Optimus Vega

Jepp, kommer när jag fått till det...

Tror jag kör på ett framsvarvat 22mm distansrör och ett ombockat förvärmningsrör
(trots föresatserna) --- då får jag brännarhuvudet mycket högre upp.

Här har ni en bild på krocken mellan förvärmningsrör och mellanvägg.
 

Bilagor

  • _IMG1848_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1848_DxO+Odd_.jpg
    61.3 KB · Visningar: 974
Följer med spänning, vill du krångla till kravlistan ytterligare vill man kunna justera höjden på brännaren så det går att stek/köra lägerkittel med benen på trangiat i uppfällt läge och brännaren i "högläge".

Alla som provat orginallösningen vet att bränsleekonomin är som på en Amerikanerare från 50-talet med dåligt pumpade däck.

Frågan är om inte en ursågning i trangiat är lättare för gemene man än att bocka, men kanske blir det så stort att en vanlig brännare inte fungar därefter?

/G
 
Sånt här gillar jag!

Jag hade föredragit att ta upp ett hål i den s.k. mellanväggen. För mig är det viktigare att kunna flytta tillbaka brännaren i original-benstället (dessutom är det busenkelt att ta upp ett hål, jämfört med att bocka om ett rör på rätt sätt). Ingreppet borde inte påverka hållfastheten i vindskyddet.

Jag har nog många projekt liggandes, men om du skulle komma med en komplett ritning/inköpslista på vilka delar som behövs för att montera vega-brännare på en optimal höjd, samt ett antal bilder på skapelsen skulle jag förmodligen känna ett stort tvång att "snickra" litet jag också =)


De båda vindskydden (27 HA ultralätta) väger 260 gram.
Vindskyddsfolien som följer med Vega väger 40 gram.
220 g tyngre alltså.

Har du lust att väga vad den modifierade brännaren (monteringsklar) väger?

Trangiasystemets konstruktion har ju en del fördelar (stabilitet och exceptionellt skydd mot vind/bränsleekonomi) som man gärna vill åt om det inte medför allt för stor viktökning =)

/Tomas
 
För att montera isär Vegan (för service t.ex.) behövs lite verktyg:

U-ringnycklar med
(NV12; Munstycket mot brännarkroppen )
NV10; Förvärmarrör+slang mot munstycket
(NV8; Slang mot ventilhus )

Insexmejsel eller -bits med
2.5mm; Ben till brännarkropps undersida
2.0mm; Ben till brännarkropps översida

Då får man loss:
Tre bendelar, tre shimsbrickor, en 4mm tjock distansbricka, en konisk plåtbricka,
ett distansrör för M3-skruven samt två skruvar; en M3x15 från brännarkroppens
översida och en M4x5 från brännarkroppens undersida. (Hade tillverkaren använt
samma gängdimension på både under- och översidan så hade inga nya skruvar
behövts! De hade bara fått byta plats...)

För det enklaste montaget med enbart uppsågad mellanvägg behöver införskaffas:
den vimsiga Optimus Nova MF-brännaradaptern,
en M3x6 rostfri skruv --- för att plugga igen hålet i brännarens översida,
en M4x12 rostfri skruv --- för att fästa ihop brännarkroppen med brännaradaptern
en M4 rostfri karossbricka --- som bidrar till att hålla ihop Optimus Nova MF-brännar-
adaptern.

Återanvänds från demontaget gör
den koniska plåtbrickan --- som sätts under Optimus Nova MF-brännaradaptern, och
den 4mm tjocka distansbrickan --- som används som 'axel' genom de två plåtbitarna
som utgör Optimus Nova MF-brännaradaptern.

Sedan så är det bara att glatt såga bort tillräckligt med material ur mellanväggen för
att ge förvärmarröret lämpligt livsutrymme,
samt att ev. fila ett lagom brett spår ut åt sidan från det stora GB74-slangshålets
överkant i vindskyddet --- så att bränsleslangen har någonstans att ta vägen/vila/hänga
och inte bara hänga löst och vilja vicka omkull brännaradaptern med Vegan monterad...

Jag kommer inte att gå den vägen, utan det blir ett ombockat förvärmarrör och
en maximalt uppflyttad brännarkropp ur Optimus Nova MF-brännaradaptern.
Torde säkert ta någon vecka/månad att slöjda till...
 
Har du provat elda HVO100? Hur var det jämfört med EcoPar?
Nu har jag tankat Passaten, och den fick 4 liter hydrerat slaktavfall i botten (den femte
litern fångade jag upp i en provflaska märkt HVO100) à 17:17 litern och sedan så
spädde jag ut det med 65 liter prima MK1 handelsdiesel à 15:78 litern --- så min VW:s
dieselfuskavgaser är de normala igen... ;-)

HVO100 luktar lite svagt av diesellukt, inte lika luktfritt som EcoPar alltså, men långt
under MK1 handelsdiesel. Och (Biltemas) lysfotogen luktar ungefär som HVO i styrka,
men annorlunda mer fotogenigt. Jet-A1 luktar starkast av dem alla, en klart och tydligt
påträngande fotogendoft...

Jag får ta och elda ett Polaris med de olika bränslena så att även avgaslukten kan jäm-
föras. Då tar jag med en flaska alkylatbensin också, så att jämförelsen blir 'komplett'.
Förvärmning med Tenol som vanligt.

Vi får se hur det går...
 
Så mycket kan jag säga redan nu att HVO100 är inget bra bränsle till min permanent-
monterade Polaris. Trots att den fick dubbla omgångar Tenolförvärmning så ville inte
bränslet förgasas lugnt och kontrollerat så att en stadig förbränning vid hålen i Polar-
Dawg2 tystbrännarhatten erhölls. Istället så förbrändes eländet långt utanför / ovanför
hatten och dessutom okontrollerat och fladdrigt --- som vid varje försök avslutades med
ett stort rökmoln av oförbränt bränsle som luktade kraftigt av oförbränt fotogen ungefär.
Det blir inga fler test med HVO100 för min del...
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Frågan är om inte en ursågning i trangiat är lättare för gemene man än att bocka, men kanske blir det så stort att en vanlig brännare inte fungar därefter?

Hellre än en stor ursågning, borde det inte räcka med två mindre urfilningar, ett för vardera "ben" av förvärmningsrörets U? Då kvarstår ju stödet för den konventionella brännarkoppen och dessutom borde luftflödet genom mellanväggen påverkas mindre (med en stor ursågning kanske det finns risk för att det blir tjuvdrag som stör det optimala luftflödet).
 
OK --- åter till Vegatrådens ursprung: Optimus Vega

Bild på det nyskapade 22mm höga distansröret monterat som fot på den nakna Vegakroppen.
Jag har en hyfsat detaljerad skiss på utformningen för svarvningen, och om det här visar sig funka
så gör jag en PDF av den. Förvärmarröret är ännu inte ombockat, det kommer som nästa steg…
 

Bilagor

  • _IMG1852_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1852_DxO+Odd_.jpg
    48.4 KB · Visningar: 652
Nu har jag konverterat Vegan färdigt. Funkar bra!

Nedan (och i nästa inlägg) följer en serie bilder på delar, sammanfogning och ändringen av Trangiavindskyddet.
Det gick nämligen inte att ändra förvärmarröret så mycket så att det kunde smita upp mellan brännarhatten och
mellanväggen i Trangian utan jag fick ta till Dremeln och slipa mig in till första hålet på två ställen.
(Om det varit fråga om industriell seriebockning skulle det säkert gått alldeles utmärkt, men en försiktig om-
bockning för hand med undan för undan bitvis glödgning tillåter inga så stora ändringar...)

Vad jag gjort är att tillverka en rörformig distansfot som flyttar upp brännarkroppen så att brännarhuvudet sitter
~10 mm ovanför mellanväggen. Jag antar att någon med (indirekt?) tillgång till en numeriskt styrd fleroperations-
maskin skulle kunna spruta ut något hundratal såna här distansfötter under en natt, med manuell svarvning och
borrning tog det nästan en timme att få till den... Sedan var det bara att montera ihop alltihop med lagom långa
skruvar och de delar som återanvänts från original-Vegat. Piece of cake, really…
 

Bilagor

  • _IMG1854_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1854_DxO+Odd_.jpg
    14.6 KB · Visningar: 551
  • _IMG1855_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1855_DxO+Odd_.jpg
    14.2 KB · Visningar: 554
  • _IMG1856_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1856_DxO+Odd_.jpg
    31.5 KB · Visningar: 564
  • _IMG1857_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1857_DxO+Odd_.jpg
    26.4 KB · Visningar: 552
Nu är det bara det empiriska forskandet kvar, med jämförande eldande med alla mina tre olika Trangiaköks-
brännare. Men det tror jag att jag redovisar i en separat tråd, det blir så rörigt när en äldre tråd, under en
bara besläktad rubrik, återanvänds. Så fortsättning följer på annan plats...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips