om att använda bilig men bra utrustning..

att köpa dyra grejor för att leva friluftsliv kan göra att man få vänta tills man har allt det personliga om man inte är gift med en rik man/kvinna eller har vunnit på hästar.

jag läste i utemagasinet att en dyr utrustning kostar runt 16-45000 kronor.

du kan ha en utrustning som kostar låt oss säga 10-16000 kronor och även kan använda den året om för det mesta.

billig överskott som man kan köpa på internet eller på andra billiga affärer kan göra att friluftlivet kan ge mera än att man ska ha så dyra saker fast det är en smaksak,,,


trevlig tur
önskar jag er
såg
 
Prioritera

såg; sa:
att köpa dyra grejor för att leva friluftsliv kan göra att man få vänta tills man har allt det personliga om man inte är gift med en rik man/kvinna eller har vunnit på hästar.

Eller så kan man helt enkelt lägga om sina prioriteringar i livet ;)

När jag blev bestulen på min bil för snart två år sedan så bestämde jag mig för att det är roligare att lägga försäkringspengarna på en så gott som total uppgradering av friluftsprylarna än att köpa en ny besinslukande fyrhjuling. Fast det är ju klart att funktion gick liksom före pris, så en del billigare detaljer finns kvar i utrustningen.

Jisses vilken chock det var i början att åka buss/tåg med min friluftsutrustning och dessutom ta ombord mina två hundar och deras utrustning. Men för mig var det var helt klart värt det.

/Jesper
[Ändrat av polarhund 2004-03-16 kl 16:54]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Prioritera

polarhund; sa:
såg; sa:
att köpa dyra grejor för att leva friluftsliv kan göra att man få vänta tills man har allt det personliga om man inte är gift med en rik man/kvinna eller har vunnit på hästar.

Eller så kan man helt enkelt lägga om sina prioriteringar i livet ;)

När jag blev bestulen på min bil för snart två år sedan så bestämde jag mig för att det är roligare att lägga försäkringspengarna på en så gott som total uppgradering av friluftsprylarna än att köpa en ny besinslukande fyrhjuling. Fast det är ju klart att funktion gick liksom före pris, så en del billigare detaljer finns kvar i utrustningen.

Jisses vilken chock det var i början att åka buss/tåg med min friluftsutrustning och dessutom ta ombord mina två hundar och deras utrustning. Men för mig var det var helt klart värt det.

/Jesper
[Ändrat av polarhund 2004-03-16 kl 16:54]

Fast man kan kombinera en billig bil med att åka buss så har man också råd att köpa lite prylar. Bor man där jag bor är det rätt svårt att avstå från bilen helt och hållet. I alla fall om man inte vill använda sin dyra rygga till att bära hem mat med. Lokaltrafik *funderar* har visst hört ordet..... :)
 
Billig bil

Min bil (Passat -84) kostade 4000:- för fyra år sen och den går än. Har varit i Chamonix som längst. Drar ca 0.73 vid blandad körning och rymmer det jag vill ha med. Ganska ful och rostig, men man slipper inbrott. För dom pengarna hade jag inte fått två Arcchteryx-underställ. Fast jag ska erkänna att mina pjäxor kostade mer än bilen....
 
Re: Re: Prioritera

avslutad210712; sa:
Bor man där jag bor är det rätt svårt att avstå från bilen helt och hållet. I alla fall om man inte vill använda sin dyra rygga till att bära hem mat med.

Hahaha!

Det där är precis vad jag får använda min dyra rygga till nu när inte bil finns att tillgå, fast det är väl mest när man köper säckar med hundmat... ;) Men jag har full förståelse för problemet, det är bökigt att storhandla utan bil.

/Jesper
 
Re: Billig bil

Vandrare; sa:
Min bil (Passat -84) kostade 4000:- för fyra år sen och den går än. Har varit i Chamonix som längst. Drar ca 0.73 vid blandad körning och rymmer det jag vill ha med. Ganska ful och rostig, men man slipper inbrott. För dom pengarna hade jag inte fått två Arcchteryx-underställ. Fast jag ska erkänna att mina pjäxor kostade mer än bilen....

Där ser du! En prioritering gjord i rätt tid, altså innan köp av bil.

/Jesper Som sparar omkring ytterligare 250:-/månad i fasta avgifter utan avgasmonstret :)
 
Håkan K; sa:
Exaktemente, då har man råd. Tyvärr går då ens värdefulla tid åt till oväsentliga ting, som t ex att jobba... (men man har ju iaf prylarna och bilen)

/Håkan

Då kan man ju stoppa sina fina grejer i bilen och köra förbi naturen iaf.. (eller så flyttar man UT till naturen, eller till Tyskland..huh Måste göra underverk för frilufsandet)

;)
 
Exakt. eller göra som jag. Köpe en dyr 100L rygga som jag enbart har använt att bära smutstvätt i! (Än så länge) Men nu börjar det bli vår och då ska det bäras i skogen minsann ( inte tvätt)

Fredrik
 
Va glada ni, att ni har jobb! Själv är jag student och lever på 6500 kr i månaden. Som student tjänar man mindre än någon som går på socialen och dessutom är det ett lån som inte är speciellt förmånligt!

Kan även upplysa allla om att jag saknar bil för att storhandla, och om jag skall ut och vandra i skogen så är det kolektivtrafik eller apostlahästarna som gäller enbart för att komma ut i skogen!

Tänk om man hade någon tusing mer i månanden. Satan vilka prylar mitt studentrum skulle va fyllt med. En säng i stället för mitt Hillebergtältet och liggunderlaget med en -15 sovsäck att sova i osv. =)

Rik på tid, fattig på pengar och häftiga prylar. Drömmer om jobb och GPS... ;)

[Ändrat av Öhrn 2004-03-18 kl 12:50]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.