Optimus Vega

Det allra bästa för oss friluftsmänniskor vore ju om Trangia och Optimus kunde komma överens, så att en Trangiaanpassad Vega-brännare kunde tillverkas av Optimus och säljas som Trangiatillbehör.
 
Det er rom for mange forsøk og forbedringer:
(Bildene er mine)

Soto Muka Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Jeg var redd for at aluminiumet skulle smelte, men det har gått bra.
Jeg brukte Biltemas Trangiakopi for ikke å måtte ødelegge en ekte Trangia.

https://www.fjellforum.no/topic/40014-storsalg-hos-fjellsport-kjøpt-soto-muka-stove/

5778ee54f3fa5_2016-06-2120.34.47.thumb.jpg.cc8ac17068000c147f362afaadd849a8.jpg
577921cfbeaaa_2016-07-0315.04.44.thumb.jpg.c0ceded3b26271d6576435e29e29f518.jpg
577921d72175d_2016-07-0314.51.14.thumb.jpg.c882fc45cb9995a5cc70c377eabfcf07.jpg
IMG_20160704_155431.jpg.e140923a5b77fe6537c0594d6d463ed2.jpg
IMG_20160704_155702.jpg.5b9709833e2ba621fb162c1aad16f524.jpg
 
Det allra bästa för oss friluftsmänniskor vore ju om Trangia och Optimus kunde komma överens,
så att en Trangiaanpassad Vega-brännare kunde tillverkas av Optimus och säljas som Trangiatillbehör.
Trangia har säkert många tusentals GB74 liggande - så de lär (tyvärr) inte vara intresserade i brådrasket.
Men det vore perfekt om de tänkte om (igen) vad gäller "Trangia gasbrännare" --- för det 21 århundradet...
Och om Katadyn/Optimus vill 'knycka' min idé och lösning skulle jag bli både glad, stolt --- och stå lååångt
fram i kön för att köpa en!

Det er rom for mange forsøk og forbedringer: (Bildene er mine) Soto Muka
Stove har en enorm effekt, men simmrer ikke vel.
Ja, men det där ser mer ut som en konkurrentlösning till att ha en Polaris stående lös i Trangiat. Kan Soto
Muka'n köra gasol från campingbehållare, eller är det ett rent bensinkök? (Som jag uppfattat det.) Den här
Vegatråden var om fritt reglerbara gasoleldande brännare som kan sjuda lika bra som, eller bättre än,
Trangias GB74 på gasformig gasol...

/Odd
PS.
Jag har några idéer på små förbättringar som jag kommer att göra på min,
men inget som förändrar principlösningen...
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Soto Muka er et rent besnin-køk, det var bare ment som eksempel på at mange brennere kan monteres i Trangia.

Jeg vil ikke anbefale Soto Muka om man vil ha noe som kan simre.

dsk
 
Så mycket kan jag säga redan nu att HVO100 är inget bra bränsle till min permanent-
monterade Polaris. Trots att den fick dubbla omgångar Tenolförvärmning så ville inte
bränslet förgasas lugnt och kontrollerat så att en stadig förbränning vid hålen i Polar-
Dawg2 tystbrännarhatten erhölls. Istället så förbrändes eländet långt utanför / ovanför
hatten och dessutom okontrollerat och fladdrigt --- som vid varje försök avslutades med
ett stort rökmoln av oförbränt bränsle som luktade kraftigt av oförbränt fotogen ungefär.
Det blir inga fler test med HVO100 för min del...

Tusen tack för att du tog dig tid att prova med HVO100. Har inte multifuelkök i nuläget, men för framtida eventuella vinterturer så funderade jag på om HVO100 kunde var ett lättillgängligt bränsle som sotade mindre än ren mk1-diesel.
 
Nej, det beror nog på skillnaden på energiinnehåll per enhet för vätskorna.

Jag citerar mig själv från tidigare i tråden där jag citerade Energimyndigheten.
De anger nämligen värmevärdet i Diesel som aningen högre per enhet jämfört med HVO100:
9,8000 MWh/m3 resp. 9,4400 MWh/m3
så om vi kan mäta bränsleförbrukningen identiskt noga i en bil --- så har du nog anledningen där.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips