Du borde observeras av ledningen för Trangia och och få ett erkännande för dina insatser. Bra jobbat!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Optimus Vega
- Trådstartare S.Hellman
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Det er rom for mange forsøk og forbedringer:
(Bildene er mine)
Soto Muka Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Jeg var redd for at aluminiumet skulle smelte, men det har gått bra.
Jeg brukte Biltemas Trangiakopi for ikke å måtte ødelegge en ekte Trangia.
https://www.fjellforum.no/topic/40014-storsalg-hos-fjellsport-kjøpt-soto-muka-stove/
(Bildene er mine)
Soto Muka Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Jeg var redd for at aluminiumet skulle smelte, men det har gått bra.
Jeg brukte Biltemas Trangiakopi for ikke å måtte ødelegge en ekte Trangia.
https://www.fjellforum.no/topic/40014-storsalg-hos-fjellsport-kjøpt-soto-muka-stove/





Trangia har säkert många tusentals GB74 liggande - så de lär (tyvärr) inte vara intresserade i brådrasket.Det allra bästa för oss friluftsmänniskor vore ju om Trangia och Optimus kunde komma överens,
så att en Trangiaanpassad Vega-brännare kunde tillverkas av Optimus och säljas som Trangiatillbehör.
Men det vore perfekt om de tänkte om (igen) vad gäller "Trangia gasbrännare" --- för det 21 århundradet...
Och om Katadyn/Optimus vill 'knycka' min idé och lösning skulle jag bli både glad, stolt --- och stå lååångt
fram i kön för att köpa en!
Ja, men det där ser mer ut som en konkurrentlösning till att ha en Polaris stående lös i Trangiat. Kan SotoDet er rom for mange forsøk og forbedringer: (Bildene er mine) Soto Muka
Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Muka'n köra gasol från campingbehållare, eller är det ett rent bensinkök? (Som jag uppfattat det.) Den här
Vegatråden var om fritt reglerbara gasoleldande brännare som kan sjuda lika bra som, eller bättre än,
Trangias GB74 på gasformig gasol...
/Odd
PS.
Jag har några idéer på små förbättringar som jag kommer att göra på min,
men inget som förändrar principlösningen...
Nu har jag proveldat enligt tidigare åtagande:
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=830975&postcount=1
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=830975&postcount=1
Så mycket kan jag säga redan nu att HVO100 är inget bra bränsle till min permanent-
monterade Polaris. Trots att den fick dubbla omgångar Tenolförvärmning så ville inte
bränslet förgasas lugnt och kontrollerat så att en stadig förbränning vid hålen i Polar-
Dawg2 tystbrännarhatten erhölls. Istället så förbrändes eländet långt utanför / ovanför
hatten och dessutom okontrollerat och fladdrigt --- som vid varje försök avslutades med
ett stort rökmoln av oförbränt bränsle som luktade kraftigt av oförbränt fotogen ungefär.
Det blir inga fler test med HVO100 för min del...
Tusen tack för att du tog dig tid att prova med HVO100. Har inte multifuelkök i nuläget, men för framtida eventuella vinterturer så funderade jag på om HVO100 kunde var ett lättillgängligt bränsle som sotade mindre än ren mk1-diesel.
Det var 180 grader tvärt om - diesel är många gånger bättre!så funderade jag på om HVO100 kunde var ett lättillgängligt bränsle som sotade mindre än ren mk1-diesel.
Den högre flampunkten för HVO100 verkar göra den olämplig för sånt här bruk.
/Odd
Det var 180 grader tvärt om - diesel är många gånger bättre!
Den högre flampunkten för HVO100 verkar göra den olämplig för sånt här bruk.
/Odd
Kan det vara därför bilen går kortare sträcka på HVO?
Nej, det beror nog på skillnaden på energiinnehåll per enhet för vätskorna.
Jag citerar mig själv från tidigare i tråden där jag citerade Energimyndigheten.
De anger nämligen värmevärdet i Diesel som aningen högre per enhet jämfört med HVO100:
9,8000 MWh/m3 resp. 9,4400 MWh/m3
så om vi kan mäta bränsleförbrukningen identiskt noga i en bil --- så har du nog anledningen där.
Jag citerar mig själv från tidigare i tråden där jag citerade Energimyndigheten.
De anger nämligen värmevärdet i Diesel som aningen högre per enhet jämfört med HVO100:
9,8000 MWh/m3 resp. 9,4400 MWh/m3
så om vi kan mäta bränsleförbrukningen identiskt noga i en bil --- så har du nog anledningen där.
Liknande trådar
- Svar
- 47
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg