optimus crux

har precis köpt en

Ldv; sa:
Hej någon som har provat optimus ny lättviktsskök crux?

gjorde jag rätt? hoppas det i alla fall .. eftersom jag har en liten gaslampa att ha i tältet så tycker jag det är prakiskt med ett och samma system. men vi får väl se hur det funkar .. :)

mvh Håkan
 
Pris och inköpsställe?

Den verkar ju intressant, även om man inte får så mycket info på deras webbsida: http://www.optimus.se/news/crux_news.html

Var köpte du den och vad kostade den?
Har du några erfarenheter av den hittills? Vore kul att höra.

Hur är stabiliteten, t.ex., jämfört med ett större kök? Kan man ställa på en lite större kastrull (typ 1,75 l, Trangias 25-serie) och känna att den står stadigt där?

Har du mätt upp koktider på den?

Allt du lärt dej om den är av intresse...

Tack, Eva
 
Om Crux

Brännaren är verkligen minimal, den får plats i ett fodral under gasolflaskan, med en liten utbuktning .. det jag funderat på är vad som händer om brännaren får en smäll i det läget, men det verkar inte vara så stort problem tror jag.

Effekten är väldigt bra tycker jag, den är snabbt på plats, vilket väl bör tas med i beräkningen (de som har fotogen eller bensinkök vet vad jag menar. På mindre än en halv minut har man allt på plats - redo att laga mat. En liter vatten går på 3 minuter enl tillverkaren, jag har inte klockat själv, men har ingen anledning att inte tro på det.

Brännarens armar är något små, jag tycker själv det är svårt att låta en större kastrull stå på utan att "stötta" lite. Men det är inget som ramlat av ännu (ta i trä) Optimus rekommenderar kokkärl med max diameter 22 cm.

Vill man göra storkok är inte Crux nått att ha, det är nog bättre med större prylar. Men det är ett behändigt kök att ha med sig ut på paddelturen eller vandringen tycker jag.

Fördelar är framförallt enligt min mening:

Vikt och förvaringssystem
Effektiv brännare
Snabb att rigga och starta igång

Negativt

Något instabil lösning med "kastrullarmar", endast tre stycken gör att kokkärlen "vobblar" lite tycker jag.
Tar lång tid innan köket är tillräckligt avkylt för att kunna stuvas. Jag har inte vågat prova att lägga ner ett varmt kök i packpåsen ännu, det kanske funkar vad vet jag.

Köket finns på
http://www.getout.se

Jag fick mitt inom tre dagar, mot faktura.

Mvh Håkan Borg
 
Låter ju intressant

Om man ibland skulle vilja ha en stadigare funktion med större kastrull, kan man då få in den i ett trangia, tror du? Eller är armarna i vägen då?

Eva
 
Formel 1 med husvagn

Det som är i vägen om man ska få in det i Trangia är nog gasflaskan :)

Sen försvinner ju hela idén med köket om man skall bängla in ett ultralätt kök i ett Trangia.

Dessutom måste man då bygga om brännaren så att den går reglera utifrån köket, och så att gasflaskan står utanför. Nytt långt reglage och en slang, med andra ord. Sen måste stödpinnarna väck, och en adaptergrunka in för infästningen.

Vinsten blir nog försumbar jämfört med en helt vanlig gastillsats.
 
Glömde

Precis nu kom jag på att den ju var monterad på gasflaskan. ;-) (generad)

Rent teoretiskt är det väl annars ingen dum idé med ett ultralätt kök som vid behov kan byggas in i stadigt trangia.

Men som sagt, tankemiss...

Eva
 
hur stor är gasflaskan då?vikt?, och är det någon speciell flaska till optimusköket gentemot primus och liknande??
 
rofe85 (lasse johansson) skrev:
hur stor är gasflaskan då?vikt?, och är det någon speciell flaska till optimusköket gentemot primus och liknande??

Nej, det är helt vanliga standardgängor. Samma gasflaskor som till Primus-, MSR- och Markillkök.
Olika tillverkare har olika stora flaskor, men de vanligaste i Sverige är väl Primus: 355 eller 640 g.

Rent teoretiskt är det väl annars ingen dum idé med ett ultralätt kök som vid behov kan byggas in i stadigt trangia.

Nej, om man kan få till en konstruktion som funkar till båda så är det kanske inte helt dumt - kanske mer ur mångsidighetssynpunkt än viktsynpunkt.
 
Re: Glömde

tror inte kombinationen triangia och crux är bra, däremot kanske man kan bygga en ställning för kokkärl att ha med för större saker, borde inte vara så svårt med lite ståltråd ... ?? själva brännaren ger ju rejält med effekt så det borde inte vara något problem ..
 
Om man vill bygga om... är det någon som vet var man kan få tag i slang och kopplingar som passar till denna typ av gasbehållare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
Bollvik Optimus Crux Kök och brännare 6
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.