Oroligt i Nepal??

Hej,

Någon som vet om oroligheterna i Nepal är ett problem vid vandring i Nepal?? Hörde att UD avråder från att resa dit nu. Ska man bry sig? Är det någon som hört något från någon som nyss varit eller är där?

Katinka

Lugnt i jul och nyår

Hej!

Jag var där i jul och nyår (Kathmandu och runt Everest). Jag upplevde inga oroligheter och lokalbefolkningen tyckte det var överdrivet av UD att avråda resor dit. Det var visserligen utegångsförbud en del kvällar men det var inget man stördes av. Igår var det visserligen ett reportage på Aktuellt om att situationen blivit oroligare.

Nedanstående saxades ur Vagabond innan jul:

Ingen fara att åka till Nepal
Men håll dig uppdaterad om det aktuella läget
Kan man åka till Nepal? Ja, svarar Vagabonds Mikael Persson, som just nu befinner sig i landet. Maoistgerillan är bara aktiv i avlägsna landsändar

I Kathmandu, Phokara och andra populära turistområden är läget lugnt och säkert.

Svenska utrikesdepartementet avråder för närvarande från resor till Nepal med följande formulering: "Läget är spänt och undantagstillstånd råder. Resenärer som befinner sig i landet bör följa nyhetsrapporteringen och händelseutvecklingen noga."

Men avrådan bygger på kraftigt överdrivna beskrivningar av läget i Nepal, menar Mikael Persson.

- Om jag inte läst tidningar och sett på BBC:s tevesändningar skulle jag förmodligen aldrig märka att det här är ett land på gränsen till inbördeskrig. Jag har vandrat i ett område där maoisterna genomfört attacker och i söndags (andra december) åkte jag bil tvärs genom hela västra Nepal till Kathmandu, säger Mikael Persson

Kan tipsa om britiska UDs hemsida för 'country advice'. Dom brukar hålla sig a'jour med det mesta som händer i världen och sidan uppdateras ofta.

The FCO is not at this time advising against travel to Nepal. There remains no evidence that Maoists will target tourists and foreign nationals. However, the danger of being in the wrong place at the wrong time is always present and the situation could deteriorate quickly. British nationals planning to travel to Nepal should monitor events carefully. The FCO Website will be updated regularly with the latest security and travel information.

http://www.fco.gov.uk/travel/countryadvice.asp?NP

Ganska stökigt...

Den Maoistiska gerillan har på senaste tid ökat sin aktivitet betydligt. Kathnadu dalen är val fortfarande hyggligt säker, men utanför den, specielt ide vastra delatna av landert är det ett mycket oroligt och instabilt läge.

Varför inte norra Indien istället (Uttar Pradesh eller Ladakh)det äfaktiskt minst lika vacket som Nepal.

mvh
johan

Ladakh är suveränt

kretz; sa:
Varför inte norra Indien istället (Uttar Pradesh eller Ladakh)det äfaktiskt minst lika vacket som Nepal.

Instämmer jag gärna i. Ladakh, Zanskar, Nubra och Rupshu har också fördelen att det är mkt mindre restriktioner. Inga alls för Ladakh och Zanskar, för Nubra och Rupshu krävs ett tillstånd som är lätt att få och inte åtföljs av krav på att man måste gå i grupp.

Finns en del bilder här:

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Aktuell info om Nepal finns dels på Yetizone

http://www.yetizone.com/wwwboard/wwwboard.htm

dels på Nepal Hompage

http://www.nepalhomepage.com/firstpage/

Per

lugnt och lugnt

Vandrade från Jiri till EBC i november och upplevde då att Maoisterna var tämligen aktiva i området från Jiri till Bhupsa. Samtliga poliskontroller i området var utslagna. Kontrollen i Junbesi sprängdes bara några dagar innan vi anlände dit och en lodgeägare blev svårt misshandlad när vi var där. I Nuntala invaderades vår lodge av ett 15-tal tungt beväpnade Maoister.
På hemvägen hade vi tur som flög ut från Lukla då ett regelrätt inbördeskrig där ett hundratal poliser och okänt antal Maoister dödades i de södra delarna av Solu-Khumbu regionen dagarna efter vår återkomst till Kathmandu.
Vi blev två dagar försenade från Kathmandu till Jiri då bussförarna strejkade pga ett upplopp längs vägen. Anledningen till upploppet var att Maoisterna dödat en byledare. Vi lyckades sånär få en man att köra oss till Jiri men han drog sig ur på inrådan av sina vänner och man såg att det krävdes en extrem risk för att få honom att säga nej till 4000 RS.
Att befinna sig i ett land som Nepal under dessa förhållanden är inte att rekomendera då information är svår att få och ofta starkt vinklad.
Det är visserigen sant att Maoisterna inte hotar turisterna av politiska skäl (läs ekonomiska) men tungt beväpnade 15-åringar i pressade situationer är inget som får mig att känna mig trygg direkt.

Läget lungt

Jag kom tillbaka till Sverige i går och varit i Nepal i 3,5 veckor. Där jag har varit (Everest området, Kathmandu, Trisuli river)har det varit lungt, det finns ganska gott om militärer och kontroller men de verkar ha läget kontroll (så gott det nu går).
Det är inte lätt för Nepaleserna som lever på turism, det märks att turismen har gått ner mycket.
Det var första gången i Nepal och det var en positiv upplevelse och är verkligen glad över att resan blev av med tanke på alla skriverier, erbjudande gratis avbokning mm.
Det gäller förstås att inte vara på fel plats i fel tid, tyvärr får man inte reda på svaret förens efteråt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kolasås Oroligt i Nepal? Trekking 11
marjo Oroligt i Nepal? Trekking 1
skallagrimson Utrustning för Nepal i april Trekking 4
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg