On-off knapp på Garmin 60csx

Jaha nu är det dags igen, min 60csx som jag fick istället för min gamla som hade fel på on-off knappen, har nu fått samma sjuka.
Just nu har jag den igång och nu får den sitta i on läge med USb sladden inkopplad i datorn så att jag spar batteriet tills jag ska gå ut, kom på att det går att byta batteri i detta läge utan att den stängs av. Har inte vågat prova om det går att byta SD-kortet i detta läge. är rädd att den stängs av då.
Detta fenomen gäller väl hela 60 serien antar jag de har ju samma on-off knapp
Den är 10 månader gammal och garantin har ju gått ut på ursprungsköpet.
Frågade Garmin om det går att reparera och vad det kostar, fick svar att de måste se på den och om det inte går att reparera så sänds en ny men det kostar 1900 + lite frakter.
Jag tror inte att det är värt att kosta på den något, kanske får kassera den och köpa en Oregon 550t vore i och för sig rätt kul men men, pengarna ni vet saknas just nu.
Den enda extraordinära händelsen med den har varit att jag tappade den i vattnet från en flygplansponton, den var under vattnet 30 sek på 0,7 m djup och detta ska den ju tåla. Den blev inte våt innanför batteriluckan ens.

Vet någon här om det är lätt att ta isär den och fixa detta och i så fall hur?
 
Det har funnits en tråd där en hemmaknåpare visade ur man plockar i sönder en Garmin 60 och fixar någonting...men vad minns jag inte.
 
Hej!

Jodå, jag hade/har en tråd om: "Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är del 2, min slutliga lösning!"

Här är länken till den:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57642

Nu har det gått några månader sen jag lödde dit sladdarna och GPS:en fungerar fortfarande helt klanderfritt! Den har aldrig stängt av sig "av sig själv" sedan dess.

Ang. frågan här ovan så vet jag inte vad det är för "sjuka" med on/off knappen som du syftar på, jag känner inte till nån? Vad är problemet?

On/off knappen på min 60 CS är egentligen toppen på en "gummipelare" (minst 5 mm hög) som rör sig ner i ett hål i hårdplast (finns under "gummitoppen") där gummipelaren tycks trycka på nån typ av strömbrytare, men så långt in har jag inte behövt ta isär min 60CS. Kan du inte stänga av GPS:en? Går den inte att starta? Kanske att den där "gummipelaren" är "o-smord" och inte vill röra sig i det hål (av plast) som den ska röra sig i?

Den stora "sjukan" på 60-modellen och Vista och kanske fler modeller är nog snarare "glappproblematiken" med strömöverföringen som min tidigare tråd berättar om.

Mvh!
 
Felet yttrade sig i att de (båda två) inte gick att stänga av då och då, senare blir det totalstopp på on-off kanppen.
Går att stänga av den jag har nu genom att ta ur batterierna och göra den strömlös, men nu vågar jag inte göra det för det går nu inte heller att sätta på och stänga av ljuset i den, och då kan jag ju inte starta den heller antar jag.

Bra beskrivning av ditt fel, tack för det.
 
Felet yttrade sig i att de (båda två) inte gick att stänga av då och då, senare blir det totalstopp på on-off kanppen.
Går att stänga av den jag har nu genom att ta ur batterierna och göra den strömlös, men nu vågar jag inte göra det för det går nu inte heller att sätta på och stänga av ljuset i den, och då kan jag ju inte starta den heller antar jag.

Bra beskrivning av ditt fel, tack för det.

Hej!

För mig så låter det som om "gummipelaren" som On/Off knappen består av, kanske inte vill röra sig neråt tillräckligt så att rörelsen överförs till själva strömbytaren under (som jag aldrig har sett).

Går det inte att få igång den (av den) om du använder nått mjukt rundat, men ändå lite spetsigt föremål och trycker med? Att bara trycka med en fingertopp ger inte speciellt mycket tryck på den där lilla "gummipelaren", är min erfarenhet.
Å andra sidan så gör den "okänsligheten" också att det inte är så lätt att råka stänga av GPS:en av misstag.

Mvh!
 
Nej det hjälper inte med ett spetsigt föremål, knappen reagerar inte på något längre.
Jag ser på din bild där du delar på 60-an att det finns limrester där, är packningen limmad?
 
Nej det hjälper inte med ett spetsigt föremål, knappen reagerar inte på något längre.
Jag ser på din bild där du delar på 60-an att det finns limrester där, är packningen limmad?

Själva packningen som finns mellan de två halvorna av GPS:en kan nog vara limmad med nått "siliconliknande" lim, men satt inte hårt fast på min 60 CS.

"Gummihättan/hatten" på övre delen av GPS:en var också limmad med några strängar av något silicongummi-liknande lim. Men den var ändå lätt att peta loss från "batterihalvan" av GPS:en.

Jag behövde aldrig lossa "gummihättan/hatten" helt från "displayhalvan" av GPSen för att få isär GPS:ens två halvor, så därför kunde jag inte se exakt hur själva strömbrytaren ser ut, mer än att det är en "gummipelare" som ska röra sig i ett hål igenom den hårdplast som finns under gummit på GPS:ens överdel. Nånstans känns det som om rörelsen (eller snarare frånvaro av rörelse) på "gummipelaren" skulle kunna ställa till det...

Mvh!
 
Om den lägger av helt så ska jag ta isär den och kolla vad som kan göras med hemmfixning, kanske tjänar 1900:- på detta. Garantin har ju gått ut så det är väl ok.
 
"Gummitop till 60-serien" finns som artiekl hos Garmin.

Som ni kanske vet saluför dem inte till slutkunder men kontakta en återförsäljare så skall du nog kunna få hem en sådan för under 150 kr.
 
Jaha nu är det dags igen, min 60csx som jag fick istället för min gamla som hade fel på on-off knappen, har nu fått samma sjuka.
Just nu har jag den igång och nu får den sitta i on läge med USb sladden inkopplad i datorn så att jag spar batteriet tills jag ska gå ut, kom på att det går att byta batteri i detta läge utan att den stängs av. Har inte vågat prova om det går att byta SD-kortet i detta läge. är rädd att den stängs av då.
Detta fenomen gäller väl hela 60 serien antar jag de har ju samma on-off knapp
Den är 10 månader gammal och garantin har ju gått ut på ursprungsköpet.
Frågade Garmin om det går att reparera och vad det kostar, fick svar att de måste se på den och om det inte går att reparera så sänds en ny men det kostar 1900 + lite frakter.
Jag tror inte att det är värt att kosta på den något, kanske får kassera den och köpa en Oregon 550t vore i och för sig rätt kul men men, pengarna ni vet saknas just nu.
Den enda extraordinära händelsen med den har varit att jag tappade den i vattnet från en flygplansponton, den var under vattnet 30 sek på 0,7 m djup och detta ska den ju tåla. Den blev inte våt innanför batteriluckan ens.

Vet någon här om det är lätt att ta isär den och fixa detta och i så fall hur?


Beträffande kortet så fick jag detta svar från Geocacharen Larsen i Karlstad:
"Det går att ta ur batterierna och minneskortet utan att den stängs av när den är ansluten via USB"

Så nu vet vi detta, skönt.

Mera nyttiga grejor finns på hans hemsida.

"Kolla in på min sida www.larssen.se under GeoCaching Manualer mm"
 
Jag sände in 60-an till Garmin för reparation, och idag fick jag besked att det skulle kosta ca: 550:- totalt.
Dom skulle byta gummitoppen på den, han sa att om man är lite händig så skulle man kunna göra detta själv till betydligt lägre pris, under några hundra, men jag lät dom göra det för jag är så darrhänt numera. Jag kanske aldrig skulle få den vattentät eller så. Hade faktist isär den och tittade på den inuti, men vågad inte dra bort gummitoppen.

Ja helt klart kul att få den reparerad, ska behålla den ett tag och sen kanske jag säljer den dyrt.

Bra att veta att man kan byta gummiöverdelen till ett överkomligt prs själv, finns väl många 60-or där detta är helt utslitet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
carpe.diem Jordglob - kanske lite off topic ... Navigering 9
Store Slightly Off Topic: Titta Va Ja Hitta Navigering 0
chuck Off topic? Navigering 4
Robotman Varför off-set på Trimble-GPS? Navigering 1
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.