Oroligt i Nepal?

Hej!

Hur är det att vandra i Nepal nu? Jag tänkte åka dit i mars, men när jag skulle boka biljetten (från Bankok-Kathmandu eftersom jag är i Thailand innan) så var priset väldigt högt. Detta motiverade man med att försäkringsbolagen hade höjt sina premier p.g.a. oroligheter.

En annan sak: Finns det något vettigt alternativ till att flyga från Thailand, typ båt till Indien och sedan buss eller tåg...?

MVH
/Johan
 
Kathmandu

Ja visst finns det alternativa vägar till KTM. Du kan tex flyga med Austrian från Wien-KTM. Lufthansa flrö förut från Frankfurt, men jag kan tänka mig att den är nedlagd. Du kan även flyga till New Dehli och sedan ta tåget till Gurakhpur och sedan buss till KTM. Tåget kostar ca 150Sek och bussen ca 100. Men det kostar nog på mer psykiskt att ta den vägen så vida du inte är van "backpacker"....indien och Nepal är länder som det vill till att ha tålamod i!

Hoppas att du klarnar lite!
 
Samtal

Gerillan och regering ska borja tala med varandra nu. Igår föreslogs en vapenvila, men inget är betämt ännu. 7000 människor har dödats hittils i konflikten så lite stökigt är det allt. Vi får hoppas pa att parterna börjar samtala nu så läget lugnar ner sig.

Trevlig resa
johan
 
Flyg!

Hej Johan.

Flyget känns som rimligaste lösningen om du inte har gott om tid, företrädelsevis ett par månader, och känner för landvägen Thailand-Laos-Kina-Tibet-Nepal.

2001 då kronan stod lite sämre gentemot bahten än idag kostade det runt 1000-lappen att flyga till Calcutta från Bangkok enkel väg. Förutsett att du köper biljetten i Bangkok då.
Bkk-Kth kostade 1250 kr enkel väg (Biman Air) en upplevelse i sig.... Inkl en övernattning i Dhaka och någon sorts 24h transitvisa
Om du säkert vet att du ska tillbaka till Kth köp en tur och returbiljett. En enkel från Kathmandu till Bangkok kostade nämligen 2500, om du köper den i Kathmandu!

Situationen i Nepal

Officiella källor: Brittiska UD
"We do not warn against travel to Nepal but visitors should be aware that there are risks, and should be on their guard as far as possible."

http://www.fco.gov.uk/servlet/Front...7029390590&a=KCountryAdvice&aid=1013618386271

kolla vad som händer på http://www.nepalnews.com eller http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/2708799.stm

Personliga erfarenheter: kolla http://www.yetizone eller http://www.trekinfo.com
 
Lugnt i November

Hej,

Jag var i Katmandu ( och Everest regionen) i November och märkte inget av oroligheterna. Var där även under tredagars strejken men det hela avlöpte utan problem. Det enda jag märkte var en del militärer i gathörn inne i Thamel. Men håll koll på Yetizone, Nepalnews och Brittska UD ( verkar mer uppdaterad än den svenska UD..) för det senaste.
Ha en underbara resa!

//Eva
 
Håller koll!

Tack för era tips - såväl resetips som försiktighetsåtgärder! UD åvråder ju som sagt (men inte brittiska UD!), så nog borde man ta det lite vackert och avvakta....tråkigt men sant....

MVH
/Johan
 
Nepal i oktober

Hej

Var och vandrade i Nepal i oktober.
Allt fungerade helt smärtfritt och lungt.
Såg lite militärer i Thamel.
Vi vandrade Everest trekken och Gokyo och det
var endast i Lukla och Namche Bazaar som vi
såg lite militärer.
Har bara positiva erfarenheter från resan.
Du har en fantastisk resa framför dig.
Lycka till.

/Jonas
 
Lukla och uppåt

är troligen inga problem. Vandrade från Jiri till EBC november 2001 utan incidenter. Gerillan var dock aktiv fram till strax innan Lukla. Det fanns inga polisposteringar kvar, alla var sprängda, och gerillan for ganska hårt fram med lodge ägarna som tvingades "ge" ganska frikostiga bidrag till gerillan. Bla så misshandlades en lodgeägare mycket svårt i Nuntala och fick flygas till Kathmandu.
 
Landvägen till Nepal

Jag och mina vänner lade till en biljett Bkk-Calcutta ToR på vår jordenruntresa, vilket kostade >2500 kr. Det är helt klart billigare att köpa resan i Bangkok. Sedan tog vi oss per tåg (12 h) till Patna i Bihar, buss (10 h) till nepalesiska gränsen (Raxaul) och sedan en till buss (8 h) till Katmandu. Tiderna är uppskattade, jag kommer inte ihåg. Inga problem i alla fall. Vi skaffade nepalesiska visa i Sverige. Eftersom vi tillbringade en månad i Indien passade det perfekt. Kostnaden landvägen Calcutta-Katmandu var 200+90+150 rupier (typ 140 kr).

Lite mer info i min resedagbok:
http://www.zon.se/footprints/1.html
 
Re: Flyg!

slob; sa:
Flyget känns som rimligaste lösningen om du inte har gott om tid, företrädelsevis ett par månader, och känner för landvägen Thailand-Laos-Kina-Tibet-Nepal.

Det är långt det: om jag är rätt underrättad är det fortfarande närmast omöjligt att åka från Kunming eller Chengdu. Man måste alltså ta sig ända till Golmud. En resa som säkert är jättespännande men som Daniel skriver kräver mycket tid. Dessutom är vissa faktorer svårförutsägbara. Ibland tillåter kineserna utlänningar att resa ibland inte o s v.

Enklast o säkrast är sannolikt Royal Nepalese från Bangkok. Biman o Burma Airways (el vad de heter nu) flyger också på Kathmandu. Men jag tror att anslutningarna blir knepiga.

Royal Nepalese är säkrare än Thai eftersom Kathmandu är deras hemma flygfält. Samma dag som PIA flög rakt in i bergen norr om stan vände Royal Nepalese och landade i Indien istället medan Thai häromåret var en hårsmån från att landa på ett grällt upplyst hotel.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marjo Oroligt i Nepal? Trekking 1
Katinka Oroligt i Nepal?? Trekking 6
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.