• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

ouppvärmd stuga byggtips

Vad du också ska tänka på är att du bygger stugan innanför ytter- o innerväggar så att det inte bildas kondens inne i plasten som man normalt har mot innerväggen. Likadant i golv och tak så ventileras alltid stugan.
Gör så även om du skulle installera en kamin någon gång i framtiden för när stugan är uppvärmd så kyls den ned i så fall bildas det kondens om du skulle sätta byggplast mot innerväggen. Jag har byggt en jaktkoja på det sättet eftersom den inte alltid är uppvärmd. Sedan har jag ett ventilationsdon Högt uppe på ena väggen så att man får in frisk luft om man vill och då har jag dragit ett spirorör genom väggen och ett galler på utsidan som är täckt med stålull på insidan så att inte mygg ska komma in.

En ouppvärmd stuga bör inte ha någon isolering överhuvudtaget såvida man inte har en mekanisk ventilation som fungerar året runt. Självdragsventilation bygger på att stugan/huset är uppvärmt minst såpass att det är varmare inomhus än utomhus och ett undertryck därmed skapas. Annars fungerar inte ventilationen. Exempelvis på våren med kalla nätter och varma dagar bevaras kylan inne i ett isolerat icke uppvärmt hus och ventilationen sätts ur spel och risken för mögel ökar.

Tanken är att bygga ett helt nytt skal utanpå det gamla för att sedan riva det gamla.
Ajdå. Då antog jag alldeles för mycket, nämligen motsatsen. Du bygger alltså i princip ett helt nytt hus, utom möjligen (?) själva den bärande stommen?

Kan väl sammanfatta att de allmänna principer som jag med flera skisserat om diffusion, kondensation, fukt- och värmebuffring etc naturligtvis fortfarande gäller, men att jag borde knipa käft så länge du inte berättat hur du egentligen tänkt bygga och vad som är tänkt att vara kvar av det gamla huset.

Skyller på att jag är yrkesskadad :)

Logga in

Tips!