Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

Kan helt klart konstatera att jag gjort fel tidigare som inte jagat gram som "alla andra" verkar göra.

Men...

Jag tycker det är trevligt med rena trosor, att inte lukta svett i femte-dags-tröjan, att kunna borsta tänderna med en hel tandborste osv...

Det verkar som om ni prioriterar gramjakt framför att kunna njuta av del hela även på kvällen när ni slutat gå.

Nåja, bara ni trivs.
 
Nej men jag tror inte du tänkt tanken ut i sin fulla längd, om du skulle vara på väg i fyra månader skulle du då fortsätt med hemtvättade fillingar, undertröjor och skjortor?
Jag tvättar vid torkväder och tvättar mig själv dagligen. Det gör att jag behöver inte bära på en massa rena/smutsiga kläder. Å andra sidan hinner jag inte alltid lyssna på radio eller ringa till civilisationen, men å andra sidan prioriterar jag inte det, utan njuter av tystnaden och telefonfriheten. Emellanåt hinner jag ta ett kort och rita lite i min vaxduksbok.
Komfort och trivsel är väl att vi tror på våra egna val och fullföjer dem så att vi själva blir nöjda.
Efter ca 4 månader är två omgångar kläder rätt slitna och uttvättade.... Men både tvättlapp och tand som nagelborste är oxså trötta...Medan jag själv blir spänsigare och skarpare...

go tur
 
Otroligt!

Vad en del verkar ha svårt att fatta och som jag tydligen måste klargöra är:

1. Min ipod används inte FRÄMST för att lyssna på musik, ljudböcker och kolla på FILM(jesus) när jag är i fjällen. Utan FRÄMST! för att kunna dumpa filmavsnitt/kort från min kamera.

Jag kommer att vara i fjällen 1 månad i sommar...lite skillnad kanske gentemot att gå en 4 dagarstur i Abisko...However, om man ligger ute så länge som jag gör så är det trevligt att kunna få nån gnutta av civilistion och under regniga dagar(för det kommer det att bli ett gäng) så är det trevligt att kunna:

* Titta på en film ibland
* Redigera sina egeninspelade videoavsnitt från fjäll- och fisketurer som man gjort under sin vistelse.
* Lyssna på nåt avsnitt ur en ljudbok.
* Lyssna på musik ibland.

2. Min GPS använder jag främst:
* När jag jagar skogsfågel och ripa för att markera bra marker, fågelkullar (återkommer på samma plats år efter år så länge man inte skjuter ihjäl alla fåglarna i kullen).
* För att narkera kantarellställen vid svampplockning

I fjällen använder jag den för att:
* Markera de vägar jag färdas, kolla sträckor jag vandrat m.m.
* Planera nya färder (i och med att kartan är så omfattande)
* Kolla upp terrängavsnitt.
* Effektivt navigera i dimma

3. Satellitelefonen har jag redan sedan Lap Outfitters-tiden. I och med att jag vandrar ensam så mycket och jag redan har en satellitelefon vore det då inte jävligt DUMT att inte ha med den...Jag använder den INTE till att nöjesprata med(vem fan gör det när det kostar 10:-/minut. Däremot är den bra att ha om:

* Nån därhemma vill komma i kontakt med mig av någon anledning
* Jag bryter ett ben eller blir allvarligt sjuk och befinner mig exempelvis i nåt pass i Sarek där inte många passerar.
* Att meddela dom därhemma om det blir förändringar i turerna, vistelsen i fjällen

4. Den solcellsdrivna laddningstationen driver:

* Min iPod
* Min GPS
* Min kamera
* Min satellitelefon

Under min MÅNADSLÅNGA(inte 7 dagarstur nu) vistelse i fjällen.

5. Totalt väger detta kalas med batterier ca 850 gram dvs MINDRE än ett TRANGIAKÖK som jag prioriterat bort för den lättare och bättre lösningen med snowpeakbrännaren/titaniumkastrullen. Jag bär mao inte mer vikt men har uppnått ökad komfort.
 
Jag behöver INTE

Råd om vad jag kan plocka bort från min utrustning. För mig är aktuell vikt faktiskt LÖJLIGT låg i jämförelse med vad jag BRUKAR bära. Den här packningen ska jag fan ta mig kunna ta upp på Sarekmassivets nordtopp med lite jävlaranamma och slit. Inga problem att bära den över pass, i dalgångar mao.

Däremot gärna saker som jag kan ha glömt att räkna med såsom någon påpekat: tång, yllemössa m.m.

Och gärna diskutera andra lösningar på utrustning etc.
 
Okej Mikael

Ska gå igenom vad du tycker att jag ska plocka bort:

Kamvandraren (Peter Nilsson) skrev:
PACKLISTA FÖR 7 DYGN ÄNONJALME-ARASLUOKTA VIA ALKAJAURE

GRUNDUTRUSTNING
Liggunderlag Exped Downmat 7 (900 g) xxxx
- Nej detta bär jag med mig. Sparar bara ett par hg jämfört med ett prolite 4 och komforten är 10ggr bättre.

Kompression/packpåsar(152 g) xxxx
- Kompressionspåsen är borta, behövde den inte när jag gick igenom utrustningen, bra att du gjorde mig uppmärksam på detta

KÖK/VATTENHÄMTNING/FÖRVARING
Kombinerad spatel/smörkniv och sked i enträ (14 g)
- Detta är inte du som kommenterat men väl andra, Det är en KOMBINERAD sked/smörkniv/spattel/stekspade som jag gjort själv, Jag har mao INTE med mig dessa verktyg. Tycker att 14 g är helt ok, en titaniumsked väger 12 g

Plasttallrik vit (20 g) XXXX
- Bra att ha när man fixar till stekt fisk med potatismos ex. Så fisken läggs på tallirken medan man fixar med moset. Likaså till frukost, häll över varmt vatten i frukostmixen, ha kastrullen ren för att kunna dricka mer än en kaffekopp i den lilla vikbara kåsan. I övriga fall äter jag ur kastrullen. 20 g är lite att bära på för den ökade komfort man uppnår.

Vattenflaska Fanta (32 g) xxxx
-Borta från listan, behövde den inte, jag hade redan räknat in den i stråromsvikten

PERSONLIG HYGIEN/TVÄTT
Ziplockpåse med Deoservetter (10 g) xxxx
- Ok jag ska lukta illa när jag ska försöka fixa ihop det med nån tysk ensamvandrande tjej, nån snygg stugvärdinna eller nån söt sameflicka ok ok det blir mer sport så.

Armens hudsalva (15 g) XXXX
- Nej hänger alltid med, hjälper mot skavsår, trötta svampiga fötter m.m. 15 g är väl inget att bråka om

Tandborste delad + Halv rakhyvel (10 g) Delad tanborste, kamma dig!
- Heh, håller med om att det är lite småskadat och i ivern över att spara på gram så tänkte jag inte på helheten. Nu är dom redan kapade och får hänga med.

NÖDVÄNDIG UTRUSTNING
Värmeljus 4 st x 14 g (58 g) XXXX
- Tar jag med, kanske inte främst för att torka kängorna med utan främst för levandeljuseffekt i tältet i samband med syftet bakom deoservetterna. Om man luktar lite illa så kanske det hjälper med levande ljus.

Visselpipa (13 g) XXXX
- Borts behövs inte när jag har satelliten.

Tigerbalsam i filmburk (25 g) XXXX
- Hänger med

PERSONLIG UTRUSTNING
Grundstens bok - Sarek (175 g) XXXX
- Kan inte Sarek helt utantill även om jag har koll på det mesta, kul att läsa om hur han bedömer olika passager, färdvägar etc. Får hänga med.

Garmin GPS (153 g) XXXX
Ipod 30GB med ljudböcker, musik + film (130 g) XXXX
Brunton Solcelladdare för GPS, Kamera, Ipod (200 g) XXXX
Tasco Monocular kikare 10x25 mm (130 g) XXXX
- Se tidigare kommentarer

KLÄDER
MontBell U.L Down Inner Pants (205 g) XXXX
- Hårfint om dessa ska med eller inte lite beslutsångest faktiskt. Det är viktigare med dunjackan och förstärkningsplagg nedtill är inte så viktigt, kan i värsta fall plocka på mig bägge underställen, regnbyxor och vindbyxor. Ok den åker

GoLite Ether windjacket (110 g) XXXX
- Varför då? Andas bättre än eVENT jackan.

MAT/GAS för 7 dagar
Gas 450 g (660 g) XXXX liten
- Har räknat på gasförbrukningen på alla tre turerna och det är bättre med mellanstorleken, får spara lite så går det bra. Utbytt!

Strohrum 80% 300 ml i petflaska (300 g) XXXX
- Aldrig, här kan vi snacka om UL alternativ. The, pulvergrädde, spetsat med rom är en höjdare på kvällskvisten.
 

avslutad210712

Gäst
Har kikat på din lista och har väl bara lite små kommentarer. Precis som du så bär jag gärna ett lite tyngre liggunderlag för det är guld värt för min sömn.

Maten är väldigt individuell och hur mycket man behöver och hur mycket man vill käka "från kroppen" är väldigt svårt att ha några funderingar på.

Mängden gas borde räcka med en liten tub men ärligt talat skulle nog jag också ta en stor eller två små tuber även om det känns i mesta laget. Speciellt om man vandrar där det inte finns möjlighet att gå in i en stuga och värma mat eller vatten. Visst kan man få upp en liten brasa nästan överallt utom i blockterräng men hur skoj är det i regn och blåst.

Bär med mig två plastflaskor nuförtiden och oftast blir det någon typ jag köper på resan upp dvs Mer, Coca-Cola eller min personliga favorit som jag inte minns vad den heter (någon typ av sportdryck) men den har i alla fall ett lock där man kan dra upp pipen så kan man dricka utan behöva skruva av locket.

Hygienbiten har jag kommenterat i en annan tråd.

Värmeljus har jag aldrig med mig överhuvudtaget.

Mobiltelefon i fjällen är såklart rätt onödigt eftersom täckningen inte är speciellt bra om man kör med GSM. Däremot är det trevligt med mobiltelefon på vägen upp och hem tex för att boka tågresan hem eftersom jag aldrig någonsin bokar hemresan innan jag går iväg. Vill inte ha ett klockslag som styr mina vandringar. Satellittelefon är något helt annat och faktiskt något jag kan tänka mig att bära med mig ur säkerhetssynpunkt.

Kartor kommer jag troligen i framtiden att scanna in och skriva ut samt plasta in de områden jag skall vandra i. Kompass är självklar att ha med sig.

Kikare bär jag aldrig med mig längre. Säkert skoj att ha men efter att ha burit med sig kikare under flera vandringar och aldrig tagit fram den så får det vara.

GPS använder jag framförallt för att i efterhand kunna se hur vi gått men även för att det är riktigt skönt att veta hur långt det är kvar till etappmål. Själva orienteringen i fjällen är ganska enkel så länge det är bra väder och i dåligt väder är det GPS som gäller.

Har slutat släpa med mig grundstens böcker och i fortsättningen tänker jag scanna in de sidor som handlar om områdena jag skall gå i och skriva ut dem.

Pannlampa funderade jag lite på men det stämmer nog att vi på septembervandringen ifjol använde oss av en sån för att hitta i tältet på kvällen så sent på säsongen är den nog bra att ha.

Fiskegrejor - numera lever jag efter "inte utan mitt spö"

Solcellsladdare har jag köpt en men vill testa den lite mer hemmavid innan jag törs ersätta batterierna med en sån.

Sen skall jag bli lite elak :) Tycker att det är lite konstigt att en som kapar skaftet på tandborsten för att spara några gram bär med sig flera omgångar underställ för en veckas vandring. Du får många tandborstskaft om du lämnar det ena understället hemma. Visserligen har du en förklaring längre upp men jag får i alla fall inte ihop logiken i din viktjakt. I det hela taget tycker jag det känns som mycket kläder. Personligen funderar jag på hur kallt och jävligt det som värst kan bli och sedan tar jag med mig så mycket kläder att jag måste ha på mig allt om det blir så jävligt som jag befarade.

Min sista funderingen är av allmän karaktär och inte riktat mot just dig. Många verkar bära med sig en så lätt sovsäck som möjligt och sedan bylsar man på sig en massa underkläder och annat för att kunna sova eftersom sovsäcken är för kall. Och försvaret är att det blir lättare för att "kläderna bär man lika med sig". Själv undrar jag om det inte är så att kläderna är man tvungen att bära med sig JUST DÄRFÖR att man har valt en för lätt och kall sovsäck och hade man valt en lite tyngre sovsäck (som kan öppnas när det är för varmt) så hade man kunnat lämna hemma mer vikt i kläder än viktökningen på sovsäcken.
 
Karolina

Karolina P; sa:
Kan helt klart konstatera att jag gjort fel tidigare som inte jagat gram som "alla andra" verkar göra.

Men...

Jag tycker det är trevligt med rena trosor, att inte lukta svett i femte-dags-tröjan, att kunna borsta tänderna med en hel tandborste osv...

Det verkar som om ni prioriterar gramjakt framför att kunna njuta av del hela även på kvällen när ni slutat gå.

Nåja, bara ni trivs.

Bang on target! Det viktigaste är att man trivs. Håller med dig om tandborste m.m. löjligt att kapa den om jag tänker efter ;)

Jag prioriterar inte gramjakt, jag försöker få med mig saker som kan höja komfort/öka trivseln och försöker hitta bra lösningar för att kunna göra detta.
 
avslutad210712

Ok låt oss gå igenom dina kommentarer. Kul att så många har åsikter. Har fått upp ögonen för en del förändringar.

Har kikat på din lista och har väl bara lite små kommentarer. Precis som du så bär jag gärna ett lite tyngre liggunderlag för det är guld värt för min sömn.
- Utan tvekan!

Maten är väldigt individuell och hur mycket man behöver och hur mycket man vill käka "från kroppen" är väldigt svårt att ha några funderingar på.
- Jag ligger inte i underkant på matbiten men jag anser att det är bättre att bära med sig mer mat än man absolut MÅSTE ha. En jokk som man planerat att vada kanske inte är vadbar i ösregnet och man tvingas gå en omväg. Man kanske trampar snett när man ska ut och pissa i mörkret och blir försenad pga detta.

Mängden gas borde räcka med en liten tub men ärligt talat skulle nog jag också ta en stor eller två små tuber även om det känns i mesta laget. Speciellt om man vandrar där det inte finns möjlighet att gå in i en stuga och värma mat eller vatten. Visst kan man få upp en liten brasa nästan överallt utom i blockterräng men hur skoj är det i regn och blåst.
- Sant, kör på mellanmodellen i stället.

Bär med mig två plastflaskor nuförtiden och oftast blir det någon typ jag köper på resan upp dvs Mer, Coca-Cola eller min personliga favorit som jag inte minns vad den heter (någon typ av sportdryck) men den har i alla fall ett lock där man kan dra upp pipen så kan man dricka utan behöva skruva av locket.
- just det

Hygienbiten har jag kommenterat i en annan tråd.

Värmeljus har jag aldrig med mig överhuvudtaget.
- Kanske onödigt men kan höja mysfaktorn i augustimörkret. Dessutom funkar det bra att torka kängorna med. Torkar först ur kängan med wettexduken ordentligt. Spänner ut skaften med färska pinnar(hittills har ingen fallit ner och hjälpt till att elda upp kängan) och placerar värmeljuset så att det inte kommer för nära "gummiväggarna" låter det brinna under uppsikt nån timme och voila! en torrare känga. Förkortar förmodligen livslängden på kängan något men va fan man får ju ändå köpa nya vart tredje-fjärde år om man använder dom mycket.

Mobiltelefon i fjällen är såklart rätt onödigt eftersom täckningen inte är speciellt bra om man kör med GSM. Däremot är det trevligt med mobiltelefon på vägen upp och hem tex för att boka tågresan hem eftersom jag aldrig någonsin bokar hemresan innan jag går iväg. Vill inte ha ett klockslag som styr mina vandringar. Satellittelefon är något helt annat och faktiskt något jag kan tänka mig att bära med mig ur säkerhetssynpunkt.

Kartor kommer jag troligen i framtiden att scanna in och skriva ut samt plasta in de områden jag skall vandra i. Kompass är självklar att ha med sig.
- Har endast med mig översiktskarta i och med att jag har med mig GPS.

Kikare bär jag aldrig med mig längre. Säkert skoj att ha men efter att ha burit med sig kikare under flera vandringar och aldrig tagit fram den så får det vara.
- Du har helt rätt här man använder den sällan och aldrig, jag har dock med mig den av skäl jag inte vill ta upp här.

GPS använder jag framförallt för att i efterhand kunna se hur vi gått men även för att det är riktigt skönt att veta hur långt det är kvar till etappmål. Själva orienteringen i fjällen är ganska enkel så länge det är bra väder och i dåligt väder är det GPS som gäller.
-Exactly

Har slutat släpa med mig grundstens böcker och i fortsättningen tänker jag scanna in de sidor som handlar om områdena jag skall gå i och skriva ut dem.
- Strippa boken kanske och riva ut de kapitel som är intressanta...

Pannlampa funderade jag lite på men det stämmer nog att vi på septembervandringen ifjol använde oss av en sån för att hitta i tältet på kvällen så sent på säsongen är den nog bra att ha.
- Bra om man vill läsa i tältet, kolla kartor fixa nattfika, ut och pissa m.m. Inte nödvändig i Juli men däremot i Augusti. Plockar bort den på mun första tur

Fiskegrejor - numera lever jag efter "inte utan mitt spö"
- Samma här, har alltid levt efter den devisen...

Solcellsladdare har jag köpt en men vill testa den lite mer hemmavid innan jag törs ersätta batterierna med en sån.
- Har testad min, den funkar även i duggregn, mulet väder fast det tar längre tid.

Sen skall jag bli lite elak :) Tycker att det är lite konstigt att en som kapar skaftet på tandborsten för att spara några gram bär med sig flera omgångar underställ för en veckas vandring.
- Ja ja slänger den kapade åt helvete och tar med mig en i rostfritt stål i stället ;) Understället ser jag som förstärkningsplagg + komforthöjande. Ersätter fleecetröja vars enda positiva egenskap jämfört med merinoull är att den torkar snabbare. + kanske lite skönare att ha på sig när det inte behövs värmande egenskaper

Du får många tandborstskaft om du lämnar det ena understället hemma. Visserligen har du en förklaring längre upp men jag får i alla fall inte ihop logiken i din viktjakt. I det hela taget tycker jag det känns som mycket kläder.
- Du har delvis rätt men jag kommer ihåg en tur för 2 år sen när jag gick med lite kläder och råkade ut för regn och frostnätter(3 frostisar på 10 dgr) men jag ska se över klädvalet ytterligare.

Personligen funderar jag på hur kallt och jävligt det som värst kan bli och sedan tar jag med mig så mycket kläder att jag måste ha på mig allt om det blir så jävligt som jag befarade.
- Precis

Min sista funderingen är av allmän karaktär och inte riktat mot just dig. Många verkar bära med sig en så lätt sovsäck som möjligt och sedan bylsar man på sig en massa underkläder och annat för att kunna sova eftersom sovsäcken är för kall. Och försvaret är att det blir lättare för att "kläderna bär man lika med sig". Själv undrar jag om det inte är så att kläderna är man tvungen att bära med sig JUST DÄRFÖR att man har valt en för lätt och kall sovsäck och hade man valt en lite tyngre sovsäck (som kan öppnas när det är för varmt) så hade man kunnat lämna hemma mer vikt i kläder än viktökningen på sovsäcken.
- Jag kan bara prata för mig själv. Min atomsäck köpte jag efter rekommendation av en mycket erfaren fjällvandrare och det är faktiskt så att den är riktigt varm. Sover naken i den ner till nån plusgrad därefter med underställ. 450 grams värmekälla.
 
Lägre totalvikt

Det gäller ju framförallt att inte släpa på något onödigt. För egen del kommer min totala vikt att vara minst 5 kg lägre än förra säsongen eftersom 5 kg magfläsk inte kommer att få följa med.
Till säsongen därpå borde vikten kunna fortsätta att minska ytterligare några kg. Då blir jag väl UL?

HåkanF
 
avslutad210712; sa:
Min sista funderingen är av allmän karaktär och inte riktat mot just dig. Många verkar bära med sig en så lätt sovsäck som möjligt och sedan bylsar man på sig en massa underkläder och annat för att kunna sova eftersom sovsäcken är för kall. Och försvaret är att det blir lättare för att "kläderna bär man lika med sig". Själv undrar jag om det inte är så att kläderna är man tvungen att bära med sig JUST DÄRFÖR att man har valt en för lätt och kall sovsäck och hade man valt en lite tyngre sovsäck (som kan öppnas när det är för varmt) så hade man kunnat lämna hemma mer vikt i kläder än viktökningen på sovsäcken.

Eller så resonerar man så att man antingen kan ha en sovsäck på 700 gram eller en på 480 gram plus 220 gram underställ som man kan ha på sig i sovsäcken om man vill. Personligen föredrar jag det senare, av två skäl. För det första så kan understället även användas som förstärkningsplagg (och under högsommaren räcker det med ett underställ totalt i packningen). För det andra så innebär det att säcken, de tillfällen då det är uppåt en tio plus, inte blir för varm. För min del är det nästan lika illa som när den blir för kall, inte minst eftersom vi troligen pratar om dun i dessa viktklasser. (Jag har själv en Marmot Atom.) Jag svettas helt enkelt (och nej, det räcker inte med att bara öppna dragkedjan alla gånger, det kan räcka med att man har den över sig).
 
Ny packlista nästan 1 kg lättare säck

PACKLISTA FÖR 7 DYGN ÄNONJALME-ARASLUOKTA VIA ALKAJAURE

GRUNDUTRUSTNING
Tält Hilleberg Nallo 2 (2100 g)
Sovsäck Marmot Atom (453 g)
Ryggsäck Arcteryx Naos 73 L (2300 g)
Liggunderlag Exped Downmat 7 (900 g)
* KOMPRESSIONSPÅSE BORTTAGEN Silnylonpåsar 4 st (74 g)
TOTALT: 5 827 g

KÖK/VATTENHÄMTNING/FÖRVARING
Kastrull Vargo Titanium NonStick 0,9 L (114 g)
Kombinerad spatel/smörkniv och sked i enträ (14 g)
Vikbar plastkåsa (24 g)
Plasttallrik vit (20 g)
Snow Peak Titanium GigaPower Stove (85 g)
*Disksvamp ScotchBrite i ziplockpåse (3 g)
Wettextrasa (5 g)
Vattenflaska Mer (50 g)
*BORTTAGEN Vattenflaska Fanta (32 g/0 g)
Vattenflaska Platypus 2 L (60 g)
Div. plastpåsar (30 g)
TOTALT: 407g

PERSONLIG HYGIEN/TVÄTT
Packtowlbit (50 g)
Tvålbit Galltvål i filmburk (20 g)
*Vet inte ännu...Ziplockpåse med Deoservetter (10 g)
Solskyddscreme i filmburk (25 g)
Myggstift (25 g)
Armens hudsalva (15 g)
Toalettpapper i plastpåse (25 g)
*Tandborste HEL + HEL rakhyvel (19 g)
Tandcreme i ziplockpåse (10 g)
TOTALT: 199 g

NÖDVÄNDIG UTRUSTNING
Tändstickor i Ziplockpåse m. plån (15 g)
Liten tändare i Ziplockpåse (20 g)
Värmeljus 4 st x 14 g (58 g)
BORTTAGEN - Visselpipa (13 g/0 g)
Satellittelefon Eriksson (350 g)
Liquisole 28 g + Nål/tråd + Silvertejp (83 g)
Första Hjälpen inkl. div. medicin (80 g)
Skavsårstejp + Compeed (50 g)
Tigerbalsam i filmburk (25 g)
TOTALT: 683 g

PERSONLIG UTRUSTNING
* STRIPPAD Grundstens bok - Sarek (174 g /50 g)
Penna och papper (30 g)
Fällkniv Gerber LST II droppoint (35 g)
* BORTTAGEN Pannlampa Petzler Tikka (70 g / 0 g)
Fiskegrejer Teleskopspö + Haspelrulle + Drag (505 g)
Kamera Canon digital Ixus 65 (145 g)
Kompass Brunton Nexus 26 m. spegel (34 g)
Garmin GPS (153 g)
Ipod 30GB med ljudböcker, musik + film (130 g)
Brunton Solcelladdare för GPS, Kamera, Ipod (200 g)
Tasco Monocular kikare 10x25 mm (130 g)
Kartor delade (100 g)
TOTALT: 1 403 g

KLÄDER
1 par Seal Skins Mid Light Sock (120 g)
2 par Ullsockar tjocka (150 g)
*Ett par borttagna 3 par Ullstrumpor tunna (120 g / 80 g)
2 par kalsonger syntet (106 g)
Underställ Aclima Ultranet (260 g)
Underställ Ortovox Merinoull (300 g)
T-shirt Syntet (110 g)
MontBell U.L.Down Inner Jacket (200 g)
* BORTTAGEN MontBell U.L Down Inner Pants (205 g / 205 g)
GoLite Ether windjacket (110 g)
Montane Featherlite byxor omgjorda till zipoff (160 g)
Montane Superfly skaljacka (425 g)
Integral Designs eVENT rain pants (269 g)
Base Design Spinnaker chaps (44 g)
Lundhags Forrestkängor (1 280 g)
Fingervantar (47 g)
* EXTRA Mössa (55 g)
Keps Arcteryx (50 g)
Extra skosnöre (10 g)
Inläggsulor extra (50 g)
Kardborreremmar elast för vad 4 st (80 g)
TOTALT: 3 901 g
Kläder på kroppen: 2 330 g
Vikt i ryggsäck 1 571 g

MAT/GAS för 7 dagar
* NY MINDRE TUB Gas 450 g (660 g / 360 g)
Frukostmix 130 g x 7 (910 g)
Hemtorkad lunch och middag 130 g x 14 (1 820 g)
Varma koppen frukt 23 g x 7 (161 g)
Frystorkat kaffe (50 g)
Torkat renkött 50 g x 7 (350 g)
Rapsolja-smör 60 g x 7 (420 g)
Hårdbröd 50 g x 7 (350 g)
Gravblandning för fisk i filmburk (25 g)
Salt i filmburk (25 g)
Div. kryddor i ziplockpåse (5 g)
Runekakor 40 g x 14 (560 g)
Chokladkakor 100 g x 7 (700 g)
Strohrum 80% 300 ml i petflaska (300 g)
The + gräddpulver 15 x 7 (105 g)
TOTALT: 6 151 g

TOTAL PACKNINGSVIKT GAMMAL: 19 377 gram
TOTAL PACKNINGSVIKT NY: 18 571

I fickorna: Kamera, Kikare, GPS, Karta+kompass = 600 g
Kläder/Skor på kroppen: 2 330 g

Gammal vikt på ryggsäck: 16 447 gram
NY VIKT PÅ RYGGSÄCK: 15 641 gram
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.