Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar?

Hej!
Funderade på om det är en bra eller dålig idé att packa om frystorkad mat som ex. Real Turmat till små plastpåsar.
"Tillagning" sker i ex en tom real turmat påse eller motsvarande som diskas mellan rätterna.
Fördelarna som jag ser det är framför allt att det är lättare att packa men också något mindre vikt.
Nackdelar är att man måste käka allt som man packar om, påsen kan gå sönder och matens hållbarhet kanske inte håller under 6-7 dagars vandring. Vad händer om lite fukt tillkommer maten och ligger i en påse i 7 dagar?

Någon som provat?
 
Hej!
Funderade på om det är en bra eller dålig idé att packa om frystorkad mat som ex. Real Turmat till små plastpåsar.
"Tillagning" sker i ex en tom real turmat påse eller motsvarande som diskas mellan rätterna.
Fördelarna som jag ser det är framför allt att det är lättare att packa men också något mindre vikt.
Nackdelar är att man måste käka allt som man packar om, påsen kan gå sönder och matens hållbarhet kanske inte håller under 6-7 dagars vandring. Vad händer om lite fukt tillkommer maten och ligger i en påse i 7 dagar?

Någon som provat?
Det är nog ingen som helst fara.
Givetvis får det inte komma in flytande vatten i påsarna, men fukt behöver du nog inte oroa dig över.
Jag packar alltid min hemmatorkade mat i tunna plastpåsar. Sen fördelar jag ut småpåsarna i femliters zip-påsar.
 
Det är nog ingen som helst fara.
Givetvis får det inte komma in flytande vatten i påsarna, men fukt behöver du nog inte oroa dig över.
Jag packar alltid min hemmatorkade mat i tunna plastpåsar. Sen fördelar jag ut småpåsarna i femliters zip-påsar.

Ok tack! Låter ju vettigt. Torkar man själv så vakuumförpackar man kanske inte maten :)
 
Jag brukar göra så, och har fått nån påse över sen som jag förvarat i kylskåp flera månader hemma och sen ätit utan problem. Jag har tagit vanliga fryspåsar med knut.
 
Jag brukar göra så, och har fått nån påse över sen som jag förvarat i kylskåp flera månader hemma och sen ätit utan problem. Jag har tagit vanliga fryspåsar med knut.
Tänkte göra det samma. Toppen men då ska det bli spännande att se hur mycket vikt man sparar då :p och slippa de här hopplösa vakuum påsarna är ju halvt omöjliga att packa.
 
Så gör jag i princip alltid, spara vikt och sopor att bära ut. Dessutom mycket mer kompakt i packningen. Har även ätit real som jag packat om säsongen innan som inte gick åt utan några som helst problem. Förvara bara torrt och i tät väl omknuten fryspåse.
Tillagning funkar ju bra i grytan även för frystorkat.
Toppits fryspåsar brukar hålla bäst, rekommenderas.
 
Plastpåsar det är enkelt att få tag i som ugnspåsar och fryspåsar är väsentligt mera hållbara än plastpåsar och hushållsplastpåsar. Packar alltid om de frystorkade till fryspåsar, spar mycken volym. Tvetydiga märks. Gillar dagspåse packning. Envar finner sin lösning.

go tur
 
Tillagning funkar ju bra i grytan även för frystorkat.
Toppits fryspåsar brukar hålla bäst, rekommenderas.
Har samma erfarenhet av Toppits. Och med en egentillverkad s k grytmysare så håller nog en gryta värmen lika bra som originalpåsen efter uppkoket och iblandningen.
 
Enda nackdelen med fryspåsar är att kaffe luktar igenom och hela ryggsäcken luktar sen kaffe blandat med lite annat. Förra året körde jag 6 påsar REAL chicken tikka masala och det luktade också igenom 😄

Kanske finns bättre alternativ till just sånt med stark lukt.
 
Ok tack! Låter ju vettigt. Torkar man själv så vakuumförpackar man kanske inte maten :)

Jo det kan man göra, men det blir samma problem som med vakuumpackad frystorkad mat - packvolymen blir enorm! =)

Vakuumpackning är en bra metod om man vill ha längre hållbarhet. Oxidationen av livsmedlet begränsas, vilket fr.a. förhindrar fetter att härskna.
När jag torkar mat som inte ska ätas den närmsta veckan så vakuumpackar jag, men jag har gått över till att vakuumpacka i glasburk eftersom att hemmatorkad mat ofta sticker hål på vakuumpåsar.
För lagring på kort horisont handlar det om att hålla maten borta från fukt. Jag har hittills inte haft problem med torkad mat i plastpåse under veckovandringar.

Jag tror en tom Real-påse väger 25 g, om det inte är ännu mer (och det är ju en torr påse, ej inräknat matrester). Två påsar om dagen i tio dagar är ett halvt kilo skräp.
En en-liters plastpåse (knuten på mitten och med överskottet avklippt) väger ca 2.5 g.
 
Bra tips, det där hade jag inte tänkt på.. Då kan man ju kasta i lite kryddor & chili & curry & nötter oxå, för att piffa upp det hela. Och lite egentorkade saker om man har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Packa om ölkorv med vacuumförpackare Friluftsmat 4
idamartinssons Packa flaskor Friluftsmat 22
alven Packa maten Friluftsmat 8
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
såg bortom frystorkad. Friluftsmat 15
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
JMel Kall frystorkad Friluftsmat 3
jultomten Frystorkad mat Friluftsmat 1
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
sajberjohan Gammal frystorkad Friluftsmat 4
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
johnny76 Frystorkad mat Friluftsmat 4
Frystorkad mat Friluftsmat 2
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.