Ont i armbågarna?!

Finns det någon här som klättrar och som liksom jag, lyckats överanstränga armbågarna?Har klättrat rätt intensivt den senaste tiden och har nu ont i armbågarna när jag anstränger dem. Frågan är hur länge man borde vila innan man kan klättra ordentligt igen?Smärtan sitter på insidan av armbågarna och det ömmar om jag trycker där. Tips tas tacksamt emot!

:)
 
Crimp

Detta är helt normalt. Nästan alla får sådan värk om man klättrar mycket. Men med övning så minskar problemen.

Oftast får man mer ont i armbågarna av att klättra överhängande leder med stora grepp, att göra pullups på slopers är altså inte att rekommendera om du har ont. Crimp-grepp ger inte lika mycket ont i armbågarna. Strunta i stora grepp och framförallt slopers ett tag och klättra bara crimpiga leder, samt strecha ordentligt. Och vila om värken inte minskar!!!

"Lucia-streching" funkar inte. Sätt handflatan i golvet, vrid handen utåt tills fingrarna pekar mot dig och strecha med rak arm.
 
Vet du om det är biceps eller underarmsmusklernas muskelfäste som smärtar? Om det är bicep ska du som sagt undvika pullups. Jag har fått för mig att det hjälper att träna triceps när jag har ont i biceps muskelfäste, varför jag brukar göra armhävningar efter varje klätterpass. Jag har även talat med andra som har liknande erfarenheter.
 
i armbågen...

Nej, det är nog inte bicepsfästet utan det sitter på insidan av armbågen rakt ovanför en av "knotorna" i armbågen. Jag fick riktigt ont efter en led med visst överhäng, det var som om det brann i armbågarna. Så fort jag körde lite sva med bara fotarbete så blev det bättre. MAn blir ju lite skraj för tennisarmbåge och kroniska skador så nu ska jag vila ordentligt och lyssna på kroppen. Även mina fingrar har sagt ifrån nu... man vill mer än man pallar!!Men tack för tipset med crimp, det ska jag följa!
 
Aj, aj, aj...

Daremot bor du inte kora en massa crimp om du har problem med fingrarna, for dem ar det oftast battre med "open hand" pa storre grepp, sa det blir lite motsagelsefullt till ditt problem med armbagarna. Se till att kora lite lugnare ett tag for det ar INTE roligt att aka pa nagon allvarligare inflammation eller liknande...
 
Pest eller kolera.

Stämmer bra. "Crimp" ger ont i fingrarna, "open hand" ger pump och ont i armbågen, precis där du beskriver. Bara att välja. Man får som sagt ta det lungt med bägge greppteknikerna, ingen av dom är ofarlig.
 
Om det smärtar innanför själva armbågs knölen så är det nog risk för tennis armbåge, tyvärr. Ett sätt att kolla det är att hänga en tung kasse eller liknande(som en matkasse) i pek, lång och ringfingret några minuter och smärtar det då efteråt vid armbågen så är det nog tennis-armbåge. Förhoppningsvis så är det inte det för det kan ta tid att bukt med.
/F
 
fanken...

Det är ju typiskt alltså! Men nu efter ca 4 dagars helvila så känns det bättre, men jag känner fortfarande av smärtan i vissa rörelser så det får väl tas som en rejäl varning det här! Hade jag klättrat mer denna veckan hade det säkert gått rätt illa! Jag ska kolla det där med att hålla nåt tungt i fingrarna i några minuter. Fingrarna känns helt ok nu, tror det var mest en lokal överansträngning som kroppen reagerade på när jag sov, vaknade och vissa av fingrarna var liksom i "låst" läge och jag fick räta ut dem med hjälp av andra handen ...uuh.
Är det ngn som har drabbats av riktig tennisarmbåge och hur lång tid tog det innan det blev ok igen? Hur tränade ni under tiden?
 
Boktips!

Jag kan rekommendera boken "One move too many" av Hochholtzer och Shoeffl, ASIN-nummer B0001ME18E. Ganska dyr på nätet men vad jag minns betydligt billigare på Karbin.

Klippt från Amazon:
"Written by physician-climbers Thomas Hochholzer and Volker Schoeffl, "One Move Too Many" is the most comprehensive book on preventing, diagnosing, and treating of climbing overuse syndromes and injuries ever written.Features: Aiming to empower climbers rather than disturb them, this book explains the nature and treatment of the bodily afflictions in order to provide insight. Covering areas like stretching, taping, nutrition, and traumatic injuries, this must-have climber's manual can help prevent injury and assist in situations where prevention was not possible. Dr.'s Hochholzer and Volker advocate care for one's body over the ultimate pursuit of climbing goals at the cost of of your future health. Written from a climber's perspective with a medical background, this comprehensive book addresses climbing-specific issues that would not otherwise be covered in first-aid manuals. 229 pages with color climbing photographs and (thankfully) black and white photographs of injuries."

/Linda
 
Hmmm...
Jag fick stora problem med armbågar. Lyssnade från blandade tips från blandade klättrare. Jag gick inte till idrottssjukgymnast med en gång. Och, jag klättrar inte idag.

Sensmoral? Du kan ha "tur" med läkning, eller "otur" med läkning.

Jag rekommenderar besök till IDROTTssjukgymnast. Inget remiss krävs. Kostar typ 80 kronor. Följ råden från vederbörande.

Jag tror att det minskar risken för "otur", och ökar oddsen att du slipper den utvecklingen jag fick ta...

Det är trots allt tråkigare att ALDRIG klättra igen, än att göra jävligt tråkiga sjukgymnast övningar i ett år och avstå klättring i ett halvår.

Tänker och tycker,
Patric
 
Har tänkt att köpa...

Hej!
Tack för tipset! Har sett den på trainingforclimbing.com och funderat på att köpa den! Det kan det verkligen vara värt.
:)
/Maja
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...