Optimus Svea

Hur pulserar det?
*Långa pulser om ca 1 sekund brukar tyda på för lågt tryck och för mycket gas (gas som i att du har öppnat kranen för mycket i förhållande till tankens tryck).
*Det snabba helikopter-pulserandet är karakteristiskt för Svea.

Mitt ger också en hel del gula toppar, men det är svårt att veta vad det beror på då det är ganska beroende på trycket i tanken. Det syns i princip enbart när det är mörkt.
Min spindelpackning (grafitpackningen) har dock varit sprucken sedan inköpet. Jag har inte brytt mig om det då den enda effekten (som jag märkt av) är att köket inte går att stänga av med kranen. Det blir en liten låga kvar på munstycket som man får blåsa ut själv (alternativt väntar man på att trycket sjunker).

Dock så har alla kök jag ägt en del gula toppar (beroende på väder, vind, temperatur), och jag har inte reagerat på att mitt Svea ska ha haft mer eller mindre. Det sotar inte ner kastrullerna, vilket är ett bra tecken.

Kanske någon med hel spindelpackning kan ge sin syn på hur mycket gula toppar som är normalt.

Jo, det är långa pulser. Det har förändrats då jag tidigare inte upplevde att det tog sån tid på sig innan den började låta som en helikopter. Man hinner ju koka färdigt innan det är "igång". Som jämförelse är mitt primus 72 är väldigt snabbt till full effekt och lågan har inte samma gula toppar. En sak jag märkt på 72:an dock är att om brännarkoppen inte är skruvad i botten utan är lite lös så brinner det lika dåligt som sveat.

Har f.ö. samma grej med att det brinner en lite låga efter att jag skruvat ventilen i botten. Det går ju förvisso att släcka genom att vrida åt andra hållet i stället och skicka upp rensnålen i topp på brännarmunstycket.
 
Jo, det är långa pulser. Det har förändrats då jag tidigare inte upplevde att det tog sån tid på sig innan den började låta som en helikopter. Man hinner ju koka färdigt innan det är "igång". Som jämförelse är mitt primus 72 är väldigt snabbt till full effekt och lågan har inte samma gula toppar. En sak jag märkt på 72:an dock är att om brännarkoppen inte är skruvad i botten utan är lite lös så brinner det lika dåligt som sveat.

Har f.ö. samma grej med att det brinner en lite låga efter att jag skruvat ventilen i botten. Det går ju förvisso att släcka genom att vrida åt andra hållet i stället och skicka upp rensnålen i topp på brännarmunstycket.

Låter som att det tar lång tid att få upp ordentligt tryck. Jag antar att du har prövat att förvärma extra hårt?

Kolla packningen i locket.
Har du otur kan övertrycksventilen ha löst ut och sedan inte stängt helt. Jag köpte till pump och det speciella locket till pumpen, och det locket råkade ut för läckage i övertrycksventilen.
Fyll "hålet" i locket med vatten/saliv/läckagetestare, kör utan vindskydd och se om det bubblar där.

Det kan ju vara läckage i brännarrörets infästning i tanken också, men det är mindre troligt.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om det brinner med gula lågspetsar runt mest hela tiden så är munstycket för stort relativt använda bränslet och/eller att lufttillträdet är förhindrat, prova att byta till en snäpp mindre munstycke om man kan byta alls.

man kan prova att byta från tex. akylatbensin till heptan/kemisk ren bensin och se om det blir bättre (gäller bensinkök). Om det brinner gult och det i övrigt är felfritt och rätt munstycken i så kan det betyda att man eldar med för 'tung' bränsle som fotogen i bensin-kök, diesel i fotogenkök etc. med långa kolkedjor i bränslet.

även höjden över havet kan påverka då ju högre man är, ju mindre med syre är det per volym luft och jeten ur munstycket river bara med volymandelar luft - inte dess massamängd...

---

pulsation: där får man labba lite med pådraget och tanktrycket om man har möjlighet - där behöver man egentligen bromsa flödet på den flytande delen innan det förgasats, som studsar fram och tillbaka i förångningskammaren.

spindelkök som optimus nova så blev pulsationen avsevärt värre när man bytte bränslefiltren till något som släppte igenom lättare och där fick man istället kompensera med kran på bränsleflaskan (om man har en sådan tur och rätt modell att det finns en sådan) för att bränslerörelsen fram och tillbaka går lite trögre och mer visköst - och det behövs ibland otroligt lite extra 'friktion' för att komma under punkten där pulsationen inte längre utvecklas.
 
Optimus Svea är en 50 år gammal pjäs som brinner med självtryck. Tanken blir varm och trycksatt när köket brinner, och bränslet pressas upp till brännaren via en veke. Man behöver alltså ingen pump.
En skitenkel konstruktion vars enda rörliga del är bränslespindeln (samt den inbyggda rensnålen). På grund av detta behöver man knappast oroa sig för trassel och delar som går sönder. Effekten är blyga 1400W och man bör nog vara något av en entusiast för att gilla detta kök =)


Soto Mukka Stove är bland de senaste (om inte det] senaste) bensinköket på marknaden, och förmodligen är det även mest "high-tech". Precis som alla andra flytbränslekök måste man pumpa upp tryck samt förvärma köket.
Detta kök har dock en annorlunda förvärmningsteknik. Man pumpar upp ett väldigt högt tryck, vrider kranen till "förvärmning" och tänder köket. Efter några sekunder har det blivit arbetsvarmt, och då vrider man kranen till "körläge".
(På "normala" kök pumpar man upp tryck, släpper ut litet bränsle och stänger kranen, tänder på, väntar 10-20 sekunder, öppnar kranen och tänder)
Effekten är också hela 4500W, vilket är 1500W högre än de flesta andra liknande kök.


Det är två ganska olika kök, för att uttrycka sig milt =)

Kan man på Optimus Svea reglera lågan beroende på hur mycket värme man vill ha?
 
Collin Fletcher, som hade stor SVEA erfarenhet, rekommenderade ett laboratorie asbestnät för att kunna sjuda. Även jag brukar ett dylik emellanåt och rekommenderar det.
 
Collin Fletcher, som hade stor SVEA erfarenhet, rekommenderade ett laboratorie asbestnät för att kunna sjuda. Även jag brukar ett dylik emellanåt och rekommenderar det.

Svea 123R (d.v.s. den nuvarande modellen med rensnål) går alldeles utmärkt att sjuda med.

Genom att vrida kranen förbi Max-läge (så att rensnålen börjar komma upp) kan man reglera lågan från fullt till extremt svag låga.
Asbestsnät må vara funktionsmässigt lika bra, men det är ju ett slöseri med bränsle på en redan liten tank.
 
Vad händer då med rensnålen..?

//J
Du menar om den tar skada?

Jag har svårt att se att den skulle ta annat än försumbar skada.
När rensnålen och dess större "sockel" börjar hissas upp stryps mängden förgasat bränsle som kan ta sig fram till munstycket, och effekten på köket sänks.
Det är ju inte så att rensnålen hamnar i lågan. Förbränningen sker ju fortfarande 2-3cm ovanför munstycket, och rensnålen har ju inte rört sig mer än kanske 5mm.
 
Du menar om den tar skada?

Jag har svårt att se att den skulle ta annat än försumbar skada.
När rensnålen och dess större "sockel" börjar hissas upp stryps mängden förgasat bränsle som kan ta sig fram till munstycket, och effekten på köket sänks.
Det är ju inte så att rensnålen hamnar i lågan. Förbränningen sker ju fortfarande 2-3cm ovanför munstycket, och rensnålen har ju inte rört sig mer än kanske 5mm.

Ok, har ju aldrig kört Svea, men på 111/Kap/Explorer så bör man akta sig. Men dessa brinner kanske hetare förstås...

//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips