Optimus Vega

Snedgängat tror jag inte. Jag har varit noga när jag skruvat på. Och en packning tycker jag mig se.

Vega1.jpg


Det var med en Primus-tub som det började brinna vid anslutningen. Biltemas fungerade nog bäst, där tror jag att det blev tätt när jag testade att skruva på andra gången.
 
Den fastnar ordentligt när Polarisen kallnar och krymper efter användning.
Vill jag ha bort den är det tång (eller uppvärmning av koppen) som gäller.

Under användning är det mestadels gravitation som håller hatten på plats...
/Odd
 
Nu har jag ett nytt Polaris och ny tystbrännarhatt från imaterialise. När jag provar hatten i brännaren tycker jag att den passar dåligt. Jag trodde att den skulle kunna ligga stadigt på metallflensarna i brännaren, men det gör den inte. Den vippar hit och dit, jag hittar inget stabilt läge för den. Ska det vara så? Hittar den sitt läge om man kör igång köket?
 
Nu har jag ett nytt Polaris och ny tystbrännarhatt från imaterialise. När jag provar hatten i brännaren tycker jag att den passar dåligt. Jag trodde att den skulle kunna ligga stadigt på metallflensarna i brännaren, men det gör den inte. Den vippar hit och dit, jag hittar inget stabilt läge för den. Ska det vara så? Hittar den sitt läge om man kör igång köket?
Jag har också den nya hatten och min ligger förvisso stadigt på plats men fastnar, det gör den definitivt inte även efter långlok
 
Efter noggrant undersökande av Polaris-köket konstaterade jag att extra material vid lödningarna där flänsarna fäster i koppen var huvudorsaken till att tystbrännarhatten inte passade.


Polaris1.jpg


Efter att försiktigt ha slipat bort överflödigt material mätte jag noga på koppens innerdiameter och hattens ytterdiameter. Koppen var 0,6 mm mindre på ena hållet och 0,8 mm mindre på andra hållet. Lite oval helt enkelt, och tydligt mindre än hatten. Jag filade av lite på hatten så att den också blev aningen oval, fast fortfarande större än koppen. När man kör köket och det är varmt kan man nu trycka ner hatten till rätt läge, och när köket har svalnat sitter den fast.

Polaris2.jpg
 
Lite för vida tillverkningstoleranser tillåtna av Katadyn alltså
- kan vara bra att veta för andra Polarisägare i framtiden.
Tack för info Peter!

Din andra bild ser ut precis som mina två; hatten sitter fast, och i rätt position...
/Odd
 
Det har var uppe till diskussion för några år sedan antingen här eller på fjellforum. Jag googlade lite på problemet efter att jag råkat ut för samma i fält.
Kortversion en är att det verkar som att det bara finns två fabriker i världen som tillverkar gasflaskor, och endast den ena tillverkarens flaskor passar Vegan (Coleman passar inte). Att din Primusflaska inte passade var ju konstigt, den borde ha passat.
 
Det har var uppe till diskussion för några år sedan antingen här eller på fjellforum. Jag googlade lite på problemet efter att jag råkat ut för samma i fält.
Kortversion en är att det verkar som att det bara finns två fabriker i världen som tillverkar gasflaskor, och endast den ena tillverkarens flaskor passar Vegan (Coleman passar inte). Att din Primusflaska inte passade var ju konstigt, den borde ha passat.

Uppenbarligen tre fabriker nu då Biltema till sina senaste 300g och 450g tuber hittat en tillverkare i Albanien vilket diskuterats flitigt i andra trådar. Tidigare använde man samma tillverkare i Korea som tillverkar för många andra. Jag var inne i en Biltema butik för några dagar sedan som hade både den gamla och den nya 450g tuberna i lager, den gamla märkt ” Made in Korea”, den nya märkt ” Made in Albania”:
 
Det har var uppe till diskussion för några år sedan antingen här eller på fjellforum. Jag googlade lite på problemet efter att jag råkat ut för samma i fält.
Kortversion en är att det verkar som att det bara finns två fabriker i världen som tillverkar gasflaskor, och endast den ena tillverkarens flaskor passar Vegan (Coleman passar inte). Att din Primusflaska inte passade var ju konstigt, den borde ha passat.

Det finns fler tillverkare men så länge det är rätt standard och att tillverkare av kök och tub följer den så ska det funka.
 
Det har var uppe till diskussion för några år sedan antingen här eller på fjellforum. Jag googlade lite på problemet efter att jag råkat ut för samma i fält.
Kortversion en är att det verkar som att det bara finns två fabriker i världen som tillverkar gasflaskor, och endast den ena tillverkarens flaskor passar Vegan (Coleman passar inte). Att din Primusflaska inte passade var ju konstigt, den borde ha passat.
Nu har mitt Vega varit hos Optimus och vänt, och de hittade inget fel. Jag blir däremot mer och mer övertygad om att min teori om orsaken stämmer.

Jag testade mina gasflaskor med mitt Optimus Polaris, och där fungerade de allihop. Konstigt, för gasventilerna på optimusköken är väl identiska? Jag började mäta på gasventilerna på de två köken. Djupet invändigt (där gängorna sitter) är identiskt: 7,0 mm. På utsidan skiljer det däremot. Om man mäter enligt bilden så är höjden upp till ventilens gods 4,5 mm på Polaris, men bara 3,9 mm på Vega. Detta märks också tydligt på vissa gasflaskor. När man skruvat på Polaris-ventilen lagom hårt på min Biltema-flaska så är det fortfarande en liten glipa mellan ventilens gods och metallkanten på gasflaskan. Testar jag samma flaska med Vega så är det godset i ventilen som gör att det tar stopp när man skruvar. Ventil_djup_Polaris.jpg
Min Coleman-flaska fungerar med Polaris, men då får man skruva ända tills ventilgodset går emot kanten. Den flaskan fungerar inte med Vega. Slutsatsen är solklar för mig: Det är skillnaden på 0,6 mm i höjd på ventilen som gör att färre flaskor fungerar med Vega.

Om det är så borde problemet vara lätt att lösa: Bara fila av en halv millimeter gods från ventilen på Vega så passar betydligt fler flaskor.
 
Min teori är att problemet beror på att man inte kan skruva ner gasventilen tillräckligt långt. Det är ju godset i ventilen som tar emot till sist när man skruvat så långt man kan. Alla gaskök har ju någon typ av stopp som går emot metallkanten på gasflaskan. Om dessa tar i för tidigt borde det uppstå den typ av problem som jag har. För att testa filade jag också ner metallkanten på en av Coleman-flaskorna lite, och då fungerade köket med den flaskan också.

Det tar ju emot att börja fila till godset i ventilen för att den ska gå att skruva ner längre. Ska man reklamera?

Köpte nyss ett oanvänt Vega på blocket med samma problem. Jag bytte o-ringen till en lite tjockare från ett primuskök. Nu fungerar det perfekt. Ett problem som inte löses av att fila ner kanten av ventilen är att det läcker ganska mycket när man skruvar på flaskan. Mitt pocket rocket gör det lite om man skruvar sakta, mitt GB-74 och Primus Lite läcker inte alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...