Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning!

Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är del 2, "min slutliga lösning"!

Hej!

Bakgrund:
I vintras skrev jag ett inlägg om att min Garmin 60 CS allt oftare stängde av sig "av sig själv" helt omotiverat. Jag skrev den gången att jag skulle löda dit ett par sladdar istället för att bara göra ren kontaktytorna om samma problem skulle uppstå igen, och så blev det.. Min 60 CS började krångla igen för en vecka sedan, displayen tynade bort och GPS:en stängde av sig titt som tätt precis så som i vintras! Speciellt vid cykling på "skakigt" underlag.

Här finns det förra inlägget, och min åtgärd för att fixa det hela den gången:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54083

Åtgärd:
Jag lödde helt enkelt dit ett par sladdar mellan kontaktytorna istället för att lita till en rent mekanisk kontakt
("närhet" mellan två metallytor...)

Isärtagning.
http://www.utsidan.se/obj/photo/25/2584cd5d57e35bf89ade5d24fad34c9f.jpg

Här syns den dåliga konstruktionen!
http://www.utsidan.se/obj/photo/fa/fabeedd4a315e99641b456f5d1a2e089.jpg

Närbild på de "nötta" kontaktytorna på kretskortet.
Möjligen handlar det om "metallvandring" likt brytarspetsarna på en bensinmotor, där metallen ofta vandrar över från den ena till den andra sidan.
http://www.utsidan.se/obj/photo/4a/4a030965616c298398a7fddd875ef3df.jpg

Här har jag lött dit ett par sladdar, dels på batteridelen och dels på kretskortet.
Eftersom lödningarna ihop med sladdarna "bygger på höjden" så måste den höjden hållas så låg som möjligt eftersom det annars inte går att montera ihop GPS:en. Lödningarna tar helt enkelt för mycket plats när GPS-halvorna ska sättas ihop!
http://www.utsidan.se/obj/photo/3a/3a3f21c2feaf829d48f5906112e27c13.jpg

Kontrollera att GPS:en fungerar innan den sätts ihop igen.
Det låter sig väl göras eftersom sladdar nu överför strömmen till GPS:en, den behöver inte monteras ihop innan den provkörs.
http://www.utsidan.se/obj/photo/cb/cbfaf7561e19a7b4180a2d5ee5aaf657.jpg

Allting klart och den har fungerat utmärkt sedan dess!
http://www.utsidan.se/obj/photo/14/14b6e63e0b120dc55898ef3333f71ec7.jpg

Slutsats:
Det här sättet att överföra strömmen på från batterifacket så som Garmins konstruktion, den är som gjord för att få problem med efter en viss tid! Men det är klart, man får ju antagligen sälja mer.. När jag använder min 60 CS med ciggkabel så uppstår aldrig dom här problemen, beroende på att då överförs strömmen via sladdar direkt till kretskortet. I och för sig så sitter just de sladdarna till kretskortet monterade med en stiftkontakt som också skulle kunna ge problem, men risken är dock betydligt mindre. Jag läser ganska ofta här på forumet om att man har problem med att en del GPS:er stänger av sig och att det är batterifackens kontaktytor som inte har kontakt med batterierna som skulle vara problemet, men jag skulle tro att det oftare är den här inre konstruktionen som egentligen är problemet! Men när man håller på och ruckar och trycker på batterierna så rör sig också de här inre kontaktytorna lite grann, tillräckligt för att det hela ska kunna fungera ett litet tag igen....

Mvh!
 
Senast ändrad:
Tack Ehrsa

för att du delade med dig av detta.

Någon som vet om samma manöver kan göras på Etrex t ex den modell HCx Vista som jag har liknande problem med.

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Man brukar säga att de enklaste lösningarna ofta är de bästa men det vete tusan om jag tycker att Garmins lösning är riktigt 100%-ig. Tycker att strömförsörjningen borde ha varit lödd redan från början eller åtminstone en "riktig" kontakt med sladd mellan mönsterkort och batterihållare.

För mig var det kontakterna i själva batterifacket som var problemet men jag har haft två omotiverade avstängnigar så kanske jag tar upp mackapären och löder dit sladdar i vinter.
 
På min eTrex Vista HCx löste jag problemet med omotiverade avstängningar med att placera gummibitar bakom batteriblecken i batteriluckan. Se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56703
Sedan jag gjorde detta har min GPS inte stängt av sig omotiverat en enda gång. Så det verkar som att jag slipper öppna den för att löda dit sladdar. Kanske att konstruktionen är annorlunda på eTrex?

Jag har inte svårt att förstå varför Garmin chansade på denna konstruktion. Den förenklar troligen montering och service väldigt mycket. En kompromiss hade varit att ha en löstagbar sladd med kontakt av den typ som brukar sitta på trådlösa nätverkskort i datorer och liknande. Då hade man både fått bra kontakt och någorlunda enkel montering och service.

Örjan
 
Jag har inte svårt att förstå varför Garmin chansade på denna konstruktion. Den förenklar troligen montering och service väldigt mycket. En kompromiss hade varit att ha en löstagbar sladd med kontakt av den typ som brukar sitta på trådlösa nätverkskort i datorer och liknande. Då hade man både fått bra kontakt och någorlunda enkel montering och service.

Örjan

Hej!

Ja, en "löstagbar sladd med kontakt" hade varit väldigt bra! Det är så som bl.a strömmen överförs till kretskortet när "ciggkabel" används! Och den funktionen har aldrig krånglat på min 60 CS. Ses på denna bild uppe till höger, där tunna kablar i färgerna röd/blå/gul/svart använts.
http://www.utsidan.se/obj/photo/fa/fabeedd4a315e99641b456f5d1a2e089.jpg

Här är en bild på just den kontakten, där "ciggkabelns" ström överförs till kretskortet:
http://www.utsidan.se/obj/photo/47/47a84cf863dbe85b90f4f8a85b12c6a3.jpg

Mvh!
 
Nu har batterifacket

på min etrex vista hcx ingen kontakt med kretskortet längre men via usbkontakten kan fortfarande gpsen matas och fungera. Funkar Ehrsas lösning på min Etrex?

Thure
 
Hej! Thure

Vet inte hur konstruktionen är på Etrex Vista, men förmodligen så är det en likvärdig konstruktion. Jag kan meddela att min GPS fortfarande fungerar klockrent sedan jag lödde dit kablarna! Den har aldrig slocknat omotiverat sedan dess. Och det är snart 1,5 år sedan detta gjordes.

Om inte GPS:en längre fungerar så skulle åtminstone jag ta isär den utan att tveka, den fungerar ju ändå inte.. Om du gör ett försök så kolla om det finns ett litet "backup-batteri" i form av en liten knapp-cell inuti den. Kan vara idé att samtidigt byta ut den när GPS:en ändå är isärtagen. Jag bytte aldrig den knapp-cellen som fanns i min GPS, och möjligen skulle det kunna ge problem i framtiden om den cellen tar slut. Problem som antagligen skulle kunna uppstå om GPS:en blir liggande så att samtidigt ordinarie batterier laddat ur sig. (?)

Mvh!
 
Har köpt USB-dosan

på Kjell o Co. Går att använda med NiMH R6 om jag ställer om i setupen i GPSen. Återkommer när jag testat batteritider.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips