Optimus Crux

Har funderat på att skaffa mig ett litet kök som komplement till mitt Omnifuel.

Har hört ryktesvägen att Optimus inte fungerar på hög höjd. Är det någon som har erfarenhet av Optimus Crux på hög höjd. Det jag skulle vilja kunna använda det till är några dagar på 3-4000 meter i t ex Alperna istället för det mer otympliga Omnifuel.

Andra reflektioner kring små kök som Primus micron på hög höjd mottages gärna eller om det finns andra fördelar/nackdelar med de två modellerna.

Mvh Micke

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bränsle

Med tanke på alla frågor om att ta med bränsle på flyget, så en fråga man jag tycker man ska ställa sig är:

Får jag tag i bränsle om/när jag tagit flyget?

Åker man alltid tåg/bil/båt är det genast lättare att ta med bränsle hemifrån.

Per Brune

KLAGER; sa:
Gaskök är knappast lättare än fotogen/bensinkök och gas fungerar inte lika bra på hög höjd samt vid kyla.

Finns det fotogen/bensinkök som väger 93 g? Hög höjd generellt har jag inte märkt skulle vara ett problem för gas, kyla går att lösa med att värma gasen. Det jag är ute efter är om små kök, i det här fallet, speciellt Optimus Crux fungerar på höjder upp till 3-4000 meter eller om det är något i deras konstruktion som gör att dem inte fungerar lika bra som t ex mitt Omnifuel som jag använt mkt på höghöjd utan några problem.

Mvh Micke

Jag är oxå nyfiken på hur hög höjd min optimus crux funkar på...

f.ö. mycket besviken med kvaliten på deras Crux brännare. Jag äger redan min andra crux-brännare och den gick sönder första gången jag använde den. Pop-niten på en av de ledade bär-armarna rätade ut sid av värmen (halv effekt~) och är numera sned och glappar avsevärt.

Mailade optimus om detta i förmiddags men har ännu inte fått svar. ska bli spännande att se vad dom har att säga...

tredje gången gillt hoppas jag..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips