Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx

Jag har haft lite problem med glappande batterier på min relativt nya Garmin eTrex Vista HCx som gjort att den stängt av sig själv vid några tillfällen. Eftersom det verkar vara ett fel som förekommer i mer eller mindre utsträckning på alla Vista så har jag inte brytt mig om att försöka få Garmin att fixa felet. Istället har jag provat olika lösningar att få batterierna att sitta stadigare.

Nu har jag hittat en lösning som jag tror fixar problemet en gång för alla:

Jag har pillat in en liten fjädrande plastbit av typen "Tesa Ljuddämpare" bakom batteriblecken för minuspolerna i batterifacket för att ta bort glappet.

Det gör att batteriblecken fjädrar tillbaka hårdare mot batterierna så att glappkontakt undviks. Jag tror inte att det skadar batteriblecken eller batterierna eftersom batteriblecken egentligen inte böjs mer än vanligt. Enda skillnaden är att de inte kan böjas lika mycket som vanligt.
"Tesa Ljuddämpare" är en liten genomskinlig fjädrande plastbit med självhäftande baksida (diamter 8 mm) som används i t.ex. köksskåp för att skåpsluckor skall slå igen mjukare. Finns på byggvaruhus och liknande. Artikelnummer 57704-00005.

Innan jag gjorde detta räckte det med att jag tappade/släppe GPS:en från ett par centimeters höjd ner i ett bord med nederdelen först så stängde GPS:en av sig. Nu stänger den inte av sig om jag gör samma sak.

Först provade jag med att tejpa fast en bit styvt papper i batterilocket men det räckte inte för att hålla batterierna på plats ordentligt.

En annan sak som jag blev lite överraskad av är att de nya uppladdningsbara batterier från GP jag köpte igår är lite tjockare (större diameter) än mina gamla batterier. Det skiljer ca 0.5 mm jämfört med mina gamla Minamoto-batterier. Det har säkert också gjort att det glappat lite extra med de gamla batterierna.

Örjan
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Glappande batterier på Garmin eTrex

Hej.
Jag har haft isär min eTrex C och kan bekräfta att det ser likadant ut med blecken som ska kontakta till kretskortet.
Man tar bort gummit runt om,sen tas tejpet som går runt om bort,då sprättar man försiktigt isär halvorna,där ser man hur det är konstruerat.
Sätt dit nytt dubbelhäftande tejp (använde tunt mattejp) genomskinligt.
Montera dit gummigreppet runt om,tejpa med eltejp runt gummit för att sätta press på det,tas bort efter ett par dar då sitter gummit som berg !

Lycka till !
 
På min eTrex så räckte det att sätta lite mer tryck på batterierna med två tjocka tejpbitar i locket ovanför batterierna. Har inte haft en enda avstängning på MTB-styre med orginalstyrhållaren pga av skakningar efter det.
 
Jag provade först att stoppa i lite kartong i batteriluckan för att ge mer tryck mot batterierna men då kändes det som att luckan inte stängde sig lika bra som innan och att det var större risk för att luckan skulle kunna läcka vatten.

Örjan
 
Tar man för mycket stum tejp/kartong så kan det bli så. Jag har en tejp som är tjock och lite svampig. Ska byta till skumgummi när tejpen lossnar.
 
Har nu använt min GPS ganska hårt i sommar och den har inte stängt av sig omotiverat en enda gång så det verkar som att gummiplupparna löste problemet slutgiltigt.

Örjan
 
Hej.
Jag har haft isär min eTrex C och kan bekräfta att det ser likadant ut med blecken som ska kontakta till kretskortet.
Man tar bort gummit runt om,sen tas tejpet som går runt om bort,då sprättar man försiktigt isär halvorna,där ser man hur det är konstruerat.
Sätt dit nytt dubbelhäftande tejp (använde tunt mattejp) genomskinligt.
Montera dit gummigreppet runt om,tejpa med eltejp runt gummit för att sätta press på det,tas bort efter ett par dar då sitter gummit som berg !

Lycka till !

Nokka.

Lödde du dit kontaktblecket mot kretskortet?

Thure
 
Om man använder Garmin på cykel kommer vibrationerna så småningom att nöta sönder kontaktytorna på kretskortet. Jag har lött ihop ihop det med korta kabelstumpar. Problemet är nu att enheten (Vista HCx) inte längre har kontakt med minneskorthållaren. "Ur askan i elden" mao. Suck,
 
Otur Bengt

och övermåttan trist. Tror du att den senare glappkontakten är vållad av dig vid ingreppet i apparaten eller att det är resultatet av flitigt cyklande?

I det senare fallet går det att se det som lite positivt mitt i bedrövelsen.

Thure
 
I sommar har min Vista HCx stängt av sig/startat om omotiverat vid åtminstone två tillfällen, men jag tror inte att det var glappande batterier som orsakade detta.

Det hände nämligen i båda fallen när jag hade mycket information framme på kartan, zoomade och panorerade och knappade frenetiskt på knapparna när GPS:en inte uppdaterade kartan som den borde. Det vekar helt enkelt ha blivit för mycket för GPS:en som då bootade om sig själv. Någon mer som har haft detta problem?

Örjan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips