Packlista - Lättpackning

Jag plockar den lägst hängande frukten: varför behöver du två skal/membranjackor? Lämna din 810 grams HH-jacka hemma och komplettera din nya regnjacka med tunnaste sortens löparskjorta (eller bara en vanlig supertunn polyester/bomullsskjorta) för skönt och luftigt mygg- och vindskydd när det inte regnar, och använd regnjackan bara när det verkligen gör det (eller blåser småspik vid rast, då spelar det ingen roll att den inte "andas" så bra). Ett sådant vindplagg behöver inte väga mer än 80-120 g.

Med det sagt är ändå OMM-jackan IMHO lite för ömtålig, saknar viktiga reglage och har för dåliga värden både på VP och ånggenomsläpplighet för att den ska funka som ditt enda regntäta skalplagg (den är väl mer tänkt till ultralöpning o.d.). L.I.M.-jackan är rimligare, men har också sina brister - se vidare här. Finns rätt många mer "fullriggade" i samma viktklass.

En tanke till: jag skulle nog vänta med ryggsäcksköp tills jag landat hyfsat med mina övriga större nyanskaffningar, de påverkar ju det sammanlagda utrymmesbehovet. Dina matvanor och längden på dina tilltänkta turer spelar dock ännu större roll; allt eftersom du krymper ditt fasta standarkit upptas ju en ökande volymandel av din packning av matförrådet.

PS jag har fler synpunkter, men är lite osäker på om du inte hellre borde starta en egen tråd för längre diskussioner om just din packning. Både för att du ska få fler svar och för att inte spä ut denna tråd, som är mest funktionell som "uppslagsverk" om den (huvudsakligen) innehåller folks packlistor.

Tack för svar.
Jag tror det är bäst att jag återkommer med en egen tråd :ROFLMAO:
 
Jag tänkte dela med mig av min packlista för vandring med barn. Den här listan är i stora drag vad jag har med mig på vandring med min dotter som är 5 år. Dock tar vi alltid med oss massa olika ostar och snacks som inte är med på listan. Hon börjar kunna bära lite mer, och jag tänker mig att framöver kanske hon ska få bära sin egen sovsäck. Ibland bär hon på drybagen med sina extrakläder. Hon sover fortfarande på cellplastliggunderlag och föredrar det framför ett uppblåsbart.
Det är lite av ett levande dokument, och lista ändras allt eftersom, utifrån eventuella utrustningsbyten eller när C bär mer. Jag gjorde den först när hon var två år, och då bar jag i stort sett allt själv (utom en liten ryggsäck med en nalle i) + dottern på axlarna. I sommar har vi dock vandrat både låglandsled och i fjällen där hon traskat på med sin packning utan problem.
 
Senast ändrad:
Hej!
Dags att banka liv i den här tråden igen.

Förutsättningar:
Man 185 cm
80 kg
Vandring i Norrbottensfjällen, aldrig ensam, 2-3 vuxna.

Listan är inte komplett, alla saker är ej heller vägda, men jag tänkte ändå göra ett inlägg för att få tips på saker att byta ut/köpa in.

Listan: https://lighterpack.com/r/wqmvr9

Vi behöver inte diskutera varför vissa saker köpts in genom åren, utan vi fokuserar framåt utifrån dagens läge.

Jag har ganska nyligen börjat reflektera över min utrustning och tanken på att banta vikten.

Ryggsäck
Jag har en Bergans Trollhetta 95 L, jag väger den till 2 770 gram.
Bytesförslag Sierra Designs Flex Capacitor 60-75 L
Rimlig peng, ryggsäcken verkar få ganska bra recensioner. Jag skulle spara ca 1 580 g här.
Andra bra alternativ? Budget kring 2 000 kr.

Liggunderlag
Jag har idag en Thermarest Neoair All Season SV Long Wide, 810 gram.
Jag tänker sälja den och köpa en Exped Synmat HL LW, ca 450 gram.

Viktbesparing 360 g.

Sovsäck
Marmoth Sawtooth Long, 1250 g.
Jag är nöjd med den, men, jag skulle gärna byta den mot tex Marmot Phase 20 Long (770 g), alternativt Marmot Hydrogen Long (810 g).

Sawtoothen är lite väl varm för det mesta, men eftersom att sovsäckar är dyrt så prioriterar jag annat just nu. (det behöver dock inte bli så dyrt om jag säljer Sawtooth, men då "måste" jag köpa en varmare vintersäck. Sawtoothen är en ganska bra kompromiss just nu).

Tält
Saknas i dagsläget. Vandringskompisarna har tält så vi får fördela den vikten. På sikt kommer jag köpa något tält, i bästa fall ett "familjetält" och ett lättare vandringstält.

Regnbyxor
Har ett par 10 år gamla som inte håller tätt för 5 öre.
Behöver nya. Gärna några som inte är supertunna och sköra, men det behöver inte vara gallonställ-tjockt heller.
Förslag?

Regnjacka
500 gram är inte lättast, sen är jag inte så nöjd med den i övrigt. Håller dåligt för regn trots ny impregnering(gore-tex).
The OMM Halo ?
Haglöfs LIM?

LIM är lite tyngre än Halo men har 28 000 mmVP mot för 10 000 mmVP på Halo.
Andra förslag?

Viktbesparing ca 270-400 g

Vindjacka/vandringsjacka
Jag har en Helly Hansen med membran som jag är relativt nöjd med. Den är slitstark och skön. Den väger dock 810 gram och tar ganska stor plats i packningen. Jag blir ganska varm när jag går och den är för det mesta för varm.

Övrigt
Stekpannan kan lämnas hemma, används just nu oftast som lock till kastrullen. Bör finnas lättare alternativ.
Fleecetröjan på 334 g kanske kan lämnas hemma, beroende på temperatur.


Räknat på ny ryggsäck (-1580 g), nytt liggunderlag (-360 g) och ny regnjacka (-270 g eller mer) så är jag uppe på - 2 210 g.

Tips och tankar mottages gärna. :D


-Ryggsäck

som Joanna påpekade så är det bättre att köpa ryggsäck när man vet vad man ska få plats med. Något att ha i åtanke är att man har en förmåga att fylla ryggsäcken. Så ju större ryggsäck ju tyngre blir packningen. Knallar själv runt med en 35L säck med utrymme till godo.

-Liggunderlag

kika på therm-a-rest neoair xlite 340g med bättre isolervärde än exped

-Regnbyxor

kanske inte svaret du söker men en aspekt att fundera kring. Jag vandrar runt i shorts och trailrunners på fötterna som är allt annat än vattentäta så jag har givetvis dom lättaste och tunnaste regnbyxor jag kunde få tag på. Det handlar mer om ett skalskydd för att hålla värmen än att det faktiskt ska hålla mina ben torra. Har insett att det i princip är omöjligt att vara helt torr om ben och fötter på långvariga vandringar i drivande regn så jag försöker istället uppnå att vara bekväm med att inte vara torr och ha snabbtorkande kläder istället.

-Regnjacka

här har jag gått ifrån min ovannämnda åsikt och införskaffat mig en riktig regnjacka som faktiskt håller tätt i längden och har möjligheten att ventilera ut kondens från insidan. Den lilla viktökningen för att min överkropp ska vara torr är det värt. Jag har en montbell torrent flier som är en 2.5 lagers jacka med dragkedjor i armhålan och 50.000mm vattenpelare som väger 206g i storlek M

-Vindjacka

ser ingen mening med en vindjacka om man har en riktig regn/skaljacka där man kan ventilera ut kondens på ett effektivt sätt.

-Övrigt

en aluminium pajform fungerar ypperligt som lock och väger ca 5g. Att lämna ett förstärkningsplagg hemma anser jag är fel ställe att spara in vikt på. Ät ur kastrullen och lämna kniv, handduk och matkåsan hemma istället så har du nästan nollat det mot fleecen.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte dela med mig av min packlista för vandring med barn. Den här listan är i stora drag vad jag har med mig på vandring med min dotter som är 5 år. Dock tar vi alltid med oss massa olika ostar och snacks som inte är med på listan. Hon börjar kunna bära lite mer, och jag tänker mig att framöver kanske hon ska få bära sin egen sovsäck. Ibland bär hon på drybagen med sina extrakläder. Hon sover fortfarande på cellplastliggunderlag och föredrar det framför ett uppblåsbart.
Det är lite av ett levande dokument, och lista ändras allt eftersom, utifrån eventuella utrustningsbyten eller när C bär mer. Jag gjorde den först när hon var två år, och då bar jag i stort sett allt själv (utom en liten ryggsäck med en nalle i) + dottern på axlarna. I sommar har vi dock vandrat både låglandsled och i fjällen där hon traskat på med sin packning utan problem.

intressant och tack för inspirationen. Börjar bli dags att få med min äldsta grabb på tur 👍🏽
 
-Ryggsäck

som Joanna påpekade så är det bättre att köpa ryggsäck när man vet vad man ska få plats med. Något att ha i åtanke är att man har en förmåga att fylla ryggsäcken. Så ju större ryggsäck ju tyngre blir packningen. Knallar själv runt med en 35L säck med utrymme till godo.

-Liggunderlag

kika på therm-a-rest neoair xlite 340g med bättre isolervärde än exped

-Regnbyxor

kanske inte svaret du söker men en aspekt att fundera kring. Jag vandrar runt i shorts och trailrunners på fötterna som är allt annat än vattentäta så jag har givetvis dom lättaste och tunnaste regnbyxor jag kunde få tag på. Det handlar mer om ett skalskydd för att hålla värmen än att det faktiskt ska hålla mina ben torra. Har insett att det i princip är omöjligt att vara helt torr om ben och fötter på långvariga vandringar i drivande regn så jag försöker istället uppnå att vara bekväm med att inte vara torr och ha snabbtorkande kläder istället.

-Regnjacka

här har jag gått ifrån min ovannämnda åsikt och införskaffat mig en riktig regnjacka som faktiskt håller tätt i längden och har möjligheten att ventilera ut kondens från insidan. Den lilla viktökningen för att min överkropp ska vara torr är det värt. Jag har en montbell torrent flier som är en 2.5 lagers jacka med dragkedjor i armhålan och 50.000mm vattenpelare som väger 206g i storlek M

-Vindjacka

ser ingen mening med en vindjacka om man har en riktig regn/skaljacka där man kan ventilera ut kondens på ett effektivt sätt.

-Övrigt

en aluminium pajform fungerar ypperligt som lock och väger ca 5g. Att lämna ett förstärkningsplagg hemma anser jag är fel ställe att spara in vikt på. Ät ur kastrullen och lämna kniv, handduk och matkåsan hemma istället så har du nästan nollat det mot fleecen.

Tack för bra synpunkter.

Liggunderlag: Thermaresten har bättra isolering (4.2 vs 3.3), till ungefär samma vikt. Det verkar dock kosta lite mer än en synmat. R-värde 4.2 ska klara -12 och det behöver jag inte (har en downmat för vintertältning när vikt ej är prio).

Regnjackan verkar intressant. Var köper man den? Är det utländska sidor som gäller, eller finns det svenska återförsäljare/fysiska butiker? Det här är första gången jag hör talas om Montbell så jag har påbörjat en del google-arbete nu :)
 
Tack för bra synpunkter.

Liggunderlag: Thermaresten har bättra isolering (4.2 vs 3.3), till ungefär samma vikt. Det verkar dock kosta lite mer än en synmat. R-värde 4.2 ska klara -12 och det behöver jag inte (har en downmat för vintertältning när vikt ej är prio).

Regnjackan verkar intressant. Var köper man den? Är det utländska sidor som gäller, eller finns det svenska återförsäljare/fysiska butiker? Det här är första gången jag hör talas om Montbell så jag har påbörjat en del google-arbete nu :)

Du vet så klart bäst själv vilka ändamål liggunderlaget kommer användas för. Har läst om dom som haft problem med att synmat liggunderlaget släpper i svetsningen mellan luftkuddarna vilket kan bli haveri när man är ute. Kan ju varit måndags exemplar just dom haft. Och jag själv har ingen erfarenhet av expeds liggunderlag. Vet bara att mitt thermarest fungerat felritt i ett par år nu. Sen har thermarest en uberlite serie som är ännu lättare men till kostnad av sämre isolering. Jag har sedan i år faktiskt gått ifrån luftmadrass till förmån av cellplast för att det är enklare och kan användas som sittunderlag vid raster. Men hela mitt kit har gått över mer och mer till att vara så enkelt som möjligt och varje sak ska helst ha dubbla syften.

Montbell är japanskt om jag inte missminner mig och har i princip inga återförsäljare i EU. Du beställer via deras hemsida och då har dom en EU baserad så du slipper onödiga import och skatt avgifter.
 
Senast ändrad:
Sitter å knåpar på min lista. Tycker jag verkligen har dom saker jag vill ha och verkligen tycker om, utan att sväva iväg alls. Men fasen vad det drar iväg i vikt..

Det enda jag ser direkt är att mina regnkläder ska bytas ut när dom är slut, där kan jag tjäna något hekto, men i övrigt har jag svårt att ta bort något. Kanske lättare sockor också.

OBS, är inte klar med listan alls, har bara börjat väga allt, men här får ni en sneak peak.

 
Se över även de små lätta grejerna. När man tagit hand om de stora grejerna är det "många bäckar små" som gäller. Kanske finns det lättare alternativ (även om det bara är 10 gram lättare), kanske kan två saker ersättas av en som väger mindre än de två tillsammans?
 
Sitter å knåpar på min lista. Tycker jag verkligen har dom saker jag vill ha och verkligen tycker om, utan att sväva iväg alls. Men fasen vad det drar iväg i vikt..

Det enda jag ser direkt är att mina regnkläder ska bytas ut när dom är slut, där kan jag tjäna något hekto, men i övrigt har jag svårt att ta bort något. Kanske lättare sockor också.

OBS, är inte klar med listan alls, har bara börjat väga allt, men här får ni en sneak peak.


Vad är det för komforttemp på sovsäcken?

Jag tolkar det som att du är själv när du kör med Niak, och när ni är 2 st har ni ett Allak.
Du skulle kunna byta till ett Tarptent Stratospire 1 på 1020 gram (+119 gram för tältstång om du inte vandrar med stavar).
Eller ett Lanshan 1 som många verkar nöjda med (sett till priset). Det finns även betydligt lättare tält i DCF, men dom kostar rätt mycket. Men Niak har säkert hyfsat andrahandsvärde.

Exped liggunderlag på 760 gram, vad är det för något?

Det finns powerbanks på 10 000 mAh (jag gissar att din är i den storleken) som väger 150 gram.

Om du ska byta ut något, så brukar jag lista dom saker jag potentiellt vill byta ut, sen ser jag var jag får mest viktbesparing för pengarna :) (ibland inräknat att sälja befintlig grej, och även leta begagnat "nytt")
 
Jag gillar att ha lista i Excel just för att där kan man enkelt lista alternativa vikter på samma "grej" och se viktbesparingen enkelt.

D.v.s man kan lista "Sovsäck" som en post och sen ha flera alternativa sovsäckar och jämföra.
 
Vad är det för komforttemp på sovsäcken?

Jag tolkar det som att du är själv när du kör med Niak, och när ni är 2 st har ni ett Allak.
Du skulle kunna byta till ett Tarptent Stratospire 1 på 1020 gram (+119 gram för tältstång om du inte vandrar med stavar).
Eller ett Lanshan 1 som många verkar nöjda med (sett till priset). Det finns även betydligt lättare tält i DCF, men dom kostar rätt mycket. Men Niak har säkert hyfsat andrahandsvärde.

Exped liggunderlag på 760 gram, vad är det för något?

Det finns powerbanks på 10 000 mAh (jag gissar att din är i den storleken) som väger 150 gram.

Om du ska byta ut något, så brukar jag lista dom saker jag potentiellt vill byta ut, sen ser jag var jag får mest viktbesparing för pengarna :) (ibland inräknat att sälja befintlig grej, och även leta begagnat "nytt")
Tjena
Jo ett Niak är på väg in, känner verkligen för det tältet, så den extra vikten får jag ta. Kommer dock att se över pinnar/linor till det. kanske hittar jag 150 gram här.

Exped liggunderlaget är nyinköpt, mest för att klara vintertemp och som komplement till mitt andra Synmat 7, men här finns det hektos att tjäna. Tittat lite på Uberlite, men vet inte om jag tycker det ser så förtroendeingivande ut. Här finns 250-300 gram att hämta.

Batteripacken tittade jag på igår och insåg att denna är rätt gammal och det måste finnas andra som passar fjällvandring bättre. Bör kunna hitta 150 gram här.

Funderar också på att skaffa en sovsäck som väger 0.71 kg (WM Megalite) här skulle man kunna få bort 290 gram.

Regnstället från Simms (fiske leverantör) är gjort av Gore-Tex Paclite, något som jag tyckt känns som ett lätt ställ, ända tills i förrgår då jag vägde det och insåg att det väger 6-700 gram tillsammans. Här bör det gå att få bort 300 gram?? Vad har ni för tips på lätta bra regnkläder?

Sockar 1+1 par bör gå att få ner 50 gram.

Handskar bör gå att få ner ca 50 gram.
 
Tjena
Jo ett Niak är på väg in, känner verkligen för det tältet, så den extra vikten får jag ta. Kommer dock att se över pinnar/linor till det. kanske hittar jag 150 gram här.

Exped liggunderlaget är nyinköpt, mest för att klara vintertemp och som komplement till mitt andra Synmat 7, men här finns det hektos att tjäna. Tittat lite på Uberlite, men vet inte om jag tycker det ser så förtroendeingivande ut. Här finns 250-300 gram att hämta.

Batteripacken tittade jag på igår och insåg att denna är rätt gammal och det måste finnas andra som passar fjällvandring bättre. Bör kunna hitta 150 gram här.

Funderar också på att skaffa en sovsäck som väger 0.71 kg (WM Megalite) här skulle man kunna få bort 290 gram.

Regnstället från Simms (fiske leverantör) är gjort av Gore-Tex Paclite, något som jag tyckt känns som ett lätt ställ, ända tills i förrgår då jag vägde det och insåg att det väger 6-700 gram tillsammans. Här bör det gå att få bort 300 gram?? Vad har ni för tips på lätta bra regnkläder?

Sockar 1+1 par bör gå att få ner 50 gram.

Handskar bör gå att få ner ca 50 gram.

Tält:
Om det är "på väg in" så låter det som att du kanske kan returnera det ;)
Jag står fast vid att 1700 g är mycket för att användas som enperson-tält, men du gör som du vill. Här kan du förmodligen spara både pengar och vikt genom att byta till ett billigare och lättare tält.

Liggunderlag:
Jag förmodar att du då har en Downmat UL Winter LW, som väger 760 gram. Pumppåsen väger 60 gram. Sen packpåsen några gram.
Det är lättare än en Synmat 7 som väger 850 gram(utan pump och packpåse tror jag).

Förslagsvis säljer du Synmat 7 och köper en Synmat UL eller HL, alternativt Thermarest Xlite. Uberlite är ju riktigt lätt men en del har klagat på hållbarheten och ljudnivån (där nya Xlite med Winglock-ventil låter mycket mindre än dess föregångare). Under 500 gram bör du ta dig.

Sovsäck:
Gällande sovsäck så är WM-säckarna förmodligen riktigt fina, men även ganska dyra. Om pengar är en faktor så skulle jag överväga en Marmot Phase 20, som är ratad på ungefär samma temperatur, väger 640 g och finns just nu för ca 3 750 kr. Phase 20 har 385 g dun och Megalite har 340 g dun.
60 % av totalvikten är dun för Phase 20.
50 % av totalvikten är dun för Megalite.

Ryggsäck:
Många är nöjda med Helium, men den har en rekommenderad maxvikt på 18 kg (många vill ha mindre än så i den säcken). Du får väl se när du är klar vad din totala packvikt landar på :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.