Sämre köldegenskaper på LiIonbatterier med tiden?

När skall jag byta mitt mobiltelefonbatteri?

Har noterat att min mobiltelefon i vinter laddat ut batteriet mycket snabbt vid -10 grader (passning delvis lite dålig täckning). Har för mig att det inte har varit så kritiskt tidigare vintrar. När telefonen förvaras varmt tycker jag att den fortfarande håller laddningen i batteriet bra.

Jag har en Siemens ME45 med 840 mAh LiIon batteri. Är nöjd med telefonen annars. Använder den inte så mycket dagligen men vill att den skall fungera under en hel dag på isen. Förvarar den då i ett vattentätt fodral på axelremmen.

Upplevde samma urladdning när jag hade telefonen i en jackficka vid skidåkning på kalfjället strax efter nyår. (Kanske mycket dålig täckning på det kalfjällspartiet).

Har också intrycket att LiIon-batterierna till min mini-DV kmera nu tål kyla betydligt sämre än när de var nya för 5 år sedan.

Vad har ni för erfarenheter av LiIonbatterier i kyla efter några år.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
öringen; sa:
Om batteriet är några år är det nog dags att byta oavsett kyla.
Jo, du märker bara nedgången mycket tydligare eftersom batteriet droppar snabbt i kyla. Annars kanske drifttiden har sjunkit från 250 tim till 125, vilket du aldrig märker, men i kyla kan den ha sjunkit från 8 tim till 4, vilket märks.

LiIon-batterierna var inte lösningen på batterier med begränsad livslängd, de var bara en förbättring.

Samma erfarenhet som Thure i min digitalkamera

Vid lördagens (2006-01-14) skridskotur med en temperatur på ca –2 grader så räckte det nyladdade Li-jon batteriet i min snart 4 år gamla Canon IXUS till 3 bilder. In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Av mer än den orsaken håller jag på att kolla efter en ny digitalkamera och överst på kravspecen står att det ska vara ”vanliga” (LR6) batterier. Alkaliska eller NiMH ska det vara, så blir det också en batteriladdare mindre att hålla reda på, dels hemma och dels på resor.

Per

NiMH i stället?

Surfade runt lite och hittade både orginalbatteriet LiIon samt NiMH orginal, samt pirat 1500 mAH.

Vilket skulle ni välja och varför?

Thure

Re: NiMH i stället?

thureb; sa:
Surfade runt lite och hittade både orginalbatteriet LiIon samt NiMH orginal, samt pirat 1500 mAH.

Vilket skulle ni välja och varför?

Thure

124 SEK +lite fraktavgifter gör det väl värt att prova ett NiMH.

Per

Äldre fototeknik

Brune; sa:
In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Jag har en Olympus med vanliga batterier och den fungerar hur dårligt som helst vintertid. Jag använder en gammal hederlig Minolta XG1 årsmodell 80-talet nån gång istället. Det blir betydligt fler bilder med en sån om det är kallt.

Re: Äldre fototeknik

msl; sa:
Brune; sa:
In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Jag har en Olympus med vanliga batterier och den fungerar hur dårligt som helst vintertid. Jag använder en gammal hederlig Minolta XG1 årsmodell 80-talet nån gång istället. Det blir betydligt fler bilder med en sån om det är kallt.
Jo, fast det blir svårt att filma i DV kvalitet ;)

Re: Äldre fototeknik

msl; sa:
Brune; sa:

Vid Vätternturerna i mars 2003 kunde jag ta så många bilder jag hann med, utan batteriproblem.

Per

Li-jon och Li-polymerbatterier förlorar 10-20% per år i kapacitet oavsett om det används eller ej. Om de används tappar de något mer. Trots det tycker jag de är betydligt bättre än Ni-baserade batterier. På den tiden man hade Ni-MH till mobiltelefoner körde jag slut på ett batteri på 1-1.5 år, fast jämförelsen är förstås inte helt rättvis eftersom telefonerna hade mycket kortare batteritid förr och ett dåligt batteri märktes mycket tidigare.

Johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips