Olycka på Mälaren

pausch; sa:
Du kan ju bläddra tillbaka i tråden och se vad jag har skrivit om att slå av mobiltelefonen då man är på isen. Det här är en ny fara som dykt upp under senare år och som inte fanns för 10-15 år sen och tidigare - en fara vi inte var medvetna om innan denna olycka inträffade.

Jag har sett att du skrivit det ett par gånger nu.

skulle du kunna förklara för mig som då absolut INTE kan se att det är en bra lösning.

Vad är fördelarna med att stänga av ?
Vad är nackdelarna med att stänga av ?

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
skulle du kunna förklara för mig som då absolut INTE kan se att det är en bra lösning.

Vad är fördelarna med att stänga av ?
Vad är nackdelarna med att stänga av ?
/Torbjörn

Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation. Hade den förolyckade gruppen på Mälaren i lördags haft sina mobiler avstängda, då hade olyckan högst sannolikt inte inträffat och dom två omkomna hade levat idag. Det tycker jag är ett mycket tungt vägande skäl.

En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt - viktigt ifall man skulle behöva använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation (jo, då slår man på mobilen - regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel).

Och nackdelarna då? Mest subjektiva bekvämlighetsskäl - folk är nuförtiden ovana vid avslagna mobiler helt enkelt. En del säger att det vore "korkat" att stänga av mobilen, utan att närmare motivera varför. Liknande yttranden fälldes innan det blev lag på att använda bilbäte, resp lag på att ha billjusen på även på dagen - men nu har vi vant oss vid det och ingen ifrågasätter att det har en gynnsam inverkan på trafikolycksstatistkien.

Den enda egentliga nackdelen med avstängd mobil, såvitt jag kan se, är ifall grupper skulle behöva kommunicera med varandra under färd. Under sådana omständigheter tycker jag det är vettigt att göra ett undantag, och låta t.ex. ledarna för grupperna ha sina mobiler påslagna under färd så att grupperna kan komminucera med varandra.

Är det några fler nackdelar med avstängd mobil under färd som jag har missat? Kan dessa nackdelar uppväga fördelarna?
 
pausch; sa:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation.

Nedsatt omdöme bland gruppmedlemmar/ledare kan du få hursomhelst.... folk tog korkade beslut även innan mobiltelefonernas intåg.

pausch; sa:
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt

Ladda mobilen innan du sticker ut och åker.
 
öringen; sa:
pausch; sa:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation.

Nedsatt omdöme bland gruppmedlemmar/ledare kan du få hursomhelst.... folk tog korkade beslut även innan mobiltelefonernas intåg.

Stämmer - och då är det onödigt att introducera en ny faktor som ökar risken för detta. Om man kan eliminera risk A med inte risk B med en enkel åtgärd, varför ska man då avstå från att eliminera risk A med denna enkla åtgärd?


öringen; sa:
pausch; sa:
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt

Ladda mobilen innan du sticker ut och åker.

Det ska man förstås göra -- men man gör inte alltid det man ska...

Det blir lite apparater att ladda innan man åker: digitalkameran, gps'en, mobilen, och kanske också mp3-inspelaren (ifall man vill spela in isljuden). Plus utbytesbatterier till apparaterna -- batterier får klart sämre kapacitet i kyla -- dock är de moderna NiMH-batterierna mycket bättre i kyla än de gamla alkaliska batterierna.
 
Mer än en livlinelängd krävs

Intressant! I en bok från Främjandet utgiven under 1960-talet påpekas vikten av att i ett sådant skräckscenario använda följande metod.
En lätt och säker pikare fästs med en livlina till en annan åkare, som i sin tur fästs till en tredje. Den förste ålar sig fram mot den nödställde; isen håller då två till tre gånger så bra och livlinan kastas liggande. Man behöver inte använda isdubbarna för att dra sig fram, armbågarna går bra.
Provade ni den här metoden?
Åke
 
Ja

En utvecklad variant av den metoden lärs ut vid SSSKs iskunskapskurs. Metoden finns beskriven i boken Långfärdsåkning på skridsko från 2001 och på en videofilm som iskunskapskursen producerat.

Detta praktiserades i lördags.

Thure
 
Vad göra när olyckan är framme?

Jag gråter med anhöriga till de förolyckade och alla deltagare i gruppen och övriga närvarande som aldrig kommer att glömma sin förtvivlan över att inte kunnat hjälpa alla nödställda.

Det har skrivits att många ansträngningar att hjälpa de först plurrade resulterade i att ännu fler hamnade i samma situation.

VAD ATT GÖRA;
Antag köledaren i varje organiserad åkgrupp var utrustad med en flytoverall och några uppblåsbara flytelement i sin packning!
I händelse av en plurrning på svag is, skulle lämplig person på isen snabbt kunna ikläda sig denna flytoverall och förankrad med livlinor till kamrater på säkrare is ta sig fram till de nödställda utan påtaglig risk för att själv bli kraftigt avkyld, - ÄVEN om detta skulle innebära att isen brister eller vederbörande tvingas ta sig fram i vattnet för att nå dom plurrade.

Förutom möjligheten att "dra" med sig fler livlinor
(egen säkerhet) för koppling till fler nödställda, skulle "enkla" uppblåsbara flytelement kunna fästas på de som så behöver för indragning till is bärig nog för att med hjälp av den "säkrade (flytoverall/livlina) försedda personen" få hjälp upp på isen.

Tanken bygger givetvis på att köledaren är medveten om vikten av att hålla ett betryggande avstånd till föråkaren.

En flytoverall väger 1-3 kg, flytelement några hg...
 
Re: Vad göra när olyckan är framme?

Affof; sa:
En flytoverall väger 1-3 kg, flytelement några hg...

Vad är det för flytelement du avser?

Har själv undrat om det finns uppblåsbara som fungerar som ex. uppblåsbara flytvästar så att det går fort och smidigt.

Dessa flytelement ska också var hyfsat stabila och inte skäras sönder av iskanter eller isdubbar i den stress som kan råda när folk ska räddas ur en vak.

Ingen vanlig luftmadrass alltså. Men det kanske finns bra alternativ?
[Ändrat av Seglaren 2006-02-03 kl 11:49]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.