Jordglob - kanske lite off topic ...

Har tänkt inhandla en jordglob. Just det - en sån där fotbollsliknande snurrsfär som står här och där på tv-apparaterna i våra svenska hem.
De ("riktiga") kostar ju en slant, även om det finns en uppsjö modeller; allt ifrån badboll till barskåp ...
Om jag ska hitta en prisvärd, funktionell och innehållsmässigt korrekt, up to date och tydlig förminskning och återgivning av vårt gemensamma klot, vad ska jag titta och leta efter? Vad bör jag undvika?
Vet nån?
//Roger
 
Tyvärr inga förslag, men jag kan dela med mig av en jordglobsidé som jag själv har tänkt genomföra.

Om man skaffar en glob med inbyggd lampa (inte ovanligt) så kan man på lämpligt sätt göra små hål på platser som man själv har besökt. På så sätt kommer dessa platser att markeras när man tänder lampan.

Ett trevligt sätt att minnas sina resor!

(Shit, jag låter som Ernst Hirschenkeller eller vad han heter, men det bjuder jag på)
 
Mitt råd är: Gå till närmsta bokhandel och titta på deras utbud. Har själv en trevlig inte alls dyr variant i plast. Köpt på Bokia, om jag inte tar fel.
Lycka till!
 
Köp en gammal

För att få till en snygg glob behövs bra hantverk vid pålimningen av kartbitarna då det inte finns någon tryckpress eller printer som klarar av att skriva direkt på sfären.

Jag menar att en gammal glob med lite gamla politiska gränser är mer prisvärd än motsvarande prissatt nytillverkad.

Ju större glob desto mer detaljer.

Thure
 
Jag har kollat marknaden men inte köpte någon än. I princip verkar det finnas det två stora tillverkare: Amerikanska Replogle som numera verkar ha tagit över danska Scanglobe (som är vanligast i Sverige), samt tyska Columbus.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta en bra jordglob för under 1000 kr. Oftast är det foten och upphängningen som är väldigt plastig och svajig. Själv tror jag att det blir en National Geographic, som jag tror tillverkas av Columbus. De finns med diameter på 14" som är något större och trevligare än standardstorleken 12".

Kolla på Stanfords hemsida, där har de en hel del glober:

http://www.stanfords.co.uk/

Johannes
 
Tack ska ni ha för hjälpen så här långt. Många bra förslag. Märker att jag trots allt tänkt rätt - att hitta en billig OCH bra glob är troligen svårt. Tipset att hitta en gammal/antik är inte dumt. Framförallt om man vill jämföra med en modernare. Gissar att det finns vissa skillnader - inte bara vad gäller politikernas förkärlek att rita streck ...
Senaste tipset var särskilt intressant. En fråga dock: Var får man tag på National Geographics globar? Hittade inget på deras svenska hemsida nämligen.
// Roger
 
carpe.diem; sa:
En fråga dock: Var får man tag på National Geographics globar? Hittade inget på deras svenska hemsida nämligen.
// Roger

Problemet med globar är ju att de är dyra att skicka och därför svåra att beställa. Vet inte om NG säljer globar i Sverige. Annars åker du väl till London, eller känner någon som gör det, ibland? Stanfords butik ligger vid Covent Garden.

Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.