Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

alven; sa:
avslutad210712; sa:
Min sista funderingen är av allmän karaktär och inte riktat mot just dig. Många verkar bära med sig en så lätt sovsäck som möjligt och sedan bylsar man på sig en massa underkläder och annat för att kunna sova eftersom sovsäcken är för kall. Och försvaret är att det blir lättare för att "kläderna bär man lika med sig". Själv undrar jag om det inte är så att kläderna är man tvungen att bära med sig JUST DÄRFÖR att man har valt en för lätt och kall sovsäck och hade man valt en lite tyngre sovsäck (som kan öppnas när det är för varmt) så hade man kunnat lämna hemma mer vikt i kläder än viktökningen på sovsäcken.

Eller så resonerar man så att man antingen kan ha en sovsäck på 700 gram eller en på 480 gram plus 220 gram underställ som man kan ha på sig i sovsäcken om man vill. Personligen föredrar jag det senare, av två skäl. För det första så kan understället även användas som förstärkningsplagg (och under högsommaren räcker det med ett underställ totalt i packningen). För det andra så innebär det att säcken, de tillfällen då det är uppåt en tio plus, inte blir för varm. För min del är det nästan lika illa som när den blir för kall, inte minst eftersom vi troligen pratar om dun i dessa viktklasser. (Jag har själv en Marmot Atom.) Jag svettas helt enkelt (och nej, det räcker inte med att bara öppna dragkedjan alla gånger, det kan räcka med att man har den över sig).

Samma linje som mig där mao. Visst är atomsäcken bra!
 
Keras2006; sa:
"Sovsäck Marmot Atom (453 g)"

Jag måste nog byta sovsäck, min väger ju 2025gr!!!

//Gustav\\

Tja, jag förmodar att din sovsäck klarar betydligt lägre tempraturer än Marmot Atom. Det är som sagt skillnad på sommar- och vinterutrustning :)

Be careful out there /Joel
 
Re: avslutad210712

Kamvandraren; sa:
Värmeljus har jag aldrig med mig överhuvudtaget.
- Kanske onödigt men kan höja mysfaktorn i augustimörkret. Dessutom funkar det bra att torka kängorna med. Torkar först ur kängan med wettexduken ordentligt. Spänner ut skaften med färska pinnar(hittills har ingen fallit ner och hjälpt till att elda upp kängan) och placerar värmeljuset så att det inte kommer för nära "gummiväggarna" låter det brinna under uppsikt nån timme och voila! en torrare känga. Förkortar förmodligen livslängden på kängan något men va fan man får ju ändå köpa nya vart tredje-fjärde år om man använder dom mycket.

Det här var lite intressant metod. Aldrig sett elelr hört det förut. Men vad har du för kängor? Jag har ett par Garmont GoreTex-kängor och jag blir lite rädd att de ska ta eld, smälta motsv...
 
Jag brukar ha med några esbit tabletter om gasen mot all förmodan skulle ta slut.

För mig räcker en mellanflaska nästan 2 veckor. Men jag är inte stor i maten även om jag kokar tortellini och steker fisk osv.
 
Re: Lägre totalvikt

MAJJEN; sa:
Det gäller ju framförallt att inte släpa på något onödigt. För egen del kommer min totala vikt att vara minst 5 kg lägre än förra säsongen eftersom 5 kg magfläsk inte kommer att få följa med.
Till säsongen därpå borde vikten kunna fortsätta att minska ytterligare några kg. Då blir jag väl UL?

HåkanF

Läge för tamp och jordspett i listan ;-) (grattis!)
 
Det verkar väl vara en trivsam packning att vandra med... men du verkar vara rik!

Arcteryx, Montane, Hilleberg, Exped, titanprylar etc är inte billiga grejor. Är det inte lite overkill med expeditionsprestandagrejor på en såpass mild vandring?

Du kan komma mycket billigare undan, utan att öka vikten (och utan hemslöjd), till exempel genom (och jag inser att du förmodligen redan köpt grejorna, varvid detta tips är föga värt, men tråden kanske inte bara läses av dig):

- För sommarvandring fungerar en Big Agnes Insulated AirCore för halva priset och 60% av vikten lika bra som
Expeds downmat. ( I synnerhet om du är såpass varm av dig att du sover gott i en Atom när temperaturen närmar sig nollan.)

- Byt ut Naosen mot något av de tips som brukar frekventera Utsidan, som en strippad Vulcan, eller något av de ännu billigare alternativen.

- Byt ut Skaljackan och regnbyxorna mot Itabs Packaway.
Lättare, mycket billigare.

- Byt ut Snowpeak mot Kovea. Samma kök för halva priset (om man handlar på rätt ställe).

- Byt Ortovox mot tex. Ullmax (möjligen aningen tyngre)

- Såväl pris och vikt på Nallot kan diskuteras, men
det är en lång historia.

- Och slutligen, varför, varför måste det stå Arcteryx på en _keps_?

/ Erik
 
Erer; sa:
Det verkar väl vara en trivsam packning att vandra med... men du verkar vara rik!

Arcteryx, Montane, Hilleberg, Exped, titanprylar etc är inte billiga grejor. Är det inte lite overkill med expeditionsprestandagrejor på en såpass mild vandring?

Du kan komma mycket billigare undan, utan att öka vikten (och utan hemslöjd), till exempel genom (och jag inser att du förmodligen redan köpt grejorna, varvid detta tips är föga värt, men tråden kanske inte bara läses av dig):

- För sommarvandring fungerar en Big Agnes Insulated AirCore för halva priset och 60% av vikten lika bra som
Expeds downmat. ( I synnerhet om du är såpass varm av dig att du sover gott i en Atom när temperaturen närmar sig nollan.)

- Byt ut Naosen mot något av de tips som brukar frekventera Utsidan, som en strippad Vulcan, eller något av de ännu billigare alternativen.

- Byt ut Skaljackan och regnbyxorna mot Itabs Packaway.
Lättare, mycket billigare.

- Byt ut Snowpeak mot Kovea. Samma kök för halva priset (om man handlar på rätt ställe).

- Byt Ortovox mot tex. Ullmax (möjligen aningen tyngre)

- Såväl pris och vikt på Nallot kan diskuteras, men
det är en lång historia.

- Och slutligen, varför, varför måste det stå Arcteryx på en _keps_?

/ Erik

Naos är totalt överlägsen en Vulcan.

Jag provade ett ullmaxställ förra sommarer. Hål efter bara några dagar.

Itab säljer mycket skit. Hade ett par vinterbyxor som pajade innan jag ens använde dem.

Big agnes grejer är svåra att få tag på mig veterligen.


[Ändrat av crazy 2007-02-24 kl 20:05]
 
Itab - packaway

Ärligt talat, den jackan är inte så bra. Dålig passform, urkass ventilation och lustiga ärmavslut.

Den är haussad på utsidan, liten och lätt, tillika riktigt billig så givetvis köpte jag en på vinst och förlust.
Tyckte inte att den dög som ersättare till mina andra skalplagg utan får mest ligga i botten av dagsturssäcken när man är ganska säker på fint väder.

För övrigt har jag ett par polycottonbyxor från Itab som jag är helt nöjd med.

Uffe
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
Jag provade ett ullmaxställ förra sommarer. Hål efter bara några dagar.

Vi har varsitt ullmax ullfrotte-set respektive varsitt ullmax merinoull-set och i alla fall mina är använda varje dag (dock inte samtidigt) under snart två vintrars tid utan att det gått hål i något så det känns som att du haft lite otur.

Däremot är deras helylle-strumpor av dålig kvalitet slitagemässiogt.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Itab - packaway

Schneeberger; sa:
Ärligt talat, den jackan är inte så bra. Dålig passform, urkass ventilation och lustiga ärmavslut.

Den är haussad på utsidan, liten och lätt, tillika riktigt billig så givetvis köpte jag en på vinst och förlust.
Tyckte inte att den dög som ersättare till mina andra skalplagg utan får mest ligga i botten av dagsturssäcken när man är ganska säker på fint väder.

För övrigt har jag ett par polycottonbyxor från Itab som jag är helt nöjd med.

Uffe

Är hyfsat nöjd med mitt packaway-ställ förutom att det inte finns någon möjlighet till ventilation förutom frontdragkedjan i jackan. Så nästa regnställ blir någon annat fabrikats lätta regnställ men då också till ett helt annat pris. XCR-stället skal ldet mycket till om jag skall bära med mig i fjället för det är åt helskotta för tungt förutom på vårfärden då det sitter på mesta tiden.

I övrigt är jag nöjd med ITAB's keps som är tillverkad i någon form av funktionsmaterial.

Förutom det är jag alltifrån missnöjd till totalt missnöjd med stora delar av ITAB's sortiment. Kommer inte att köpa något mer därifrån. Sömmarna är rena skämtet och detaljerna som dyker upp när sömmarna går upp är rent ut sagt skrattretande amatörmässigt utförda.
 

avslutad210712

Gäst
Erer; sa:
Det verkar väl vara en trivsam packning att vandra med... men du verkar vara rik!

Arcteryx, Montane, Hilleberg, Exped, titanprylar etc är inte billiga grejor. Är det inte lite overkill med expeditionsprestandagrejor på en såpass mild vandring?

Du kan komma mycket billigare undan, utan att öka vikten (och utan hemslöjd), till exempel genom (och jag inser att du förmodligen redan köpt grejorna, varvid detta tips är föga värt, men tråden kanske inte bara läses av dig):

- För sommarvandring fungerar en Big Agnes Insulated AirCore för halva priset och 60% av vikten lika bra som
Expeds downmat. ( I synnerhet om du är såpass varm av dig att du sover gott i en Atom när temperaturen närmar sig nollan.)

- Byt ut Naosen mot något av de tips som brukar frekventera Utsidan, som en strippad Vulcan, eller något av de ännu billigare alternativen.

- Byt ut Skaljackan och regnbyxorna mot Itabs Packaway.
Lättare, mycket billigare.

- Byt ut Snowpeak mot Kovea. Samma kök för halva priset (om man handlar på rätt ställe).

- Byt Ortovox mot tex. Ullmax (möjligen aningen tyngre)

- Såväl pris och vikt på Nallot kan diskuteras, men
det är en lång historia.

- Och slutligen, varför, varför måste det stå Arcteryx på en _keps_?

/ Erik

Först och främst behöver man inte vara rik för att köpa dyra friluftsgrejor på samma sätt som man inte behöver vara rik för att lyssna på Linns stereopryttlar. De största konsumenterna av de senare i Luleå är troligen studenterna som definitivt inte är de rikaste.

Och sen man köpt sina dyra friluftspryttlar är man garanterat inte rik *L*.

En mycket vis man (min far) lärde mig en gång att köpa dyrt är att köpa billigt. Kvalitet lönar sig i längden och det har jag försökt leva efter medans många av mina kompisar köper halvtaskiga grejor som sedan byts ut mot nya halvtaskiga grejor eller möjligen bra grejor men det sättet att konsumera blir troligen dyrare i längden.

Och att byta ut redan inköpta grejor mot andra "billigare" kan knappast bli speciellt billigt ekonomiskt sett.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.