Olycka på Mälaren

pausch; sa:
Du kan ju bläddra tillbaka i tråden och se vad jag har skrivit om att slå av mobiltelefonen då man är på isen. Det här är en ny fara som dykt upp under senare år och som inte fanns för 10-15 år sen och tidigare - en fara vi inte var medvetna om innan denna olycka inträffade.

Jag har sett att du skrivit det ett par gånger nu.

skulle du kunna förklara för mig som då absolut INTE kan se att det är en bra lösning.

Vad är fördelarna med att stänga av ?
Vad är nackdelarna med att stänga av ?

/Torbjörn
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hobbes; sa:
skulle du kunna förklara för mig som då absolut INTE kan se att det är en bra lösning.

Vad är fördelarna med att stänga av ?
Vad är nackdelarna med att stänga av ?
/Torbjörn

Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation. Hade den förolyckade gruppen på Mälaren i lördags haft sina mobiler avstängda, då hade olyckan högst sannolikt inte inträffat och dom två omkomna hade levat idag. Det tycker jag är ett mycket tungt vägande skäl.

En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt - viktigt ifall man skulle behöva använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation (jo, då slår man på mobilen - regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel).

Och nackdelarna då? Mest subjektiva bekvämlighetsskäl - folk är nuförtiden ovana vid avslagna mobiler helt enkelt. En del säger att det vore "korkat" att stänga av mobilen, utan att närmare motivera varför. Liknande yttranden fälldes innan det blev lag på att använda bilbäte, resp lag på att ha billjusen på även på dagen - men nu har vi vant oss vid det och ingen ifrågasätter att det har en gynnsam inverkan på trafikolycksstatistkien.

Den enda egentliga nackdelen med avstängd mobil, såvitt jag kan se, är ifall grupper skulle behöva kommunicera med varandra under färd. Under sådana omständigheter tycker jag det är vettigt att göra ett undantag, och låta t.ex. ledarna för grupperna ha sina mobiler påslagna under färd så att grupperna kan komminucera med varandra.

Är det några fler nackdelar med avstängd mobil under färd som jag har missat? Kan dessa nackdelar uppväga fördelarna?
 
pausch; sa:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation.

Nedsatt omdöme bland gruppmedlemmar/ledare kan du få hursomhelst.... folk tog korkade beslut även innan mobiltelefonernas intåg.

pausch; sa:
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt

Ladda mobilen innan du sticker ut och åker.
 
öringen; sa:
pausch; sa:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation.

Nedsatt omdöme bland gruppmedlemmar/ledare kan du få hursomhelst.... folk tog korkade beslut även innan mobiltelefonernas intåg.

Stämmer - och då är det onödigt att introducera en ny faktor som ökar risken för detta. Om man kan eliminera risk A med inte risk B med en enkel åtgärd, varför ska man då avstå från att eliminera risk A med denna enkla åtgärd?


öringen; sa:
pausch; sa:
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt

Ladda mobilen innan du sticker ut och åker.

Det ska man förstås göra -- men man gör inte alltid det man ska...

Det blir lite apparater att ladda innan man åker: digitalkameran, gps'en, mobilen, och kanske också mp3-inspelaren (ifall man vill spela in isljuden). Plus utbytesbatterier till apparaterna -- batterier får klart sämre kapacitet i kyla -- dock är de moderna NiMH-batterierna mycket bättre i kyla än de gamla alkaliska batterierna.
 
Mer än en livlinelängd krävs

Intressant! I en bok från Främjandet utgiven under 1960-talet påpekas vikten av att i ett sådant skräckscenario använda följande metod.
En lätt och säker pikare fästs med en livlina till en annan åkare, som i sin tur fästs till en tredje. Den förste ålar sig fram mot den nödställde; isen håller då två till tre gånger så bra och livlinan kastas liggande. Man behöver inte använda isdubbarna för att dra sig fram, armbågarna går bra.
Provade ni den här metoden?
Åke
 
Ja

En utvecklad variant av den metoden lärs ut vid SSSKs iskunskapskurs. Metoden finns beskriven i boken Långfärdsåkning på skridsko från 2001 och på en videofilm som iskunskapskursen producerat.

Detta praktiserades i lördags.

Thure
 
Vad göra när olyckan är framme?

Jag gråter med anhöriga till de förolyckade och alla deltagare i gruppen och övriga närvarande som aldrig kommer att glömma sin förtvivlan över att inte kunnat hjälpa alla nödställda.

Det har skrivits att många ansträngningar att hjälpa de först plurrade resulterade i att ännu fler hamnade i samma situation.

VAD ATT GÖRA;
Antag köledaren i varje organiserad åkgrupp var utrustad med en flytoverall och några uppblåsbara flytelement i sin packning!
I händelse av en plurrning på svag is, skulle lämplig person på isen snabbt kunna ikläda sig denna flytoverall och förankrad med livlinor till kamrater på säkrare is ta sig fram till de nödställda utan påtaglig risk för att själv bli kraftigt avkyld, - ÄVEN om detta skulle innebära att isen brister eller vederbörande tvingas ta sig fram i vattnet för att nå dom plurrade.

Förutom möjligheten att "dra" med sig fler livlinor
(egen säkerhet) för koppling till fler nödställda, skulle "enkla" uppblåsbara flytelement kunna fästas på de som så behöver för indragning till is bärig nog för att med hjälp av den "säkrade (flytoverall/livlina) försedda personen" få hjälp upp på isen.

Tanken bygger givetvis på att köledaren är medveten om vikten av att hålla ett betryggande avstånd till föråkaren.

En flytoverall väger 1-3 kg, flytelement några hg...
 
Re: Vad göra när olyckan är framme?

Affof; sa:
En flytoverall väger 1-3 kg, flytelement några hg...

Vad är det för flytelement du avser?

Har själv undrat om det finns uppblåsbara som fungerar som ex. uppblåsbara flytvästar så att det går fort och smidigt.

Dessa flytelement ska också var hyfsat stabila och inte skäras sönder av iskanter eller isdubbar i den stress som kan råda när folk ska räddas ur en vak.

Ingen vanlig luftmadrass alltså. Men det kanske finns bra alternativ?
[Ändrat av Seglaren 2006-02-03 kl 11:49]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips