Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
optimus crux
- Trådstartare Hobbe 1
- Start datum
har precis köpt en
gjorde jag rätt? hoppas det i alla fall .. eftersom jag har en liten gaslampa att ha i tältet så tycker jag det är prakiskt med ett och samma system. men vi får väl se hur det funkar ..
mvh Håkan
Ldv; sa:Hej någon som har provat optimus ny lättviktsskök crux?
gjorde jag rätt? hoppas det i alla fall .. eftersom jag har en liten gaslampa att ha i tältet så tycker jag det är prakiskt med ett och samma system. men vi får väl se hur det funkar ..
mvh Håkan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Pris och inköpsställe?
Den verkar ju intressant, även om man inte får så mycket info på deras webbsida: http://www.optimus.se/news/crux_news.html
Var köpte du den och vad kostade den?
Har du några erfarenheter av den hittills? Vore kul att höra.
Hur är stabiliteten, t.ex., jämfört med ett större kök? Kan man ställa på en lite större kastrull (typ 1,75 l, Trangias 25-serie) och känna att den står stadigt där?
Har du mätt upp koktider på den?
Allt du lärt dej om den är av intresse...
Tack, Eva
Den verkar ju intressant, även om man inte får så mycket info på deras webbsida: http://www.optimus.se/news/crux_news.html
Var köpte du den och vad kostade den?
Har du några erfarenheter av den hittills? Vore kul att höra.
Hur är stabiliteten, t.ex., jämfört med ett större kök? Kan man ställa på en lite större kastrull (typ 1,75 l, Trangias 25-serie) och känna att den står stadigt där?
Har du mätt upp koktider på den?
Allt du lärt dej om den är av intresse...
Tack, Eva
Om Crux
Brännaren är verkligen minimal, den får plats i ett fodral under gasolflaskan, med en liten utbuktning .. det jag funderat på är vad som händer om brännaren får en smäll i det läget, men det verkar inte vara så stort problem tror jag.
Effekten är väldigt bra tycker jag, den är snabbt på plats, vilket väl bör tas med i beräkningen (de som har fotogen eller bensinkök vet vad jag menar. På mindre än en halv minut har man allt på plats - redo att laga mat. En liter vatten går på 3 minuter enl tillverkaren, jag har inte klockat själv, men har ingen anledning att inte tro på det.
Brännarens armar är något små, jag tycker själv det är svårt att låta en större kastrull stå på utan att "stötta" lite. Men det är inget som ramlat av ännu (ta i trä) Optimus rekommenderar kokkärl med max diameter 22 cm.
Vill man göra storkok är inte Crux nått att ha, det är nog bättre med större prylar. Men det är ett behändigt kök att ha med sig ut på paddelturen eller vandringen tycker jag.
Fördelar är framförallt enligt min mening:
Vikt och förvaringssystem
Effektiv brännare
Snabb att rigga och starta igång
Negativt
Något instabil lösning med "kastrullarmar", endast tre stycken gör att kokkärlen "vobblar" lite tycker jag.
Tar lång tid innan köket är tillräckligt avkylt för att kunna stuvas. Jag har inte vågat prova att lägga ner ett varmt kök i packpåsen ännu, det kanske funkar vad vet jag.
Köket finns på
http://www.getout.se
Jag fick mitt inom tre dagar, mot faktura.
Mvh Håkan Borg
Brännaren är verkligen minimal, den får plats i ett fodral under gasolflaskan, med en liten utbuktning .. det jag funderat på är vad som händer om brännaren får en smäll i det läget, men det verkar inte vara så stort problem tror jag.
Effekten är väldigt bra tycker jag, den är snabbt på plats, vilket väl bör tas med i beräkningen (de som har fotogen eller bensinkök vet vad jag menar. På mindre än en halv minut har man allt på plats - redo att laga mat. En liter vatten går på 3 minuter enl tillverkaren, jag har inte klockat själv, men har ingen anledning att inte tro på det.
Brännarens armar är något små, jag tycker själv det är svårt att låta en större kastrull stå på utan att "stötta" lite. Men det är inget som ramlat av ännu (ta i trä) Optimus rekommenderar kokkärl med max diameter 22 cm.
Vill man göra storkok är inte Crux nått att ha, det är nog bättre med större prylar. Men det är ett behändigt kök att ha med sig ut på paddelturen eller vandringen tycker jag.
Fördelar är framförallt enligt min mening:
Vikt och förvaringssystem
Effektiv brännare
Snabb att rigga och starta igång
Negativt
Något instabil lösning med "kastrullarmar", endast tre stycken gör att kokkärlen "vobblar" lite tycker jag.
Tar lång tid innan köket är tillräckligt avkylt för att kunna stuvas. Jag har inte vågat prova att lägga ner ett varmt kök i packpåsen ännu, det kanske funkar vad vet jag.
Köket finns på
http://www.getout.se
Jag fick mitt inom tre dagar, mot faktura.
Mvh Håkan Borg
Formel 1 med husvagn
Det som är i vägen om man ska få in det i Trangia är nog gasflaskan
Sen försvinner ju hela idén med köket om man skall bängla in ett ultralätt kök i ett Trangia.
Dessutom måste man då bygga om brännaren så att den går reglera utifrån köket, och så att gasflaskan står utanför. Nytt långt reglage och en slang, med andra ord. Sen måste stödpinnarna väck, och en adaptergrunka in för infästningen.
Vinsten blir nog försumbar jämfört med en helt vanlig gastillsats.
Det som är i vägen om man ska få in det i Trangia är nog gasflaskan
Sen försvinner ju hela idén med köket om man skall bängla in ett ultralätt kök i ett Trangia.
Dessutom måste man då bygga om brännaren så att den går reglera utifrån köket, och så att gasflaskan står utanför. Nytt långt reglage och en slang, med andra ord. Sen måste stödpinnarna väck, och en adaptergrunka in för infästningen.
Vinsten blir nog försumbar jämfört med en helt vanlig gastillsats.
rofe85 (lasse johansson) skrev:
hur stor är gasflaskan då?vikt?, och är det någon speciell flaska till optimusköket gentemot primus och liknande??
Nej, det är helt vanliga standardgängor. Samma gasflaskor som till Primus-, MSR- och Markillkök.
Olika tillverkare har olika stora flaskor, men de vanligaste i Sverige är väl Primus: 355 eller 640 g.
Rent teoretiskt är det väl annars ingen dum idé med ett ultralätt kök som vid behov kan byggas in i stadigt trangia.
Nej, om man kan få till en konstruktion som funkar till båda så är det kanske inte helt dumt - kanske mer ur mångsidighetssynpunkt än viktsynpunkt.
Re: Glömde
tror inte kombinationen triangia och crux är bra, däremot kanske man kan bygga en ställning för kokkärl att ha med för större saker, borde inte vara så svårt med lite ståltråd ... ?? själva brännaren ger ju rejält med effekt så det borde inte vara något problem ..
tror inte kombinationen triangia och crux är bra, däremot kanske man kan bygga en ställning för kokkärl att ha med för större saker, borde inte vara så svårt med lite ståltråd ... ?? själva brännaren ger ju rejält med effekt så det borde inte vara något problem ..
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg