Packlista - Lättpackning

(...) Locket till kastrullen ska bytas ut, det har du rätt i. Tips på lock som funkar/håller? (tycker vanlig alufolie går sönder för lätt) (...)
Håller med om vanlig alufolie, men tycker den tjocka folien från engångs-pajformar, eller ännu hellre från engångs-uppläggningsfat är helt tillräckligt stryktålig. Förutsättningen är att man tänker som en plåtslagare - vulstar de fria kanterna, valsar ut lite "valv" etc.
 
Ditt nuvarande regnställ är inte blytugnt, men du kan halvera vikten ändå.

Nedanstående serie tycker jag är bra. Har inget negativt att säga. 2,5-lagers. Rimligt pris. Tar liten plats.

Jag har föregångaren och min kompis har nuvarande modell som ligger under länken.
Väger knappt 220g i (minns ej om det var L eller XL).

Dessa väger mindre än specifikationen. 166 g väger mina i large.

Här är nog jackan som hör till byxorna ovan. Antar att denna är likvärdig jackan överst.

Vill du gå riktigt lätt finns det regnställ som halverar vikten igen, men sådana har jag inte testat.
 
Regnställ
Jag sätter själv av egen bitter erfarenhet 20 000 mm VP som nedre gräns för tältturer (= ingen torkmöjlighet över natten) i klimat som bjuder på heldygns spöregn på tvären (läs Skotland, Norge m m :p). Så Quechuajackan skulle falla under strecket av den anledningen, men också p g a bl a brist på riktigt reglage/tillslutning i ärmsluten och huvan.

Har själv använt Montane Minimus p g a suverän skärning och detaljer, men tvekar att rekommendera den eftersom jag haft delamineringsproblem med äldre upplagor. Montanes livstidsgaranti funkade visserligen klockrent och jag fick jackan utbytt blixtsnabbt utan minsta knussel, men det hjälper ju inte när man står med en läckande regnjacka mitt i ett atlantiskt lågtryck flera dygn bort från civilisationen.

Min senaste upplaga har visserligen hittills funkat problemfritt i nu flera år, trots att jag slitit på den vid både vandring, skridskoåkning och utförsåkning, men jag ser att andra fortfarande anmäler liknande problem. Skulle jag behöva en ny jacka nu, skulle jag alltså undvika Pertex Shield och hellre satsa på något av de nya, nästa lika lätta hydrofila trelagersmembranen, t ex Torays Dermizax (används av Bergans, Stellar Equipment m fl), eller tillverkaregna motsvarigheter som ME:s Drilite och Berghaus Hydroshell (fast jag skulle inte köpa just de två länkade jackorna p g a brister i detaljutformningen).

Hydroshell, visserligen fortfarande i 2,5-lagersutgåva, har jag sedan länge uppgraderat mina regnbyxor till - lite tyngre än Montane Minimus, men hellångt vattentätt blixtlås är guld (håller för kortare vad) och jag upplever dem som väldigt mycket mer slitstarka.
 
Regnkläders nivå av täthet kan verkligen dela människor =)

Jag tycker inte att det gör så mycket om det skulle läcka in litet regn här och där. Man håller sig ändå hyfsat torr och varm.
 
Powerbank. Tips?
Regnställ. Tips?

Nitecore NB 10 000 mAh är ett populärt val, 150 gram. Den kostar dock kring 600 kr.

Annars finns det en på Clas Ohlson, dock bara 6 700 mAh, 148 gram. Kostar 200 kr.
Det räcker till 2 fulla laddningar till min telefon, och det räcker riktigt länge om jag är och tältar, brukar ha flygplansläge för det mesta. Alltså 3 laddningar om jag åker ut fulltankad.

Angående tandborste så vägde jag dom två jag har hemma, en vägde 14 gram, den andra 9 gram. Den är en "vanlig" i plast och inte modifierad på något vis. Det duger gott för mig. Man kan säkert komma ner några gram men jag gillar den som den är.
 
Regnkläders nivå av täthet kan verkligen dela människor =)
Jag tycker inte att det gör så mycket om det skulle läcka in litet regn här och där. Man håller sig ändå hyfsat torr och varm.
Jag var definitivt inte "hyfsat torr och varm" efter 12-14 timmars norskt ösregn på tvären, när jag varit dum nog att lita på min nästan nya hemma-regnjacka med uppgivet 15 000 mm VP... och nej, det var inte bristfälliga detaljer som sömmar eller blixtlås, som massivt läckte igenom mot slutet av dagen. Då rann det iskallt vatten från axlarna ner mot magen innanför alla mina klädlager.
Eftersom det enda jag är rädd för här i livet är att frysa, så drog jag mina slutsatser :)
Montanejackan med 20 000 VP klarar precis en dags vandring i ösregn. Troligen inte mer än så, men det är ju vad man behöver innan man kan krypa in i tältet och börja om torr nästa dag.
 
Blev en ny Powerbank idag på lunchen iallafall.

Goji 5000mAh från Elgiganten, 115 gram.

Bör väl räcka till 2 laddningar och det är fullt tillräckligt för mig.

Blir som en "drog" att gå in på listan och byta ut nåt del som är mot lättare :LOL:
 
"Man" var nog fel ord. "Jag" hade passat bättre =)

Det jag menar är att olika människor bedömer/upplever det där olika.
Jag fryser nästan aldrig. Jag kan bli nedkyld, men frysa till den grad att det är ett problem är sällsynt. Även om jag är relativt blöt under regnkläderna håller jag värmen när jag är i rörelse. Det blir som ett våtvarmt omslag, ett vindtätt sådant. Min klädsel är snabbtorkande, så det är inte heller ett problem om jag skulle bli blöt.

2020 hade jag en hyffsad regnvecka i Sarek. Då hade jag ett itab-ställ med 5000mmvp (ett sånt där som är belagt med någon gummiaktig vit hinna på insidan). Enbart när vi gick genom knähög vegetation "rann" det in genom byxorna.
Decathlon-kläderna tycker jag inte läcker nåt alls, men det har ännu inte hunnit vara med om någon riktig ovädersvecka. Tvivlar dock på att de presterar sämre än itab-stället.
Men jag tror inte att de håller tätt om det blåser och spöregnar en hel dag =)

Men jag vandrar nästan uteslutande i slutet av juli. Hade jag varit septembervandrare, och dessutom en frusen sådan, hade jag kanske tänkt annorlunda. Jag brukar sällan vara igång 12 timmar om dagen, utan snarare 8-10 =)

Därför tycker jag personligen att det är bortkastat att leta efter high-end regnkläder. Både pris och utbud påverkas negativt.

Däremot skulle jag kunna anamma Jörgen Fjäderlätts fiffiga lösning.
Ett verkligt ultralätt regnställ, med tveksam prestanda men god andningsförmåga, för de lättare regndagarna, och en dyneema-jacka som är helt tät som komplement när det regnar på riktigt.
Vikten på en sådan lösning blir ändå låg.
 
"Man" var nog fel ord. "Jag" hade passat bättre =)

Det jag menar är att olika människor bedömer/upplever det där olika.
Jag fryser nästan aldrig. Jag kan bli nedkyld, men frysa till den grad att det är ett problem är sällsynt. Även om jag är relativt blöt under regnkläderna håller jag värmen när jag är i rörelse. Det blir som ett våtvarmt omslag, ett vindtätt sådant. Min klädsel är snabbtorkande, så det är inte heller ett problem om jag skulle bli blöt.

2020 hade jag en hyffsad regnvecka i Sarek. Då hade jag ett itab-ställ med 5000mmvp (ett sånt där som är belagt med någon gummiaktig vit hinna på insidan). Enbart när vi gick genom knähög vegetation "rann" det in genom byxorna.
Decathlon-kläderna tycker jag inte läcker nåt alls, men det har ännu inte hunnit vara med om någon riktig ovädersvecka. Tvivlar dock på att de presterar sämre än itab-stället.
Men jag tror inte att de håller tätt om det blåser och spöregnar en hel dag =)

Men jag vandrar nästan uteslutande i slutet av juli. Hade jag varit septembervandrare, och dessutom en frusen sådan, hade jag kanske tänkt annorlunda. Jag brukar sällan vara igång 12 timmar om dagen, utan snarare 8-10 =)

Därför tycker jag personligen att det är bortkastat att leta efter high-end regnkläder. Både pris och utbud påverkas negativt.

Däremot skulle jag kunna anamma Jörgen Fjäderlätts fiffiga lösning.
Ett verkligt ultralätt regnställ, med tveksam prestanda men god andningsförmåga, för de lättare regndagarna, och en dyneema-jacka som är helt tät som komplement när det regnar på riktigt.
Vikten på en sådan lösning blir ändå låg.

En regnjacka i dyneema fungerar inte, har testat det. Den är tät, ja men man blir blöt innifrån.
Veni
 
Ja men det kan man leva med när det regnar "på riktigt". Är inte värre än en galonjacka =)
Vinsten är ju att det funkar med en lätt och prisvärd membranjacka 95 % av tiden.
Inte värt det. Förstår inte vad det skulle ge för vinst att ha 2 "regnjackor" med. Det är bättre att ha en riktig bra regnjacka att ta hand om. Jag har Montbells Versalite regnställ och tror det är också det lättaste på marknaden och det är ett superbra regnställ. Dyrt ja, men som man säger, du får vad du betalar för. Jag använder jackan bara när det regnar, byxan drar jag över mina tights och vandrar större delen av vandringen med.
Har aldrig använt en galonjacka, så vet ej om det är samma med en dyneema jacka. Jag blev aldrig så blöt tidigare med en regnjacka. Och priset på en dyneema jacka är väl inte billigt om du överhuvudtaget kan köpa en. Jag gjorde mitt själv och bara materialet gick på en tusenlapp. Vinsten på vikten var inte så stor heller om jag jämför med Montbells Versalite regnställ.
På bilden 1 använde jag dyneema utrustningen under en hel dag med mer eller mindre duggregn och emellanåt skurar på PCT. Ändå gjorde jag en ventilation av mesh med löst ok i överdelen för att det inte ska vara helt tätt. Pit zips ville jag inte ha för att spara vikt. Jag tycker utrustningen blev ändå hyfsat bra men inte riktig i dyneema, spinner vidare på att hitta en bättre lösning av materialet som är lika lätt.

IMG_2300.JPEG.jpg
IMG_0358.JPG
 

Bilagor

  • IMG_3382.JPEG.jpg
    IMG_3382.JPEG.jpg
    888.2 KB · Visningar: 96
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.