Optimus Vega

Nu har även mitt näst intill antika (mitten på 70-talet?) Trangia 27-vindskydd
fått ett par jack i brännarplattans kant så att Vegan får plats.

Koktiden för halvlitern blev ungefär lika snabb som den var i T25:an. Helt inom felmarginalen...
 

Bilagor

  • _IMG1868_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1868_DxO+Odd_.jpg
    65.9 KB · Visningar: 674
  • _IMG1869_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1869_DxO+Odd_.jpg
    51.2 KB · Visningar: 728
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag lyfter denna gamla tråd igen. Har någon provat att använda brännarhållaren som sitter på gasbrännaren GB74 för att montera in ett Optimus Vega i Trangia? Den hållaren är ju "grundare" än den som brukar kallas Optimus Nova MF-adaptern. Bränaren borde komma ca 15 mm högre upp, vilket minskar behovet av det distansrör så som Odd har beskrivit tidigare i tråden.

Jag vet inte om hållaren för GB74 kan passa rakt av. Den har ett ganska stort hål i botten, men det skulle man väl kunna minska med en bricka om det behövs.

Problemet är kanske att få tag i en lös brännarhållare? Kan Trangia tänkas sälja sådana lösa?
 
Det ser ut som "a lawsuit waiting to happen" om du frågar mig.
Köket är en kinabrännare (ser ut som Bulin T4) som de verkar ha förbättrat genom att byta den kassa pumpen mot en dito primus.
Det var iofs ett bra drag, men att de sedan vågar skicka med den där propanadaptern tyder på extremt låg riskmedvetenhet.
Den största risken att man kopplar ur flaskan i fel ordning nämner han, men det är ju en för stor risk för att man ska stanna där.
De där kinesiska bränsleslangarna är det ofta dåligt pressade kopplingar på, och de är troligtvis inte ens i utgångsläget designade för så högt tryck som i propanflaskan.

Vidare säger han en del konstiga saker som att den själv suger bränsle utan pumpande, kallar förvärmningsslingan för "pickup tube" m.m.

Skulle inte köpa kök av den tjommen.

Bulin T4 kan man hitta recensioner på. Vissa är väl nöjda, men som sagt slang och framförallt pump är svaga punkter.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det ser ut som "a lawsuit waiting to happen" om du frågar mig.
Köket är en kinabrännare (ser ut som Bulin T4) som de verkar ha förbättrat genom att byta den kassa pumpen mot en dito primus.
Det var iofs ett bra drag, men att de sedan vågar skicka med den där propanadaptern tyder på extremt låg riskmedvetenhet.
Den största risken att man kopplar ur flaskan i fel ordning nämner han, men det är ju en för stor risk för att man ska stanna där.
De där kinesiska bränsleslangarna är det ofta dåligt pressade kopplingar på, och de är troligtvis inte ens i utgångsläget designade för så högt tryck som i propanflaskan.

Vidare säger han en del konstiga saker som att den själv suger bränsle utan pumpande, kallar förvärmningsslingan för "pickup tube" m.m.

Skulle inte köpa kök av den tjommen.

Bulin T4 kan man hitta recensioner på. Vissa är väl nöjda, men som sagt slang och framförallt pump är svaga punkter.

Men brännaren är väl optimus utifrån de böjda benen?
 
Nu har jag skaffat mig ett Vega, och idag tänkte jag testa det innan jag börjar bygga om det. Tyvärr blev det problem direkt. Vissa av mina gasflaskor (Coleman) fungerade inte alls, det kom ingen gas till brännaren. Jag testade även Primus och Biltema, och där läckte det vid anslutningen till gasflaskan. När jag hade kört med upp- och nervänd flaska ett tag började det brinna vid gasflaskan!

Min teori är att problemet beror på att man inte kan skruva ner gasventilen tillräckligt långt. Det är ju godset i ventilen som tar emot till sist när man skruvat så långt man kan. Alla gaskök har ju någon typ av stopp som går emot metallkanten på gasflaskan. Om dessa tar i för tidigt borde det uppstå den typ av problem som jag har. För att testa filade jag också ner metallkanten på en av Coleman-flaskorna lite, och då fungerade köket med den flaskan också.

Det tar ju emot att börja fila till godset i ventilen för att den ska gå att skruva ner längre. Ska man reklamera?
 
Märkligt, jag har samma brännare och har kört med alla typer av gas, även Coleman utan problem.
Inget som sned-gängats? Fungerar den med Primus?
 
Nu har jag skaffat mig ett Vega, och idag tänkte jag testa det innan jag börjar bygga om det. Tyvärr blev det problem direkt. Vissa av mina gasflaskor (Coleman) fungerade inte alls, det kom ingen gas till brännaren. Jag testade även Primus och Biltema, och där läckte det vid anslutningen till gasflaskan. När jag hade kört med upp- och nervänd flaska ett tag började det brinna vid gasflaskan!

Min teori är att problemet beror på att man inte kan skruva ner gasventilen tillräckligt långt. Det är ju godset i ventilen som tar emot till sist när man skruvat så långt man kan. Alla gaskök har ju någon typ av stopp som går emot metallkanten på gasflaskan. Om dessa tar i för tidigt borde det uppstå den typ av problem som jag har. För att testa filade jag också ner metallkanten på en av Coleman-flaskorna lite, och då fungerade köket med den flaskan också.

Det tar ju emot att börja fila till godset i ventilen för att den ska gå att skruva ner längre. Ska man reklamera?

Så i ena fallet kommer det inget gas? Det brukar vara feltolerans på ventilpinnen i gasflaskan och/eller i brännaranslutningen.

I andra fallet läcker det gas? Det skulle kunna vara att ventilpinnen är så lång att det bottnar innan packningen tätar, men det känns orimligt med tanke på ovanstående. Det kan ju också vara så att det är felproduktion på hela brännaranslutningen.

Har du kollat så att du har en packning/o-ring?
Har du det så är det nog bara att reklamera.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.