On-off knapp på Garmin 60csx

Jaha nu är det dags igen, min 60csx som jag fick istället för min gamla som hade fel på on-off knappen, har nu fått samma sjuka.
Just nu har jag den igång och nu får den sitta i on läge med USb sladden inkopplad i datorn så att jag spar batteriet tills jag ska gå ut, kom på att det går att byta batteri i detta läge utan att den stängs av. Har inte vågat prova om det går att byta SD-kortet i detta läge. är rädd att den stängs av då.
Detta fenomen gäller väl hela 60 serien antar jag de har ju samma on-off knapp
Den är 10 månader gammal och garantin har ju gått ut på ursprungsköpet.
Frågade Garmin om det går att reparera och vad det kostar, fick svar att de måste se på den och om det inte går att reparera så sänds en ny men det kostar 1900 + lite frakter.
Jag tror inte att det är värt att kosta på den något, kanske får kassera den och köpa en Oregon 550t vore i och för sig rätt kul men men, pengarna ni vet saknas just nu.
Den enda extraordinära händelsen med den har varit att jag tappade den i vattnet från en flygplansponton, den var under vattnet 30 sek på 0,7 m djup och detta ska den ju tåla. Den blev inte våt innanför batteriluckan ens.

Vet någon här om det är lätt att ta isär den och fixa detta och i så fall hur?
 
Det har funnits en tråd där en hemmaknåpare visade ur man plockar i sönder en Garmin 60 och fixar någonting...men vad minns jag inte.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Jodå, jag hade/har en tråd om: "Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är del 2, min slutliga lösning!"

Här är länken till den:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57642

Nu har det gått några månader sen jag lödde dit sladdarna och GPS:en fungerar fortfarande helt klanderfritt! Den har aldrig stängt av sig "av sig själv" sedan dess.

Ang. frågan här ovan så vet jag inte vad det är för "sjuka" med on/off knappen som du syftar på, jag känner inte till nån? Vad är problemet?

On/off knappen på min 60 CS är egentligen toppen på en "gummipelare" (minst 5 mm hög) som rör sig ner i ett hål i hårdplast (finns under "gummitoppen") där gummipelaren tycks trycka på nån typ av strömbrytare, men så långt in har jag inte behövt ta isär min 60CS. Kan du inte stänga av GPS:en? Går den inte att starta? Kanske att den där "gummipelaren" är "o-smord" och inte vill röra sig i det hål (av plast) som den ska röra sig i?

Den stora "sjukan" på 60-modellen och Vista och kanske fler modeller är nog snarare "glappproblematiken" med strömöverföringen som min tidigare tråd berättar om.

Mvh!
 
Felet yttrade sig i att de (båda två) inte gick att stänga av då och då, senare blir det totalstopp på on-off kanppen.
Går att stänga av den jag har nu genom att ta ur batterierna och göra den strömlös, men nu vågar jag inte göra det för det går nu inte heller att sätta på och stänga av ljuset i den, och då kan jag ju inte starta den heller antar jag.

Bra beskrivning av ditt fel, tack för det.
 
Felet yttrade sig i att de (båda två) inte gick att stänga av då och då, senare blir det totalstopp på on-off kanppen.
Går att stänga av den jag har nu genom att ta ur batterierna och göra den strömlös, men nu vågar jag inte göra det för det går nu inte heller att sätta på och stänga av ljuset i den, och då kan jag ju inte starta den heller antar jag.

Bra beskrivning av ditt fel, tack för det.

Hej!

För mig så låter det som om "gummipelaren" som On/Off knappen består av, kanske inte vill röra sig neråt tillräckligt så att rörelsen överförs till själva strömbytaren under (som jag aldrig har sett).

Går det inte att få igång den (av den) om du använder nått mjukt rundat, men ändå lite spetsigt föremål och trycker med? Att bara trycka med en fingertopp ger inte speciellt mycket tryck på den där lilla "gummipelaren", är min erfarenhet.
Å andra sidan så gör den "okänsligheten" också att det inte är så lätt att råka stänga av GPS:en av misstag.

Mvh!
 
Nej det hjälper inte med ett spetsigt föremål, knappen reagerar inte på något längre.
Jag ser på din bild där du delar på 60-an att det finns limrester där, är packningen limmad?
 
Nej det hjälper inte med ett spetsigt föremål, knappen reagerar inte på något längre.
Jag ser på din bild där du delar på 60-an att det finns limrester där, är packningen limmad?

Själva packningen som finns mellan de två halvorna av GPS:en kan nog vara limmad med nått "siliconliknande" lim, men satt inte hårt fast på min 60 CS.

"Gummihättan/hatten" på övre delen av GPS:en var också limmad med några strängar av något silicongummi-liknande lim. Men den var ändå lätt att peta loss från "batterihalvan" av GPS:en.

Jag behövde aldrig lossa "gummihättan/hatten" helt från "displayhalvan" av GPSen för att få isär GPS:ens två halvor, så därför kunde jag inte se exakt hur själva strömbrytaren ser ut, mer än att det är en "gummipelare" som ska röra sig i ett hål igenom den hårdplast som finns under gummit på GPS:ens överdel. Nånstans känns det som om rörelsen (eller snarare frånvaro av rörelse) på "gummipelaren" skulle kunna ställa till det...

Mvh!
 
Om den lägger av helt så ska jag ta isär den och kolla vad som kan göras med hemmfixning, kanske tjänar 1900:- på detta. Garantin har ju gått ut så det är väl ok.
 
"Gummitop till 60-serien" finns som artiekl hos Garmin.

Som ni kanske vet saluför dem inte till slutkunder men kontakta en återförsäljare så skall du nog kunna få hem en sådan för under 150 kr.
 
Jaha nu är det dags igen, min 60csx som jag fick istället för min gamla som hade fel på on-off knappen, har nu fått samma sjuka.
Just nu har jag den igång och nu får den sitta i on läge med USb sladden inkopplad i datorn så att jag spar batteriet tills jag ska gå ut, kom på att det går att byta batteri i detta läge utan att den stängs av. Har inte vågat prova om det går att byta SD-kortet i detta läge. är rädd att den stängs av då.
Detta fenomen gäller väl hela 60 serien antar jag de har ju samma on-off knapp
Den är 10 månader gammal och garantin har ju gått ut på ursprungsköpet.
Frågade Garmin om det går att reparera och vad det kostar, fick svar att de måste se på den och om det inte går att reparera så sänds en ny men det kostar 1900 + lite frakter.
Jag tror inte att det är värt att kosta på den något, kanske får kassera den och köpa en Oregon 550t vore i och för sig rätt kul men men, pengarna ni vet saknas just nu.
Den enda extraordinära händelsen med den har varit att jag tappade den i vattnet från en flygplansponton, den var under vattnet 30 sek på 0,7 m djup och detta ska den ju tåla. Den blev inte våt innanför batteriluckan ens.

Vet någon här om det är lätt att ta isär den och fixa detta och i så fall hur?


Beträffande kortet så fick jag detta svar från Geocacharen Larsen i Karlstad:
"Det går att ta ur batterierna och minneskortet utan att den stängs av när den är ansluten via USB"

Så nu vet vi detta, skönt.

Mera nyttiga grejor finns på hans hemsida.

"Kolla in på min sida www.larssen.se under GeoCaching Manualer mm"
 
Jag sände in 60-an till Garmin för reparation, och idag fick jag besked att det skulle kosta ca: 550:- totalt.
Dom skulle byta gummitoppen på den, han sa att om man är lite händig så skulle man kunna göra detta själv till betydligt lägre pris, under några hundra, men jag lät dom göra det för jag är så darrhänt numera. Jag kanske aldrig skulle få den vattentät eller så. Hade faktist isär den och tittade på den inuti, men vågad inte dra bort gummitoppen.

Ja helt klart kul att få den reparerad, ska behålla den ett tag och sen kanske jag säljer den dyrt.

Bra att veta att man kan byta gummiöverdelen till ett överkomligt prs själv, finns väl många 60-or där detta är helt utslitet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips