypsyl solskyddscreme, kaffepanna mm efter några enkla tester. Har t o m svårt att dricka ur en aluminiumburk utan att migränen kommer.

Så tipsa gärna de som har migrän att utesluta all aluminium i sina vanligt använda produkter (det är lååångt mer prudukter än du kan ana, om du börjar rota i det) Det skadar ju inte att prova, för mig blev det 95% bättre efter denna upptäckt.

Cheers.
 
Liggunderlag
Du skriver inte om listan ska gälla året runt, men här tror jag det vore en vinst att skaffa ett primärt tresäsongalternativ och bara komplettera det med ett extra lager under vintern. Lämpligen då ett "idiotsäkert" vanligt slutencells-skumplastskikt, som man ändå hyfsat överlever natten på, ifall det uppblåsbara råkar ut för ett svårlagat haveri.

Handlar det mer om sovkomfort, så är det svårt att ha några synpunkter - var och en behöver göra egna prioriteringar.
Eftersom jag själv sover gott på vad som helst, men är väldigt känslig för nedkylning, så är just mitt naturliga val vanlig tunn Multimat (175 g) på sommaren, och Thermarest z lite sol (410 g) på försommaren, senhösten och/eller uppe i högre/kallare berg. Den klarar jag mig faktiskt helt OK med på nytinad kall försommarmark, på frusen glaciärmorän och på snö.
Den stora vinsten är - bortsett från vikten och att jag har något att sitta/ligga på under dagen - att jag slipper oroa mig för att plötsligt stå utan någon markisolering överhuvudtaget.
 
Tältet står fast, som det känns nu iallafall. (tanken är att min dotter eller hund ska kunna följa med på några turer, därav valet på1½ mans tält). :)

Gällande WM Megalite så ser den betydligt rymligare ut i fotändan är Marmotsäcken, därav valet. Har svårt att sova om jag inte får röra mig fritt lätt i säcken.

Heliumsäcken kändes som en vettig mellanväg att gå, tittade även på Mariposa och Crown 2, men valde tillslut Bergans säcken efter jämförelser. Gillar att säcken har topplock, vilket gör att många "ultralätta säckar" går bort. Har svårt för rulltoppar och annat. Därför valde jag mellan dessa 3.

Nu kan jag bara gå på tillverkarens uppgifter, men dimensionerna är enligt dom själva följande:
Omkrets axlar - höft - fot
Marmot Phase 20: 152 - 147 - 114
WM Megalite: 163 - 142 - 99
 
Liggunderlag
Du skriver inte om listan ska gälla året runt, men här tror jag det vore en vinst att skaffa ett primärt tresäsongalternativ och bara komplettera det med ett extra lager under vintern. Lämpligen då ett "idiotsäkert" vanligt slutencells-skumplastskikt, som man ändå hyfsat överlever natten på, ifall det uppblåsbara råkar ut för ett svårlagat haveri.

Handlar det mer om sovkomfort, så är det svårt att ha några synpunkter - var och en behöver göra egna prioriteringar.
Eftersom jag själv sover gott på vad som helst, men är väldigt känslig för nedkylning, så är just mitt naturliga val vanlig tunn Multimat (175 g) på sommaren, och Thermarest z lite sol (410 g) på försommaren, senhösten och/eller uppe i högre/kallare berg. Den klarar jag mig faktiskt helt OK med på nytinad kall försommarmark, på frusen glaciärmorän och på snö.
Den stora vinsten är - bortsett från vikten och att jag har något att sitta/ligga på under dagen - att jag slipper oroa mig för att plötsligt stå utan någon markisolering överhuvudtaget.
Hej
Listan gäller för fjällturer sommartid i första hand. :)

Jag har flera cellplast liggunderlag som jag äger/använder, men jag sover sjukt dåligt på dom, tyvärr. Så ett uppblåsbart är ett måste om jag ska få någon sömn alls. Har ett tunt Biltema underlag (nerkapat ca 40%) med mig som sittlapp/ligga ute underlag. Lade det under Misc på min lista.
 
Många bäckar små =)

Liggunderlag och regnkläder har ni ju redan påpekat.
Kikaren drar ju iväg vikten litet, men den antar jag att du vill ha med =)

Lite smågrejer:
På avdelningen kök har du 550g (gasflaskan borträknad).
Kaffepanna, kaffemått och fötter till gasflaskan är 125 g. Kaffe går att koka i kastrullen, ögonmåttet är viktlöst (kåsan är också ett mått), och köket går att ställa utan fötter om du lägger ett ögonblick extra.
Lock till kastrullen behöver inte väga mer än 5 g.

Diskutrustning på 42 g.
Jag har en slickepott på 5 g och en fjärdedels städduk för att torka ur fettresterna. Den sistnämnda väger 2,5 g.

Fällkniv 38 g. Räcker det inte med den lilla armekniven som du har längre ned i listan? Eller är den till fisket?

Tandborste och kompass är litet onödigt tunga. Du kan halvera vikten där utan funktionsförlust.

Lite smågrejer, men som summerar till nästan 250g, eller typ halva kategorins vikt =)

Du har ju en del noll-vikter i listan också. Är det saker som du strukit, eller vet du bara inte vad de väger? Glasögon t.ex.?
 
Många bäckar små =)

Liggunderlag och regnkläder har ni ju redan påpekat.
Kikaren drar ju iväg vikten litet, men den antar jag att du vill ha med =)

Lite smågrejer:
På avdelningen kök har du 550g (gasflaskan borträknad).
Kaffepanna, kaffemått och fötter till gasflaskan är 125 g. Kaffe går att koka i kastrullen, ögonmåttet är viktlöst (kåsan är också ett mått), och köket går att ställa utan fötter om du lägger ett ögonblick extra.
Lock till kastrullen behöver inte väga mer än 5 g.

Diskutrustning på 42 g.
Jag har en slickepott på 5 g och en fjärdedels städduk för att torka ur fettresterna. Den sistnämnda väger 2,5 g.

Fällkniv 38 g. Räcker det inte med den lilla armekniven som du har längre ned i listan? Eller är den till fisket?

Tandborste och kompass är litet onödigt tunga. Du kan halvera vikten där utan funktionsförlust.

Lite smågrejer, men som summerar till nästan 250g, eller typ halva kategorins vikt =)

Du har ju en del noll-vikter i listan också. Är det saker som du strukit, eller vet du bara inte vad de väger? Glasögon t.ex.?
Tjena
Bra info. Jo listan är inte komplett alls, inte hunnit väga allt än. (glasögon mm)

Kikaren är tung, men en vital del i min vandring, kaffepannan likaså. Tycker det är en livsnjutning att koka kaffe efter maten, utan att behöva diska matkastrullen först. Kaffemåttet har jag mest för att man inte ska "slösa" med kokkaffet, man får kaffet att räcka längre så att säga. (avkapat plastmått på 5 gram)

Gasolbenen är faktiskt rätt onödigt, det håller jag med om, speciellt sommartid.

Locket till kastrullen ska bytas ut, det har du rätt i. Tips på lock som funkar/håller? (tycker vanlig alufolie går sönder för lätt)

Disk utrustningen, ja du har en poäng till, här kan det kapas lite.

Fällkniv, den har jag till att tälja med och rensa fisk, och då duger inte lilla SD Classiken till tycker jag.

Tandborsten har jag faktiskt också spanat på. :)

Kompassen med inbyggd spegel använder jag när jag tar på mina kontaktlinser, samt som kompass förståss. Kanske finns i någon lättare variant?

Ska väga in lite mer saker ikväll och fylla på där det saknas (tyvärr inte allt)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.