Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux

avslutad210712

Gäst
Efter att ha hämtat ut mitt ETAPacklite gjorde jag en liten test. Tanken var att ha med sig mitt Optimus Crux som reserv och úytflyktskök. Till det har jag köpt en liten titanmugg där tanken var att använda som liten kastrull för tex en kopp kaffe i tältet.

Testet är helt ovetenskapligt men är utfört under identiska förhållanden så vissa slutsatser kunde jag och kanske även Ni dra. Vädret var lite blåsigt men i övrigt ordentligt norrbottensvarmt. Vattnet togs från drickskranen och spolades upp i en tillbringare varifrån alla testskvättar togs. Ingen mätning av gasåtgången gjordes heller.

Började med ETAPacklite-köket och titanmuggen. Slog i två dl vatten som jag tog tid på hur länge det tog för att börja koka dvs stora bubblor i botten. Sedan testade jag med titan-nuggen och mitt Crux monterat tillsammans med Primus nya vindskydd. Därefter testade jag ETAPacklite med kastrullen som följer med dvs med värmeväxlare monterad i botten. Till sist tog jag en av mina titankastruller från Trangia och testade med. Tog den mindre eftersom den större har så stor diameter att den inte går att få ner i vindskyddet.

ETAPacklite+titanmugg. 1 minut 17 sekunder

Crux+titanmugg: efter 1 minut 30 sekunder avbröt jag det hela eftersom det fortfarande bara kom små bubblor från botten av muggen

ETAPacklite+ETAkastrull: 37 sekunder

ETAPacklite+titankastrull 45 sekunder

Så mina egna slutsatser är att titanmuggen kommer bara att användas som kokkärl då den stora kastrullen är odiskad. Crux + Primus vindskydd kommer inte att följa med. Mest förånande var nog att titankastrullen håller jämna skägg med ETAkastrullen i alla fall vid uppkok av små mängder vatten. Hur resultatet blir med större mängd vatten eller om man skall småkoka något får jag testa senare men där vet jag att ETAkastrullen småkokar med ventilen i princip dragen i botten. Dessutom vore det intressant att mäta gasåtgången men vågen jag har anser jag inte ha tillräcklig noggrannhet eller repeterbarhet för att det skall ge något. Sen kan man säga att även om titan-kastrullen bara tog 8 sekunder mer på sig så är det trots allt i storleksordningen 20% vilket trots allt innebär 20% mer gasåtgång.
 
Titan njaee!

Ditt test styrker min tidigare uppfattning att det knappast finns några praktiska fördelar med kokkärl i titan.

God tur!
 
Hej

Jag har också ett Etapacklite som jag använt vid några tillfällen. Ska ha med det nu på fjällvandringen om några dagar. Jag testade det med kallvatten från kranen och kokade upp 1l på nästan exakt 3 min. Det gick åt 10g gas. Jag är jättenöjd med köket.

Mvh
Magnus
 

avslutad210712

Gäst
Du ids inte testa Crux + ETA-kastrull?

Cruxet (kunde inte låta bli) är att värmeväxlarens invändiga diameter är större än cruxets utvändiga vilket gör att kastrullen glider ner på Cruxet. Det är i och för sig inget problem utan problemet är att då tar kastrullen på Primus vindskydd.

Men kom på nu att om jag plockar bort vindskyddet kanske det ändå fungerar bra. Skall testa i morgon när det är lite varmare ute så det blir lite rättvisare. Läs_ jag ids inte gå ut nu ikväll :)
 

avslutad210712

Gäst
Har testat nu. Ungefär lika varmt men lite lite mindre vind. ETA-kastrullen passar perfekt på cruxet och tiden var 45 sekunder för att koka 2 dl vatten dvs lite långsammare än ETA-brännaren med vindskydd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.