Optimus Vega

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det allra bästa för oss friluftsmänniskor vore ju om Trangia och Optimus kunde komma överens, så att en Trangiaanpassad Vega-brännare kunde tillverkas av Optimus och säljas som Trangiatillbehör.
 
Det er rom for mange forsøk og forbedringer:
(Bildene er mine)

Soto Muka Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Jeg var redd for at aluminiumet skulle smelte, men det har gått bra.
Jeg brukte Biltemas Trangiakopi for ikke å måtte ødelegge en ekte Trangia.

https://www.fjellforum.no/topic/40014-storsalg-hos-fjellsport-kjøpt-soto-muka-stove/

5778ee54f3fa5_2016-06-2120.34.47.thumb.jpg.cc8ac17068000c147f362afaadd849a8.jpg
577921cfbeaaa_2016-07-0315.04.44.thumb.jpg.c0ceded3b26271d6576435e29e29f518.jpg
577921d72175d_2016-07-0314.51.14.thumb.jpg.c882fc45cb9995a5cc70c377eabfcf07.jpg
IMG_20160704_155431.jpg.e140923a5b77fe6537c0594d6d463ed2.jpg
IMG_20160704_155702.jpg.5b9709833e2ba621fb162c1aad16f524.jpg
 
Det allra bästa för oss friluftsmänniskor vore ju om Trangia och Optimus kunde komma överens,
så att en Trangiaanpassad Vega-brännare kunde tillverkas av Optimus och säljas som Trangiatillbehör.
Trangia har säkert många tusentals GB74 liggande - så de lär (tyvärr) inte vara intresserade i brådrasket.
Men det vore perfekt om de tänkte om (igen) vad gäller "Trangia gasbrännare" --- för det 21 århundradet...
Och om Katadyn/Optimus vill 'knycka' min idé och lösning skulle jag bli både glad, stolt --- och stå lååångt
fram i kön för att köpa en!

Det er rom for mange forsøk og forbedringer: (Bildene er mine) Soto Muka
Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Ja, men det där ser mer ut som en konkurrentlösning till att ha en Polaris stående lös i Trangiat. Kan Soto
Muka'n köra gasol från campingbehållare, eller är det ett rent bensinkök? (Som jag uppfattat det.) Den här
Vegatråden var om fritt reglerbara gasoleldande brännare som kan sjuda lika bra som, eller bättre än,
Trangias GB74 på gasformig gasol...

/Odd
PS.
Jag har några idéer på små förbättringar som jag kommer att göra på min,
men inget som förändrar principlösningen...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Soto Muka er et rent besnin-køk, det var bare ment som eksempel på at mange brennere kan monteres i Trangia.

Jeg vil ikke anbefale Soto Muka om man vil ha noe som kan simre.

dsk
 
Så mycket kan jag säga redan nu att HVO100 är inget bra bränsle till min permanent-
monterade Polaris. Trots att den fick dubbla omgångar Tenolförvärmning så ville inte
bränslet förgasas lugnt och kontrollerat så att en stadig förbränning vid hålen i Polar-
Dawg2 tystbrännarhatten erhölls. Istället så förbrändes eländet långt utanför / ovanför
hatten och dessutom okontrollerat och fladdrigt --- som vid varje försök avslutades med
ett stort rökmoln av oförbränt bränsle som luktade kraftigt av oförbränt fotogen ungefär.
Det blir inga fler test med HVO100 för min del...

Tusen tack för att du tog dig tid att prova med HVO100. Har inte multifuelkök i nuläget, men för framtida eventuella vinterturer så funderade jag på om HVO100 kunde var ett lättillgängligt bränsle som sotade mindre än ren mk1-diesel.
 
Nej, det beror nog på skillnaden på energiinnehåll per enhet för vätskorna.

Jag citerar mig själv från tidigare i tråden där jag citerade Energimyndigheten.
De anger nämligen värmevärdet i Diesel som aningen högre per enhet jämfört med HVO100:
9,8000 MWh/m3 resp. 9,4400 MWh/m3
så om vi kan mäta bränsleförbrukningen identiskt noga i en bil --- så har du nog anledningen där.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.