Optimus Hiker 111C eller Optimus Ranger

Hej

Jag har tittat lite på dessa kök och undrar om någon har erfarenheter av dom, goda eller dåliga. jag behöver ett allround kök som är bra om man skulle sticka på tur i fjällen eller vandra på kontinenten. Jag har inga extrema krav på att kunna koka en liter snabbt, det är viktigare att köket håller och är pålitligt. Jag tycker det verkar som en bra ide att kunna använda många olika sorters bränslen så man inte står där och gasen är slut.

Ingen av dem tillför ju de lättaste köken! Jag vet inte om optimus tillverkar Ranger längre (den finns inte listad under produkter även om sidan faktiskt finns kvar där http://www.optimus.se/products/ranger/) . Båda behöver förvärmas ganska länge (hellst med etanol). En nackdel med ranger är den lilla tanken (0.10 l).
Fördelen med dem är framförallt att de är mycket robusta och tåliga.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tillförlitliga kök

Båda köken är väldigt tillförlitliga och robusta. Dock lider hikern av sin höga vikt när man skall vandra. Båda anväder samma brännare och effekten är mycket hög.

Optimus har slutat tillverka Rangern för ett par år sedan dock vet jag att det finns några exemplar kvar hoss http://www.peak-berlin.com/ .

Jag äger själv båda köken så är det något mera du vill veta om dom så fråga på.

Du har inte kikat på Optimus Nova? Lättare, kortare förvärmning, effektivare och smidigare. Konstruktionen är förvisso lite mindre skottsäker men det är inget "rassel". Det blir lättare att få tag på reservdelar oxå. Optimus plåtlådor är läckra men utvecklingen går har ju gått framåt de senaste 20-30 åren, så dagens kök är vassare. Gillar man robusta prylar med nostalgivärde så är plåtlådorna ett måste!

//Tomas

KAP?

Jag skulle föreslå att du skaffar Nova eller KAP som är gjorda för att användas och förvaras i Trangias kök. Mycket bra funktion och hållbara. Mitt KAP har gjort flitig tjänst i 18 säsonger.

Thure

reservdelar

reservdelar till rangern är det svårt att få tag på sådana? nån som ver om optimus sitter på ett stort lager delar?, hur länge sen är det sen det här köket slutade tillverkas?

Hej
Jag har haft ett Hiker i drygt ett år nu, och det finns vissa nackdelar med det. Det gäller främst vikten och storleken. Den väger över ett och ett halvt kilo och tar väldigt stor plats. De nya köken har utvecklats på dessa punkter.

Angående driftssäkerheten kan jag säga att mitt kök fick en läcka i lödningen som gjorde att det inte gick att stänga av på vanligt sätt. Optimus bytte brännaren utan att det kostade mig något.
Funktionsmässigt är det inget fel på det, och jag tänker inte skaffa något annat kök, även om jag ibland önskar att jag haft ett som är smidigare och lättare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips