Olycka på Mälaren

tiddelipom; sa:
...................
Att plurra på riktigt blir ett måste för att stiga i graderna, ...
...................

Just där har hon faktiskt rätt. Och det finns dom inom SSSK som vill gå längre, och göra plurrningserfarenhet till ett krav för medlemsskap. Visserligen plurrning under kontrollerade former, men ändå. Om detta skulle genomföras som ett nytt medlemskrav i framtiden innebär det väl i praktiken också en övre åldersgräns på 50 år för medlemsskap, eftersom SSSK rekommenderar de som är över 50 år att inte delta i de plurrningsövningar som anordnas, troligen för att inte riskera alltför stor påfrestning på hjärtat hos äldre medlemmar.


Annars reagerade jag själv med ungefär samma avsmak som många andra här när jag läste artikeln. Men sen tänkte jag lite längre, och kom fram till att det är nog ungefär så som icke-skrinnare eller sällan-skrinnare ser på de som är allvarliga utövare av långfärdsskridsko. Vi kanske tycker illa om att andra har den bilden av oss, men tydligen är det en sådan bild vi omedvetet förmedlar då vi berättar om alla våra häftiga färder. Ytterst handlar det väl om nån slags "is-fobi" som många har, en is-fobi som i många fall gör nytta - den avhåller de utan iskunskap från att ge sig ut på livsfarliga isfärder.

Sedan är väl denna DN-artikel trots allt en bekräftelse på något jag sa i denna tråd för några dagar sen: att massmedia älskar att förstora upp faror. Undrar förresten vad mediafolket tycker om att vi har den bilden av dom ..... :)
 
Rättvisande statistik.

Isolyckor skridskor 2005 från Svenska livräddningssällskapets sajt http://www.sls.a.se
Summa 4 döda.
två slutsatser kan man dra av dessa få fall:
1) Den som åker ensam dör ensam.
2) Att komma upp ur en vak är ingen garanti för att överleva.
( det finns många fler olyckor, som drabbat fiskare, vandrare och skidåkare, som bekräftar den andra slutsatsen)

Kanske dags att omvärdera de tillbud som sker?
Istället för att prata barnspråk (plurrning) bör man tala om "allvarliga olycstillbud"?


17/12, Is skridskor
Stensjön, Katrineholm, D-län
En 43-årig man drunknade när han gav sig ut på en skridskotur på Stensjön.
När han inte kommit tillbaka på kvällen larmade anhöriga SOS. Dykare hittade
mannen i en vak på isen.



21/11, Is, skridsko
Håkansön, Norrfjärden, Piteå, BD-län
En 67-årig man drunknade då han tillsammans med tre äldre män var ute och åkte långfärdsskridskor. Isen brast under tre av männen. Trots isdubbar var det svårt att ta sig upp igen ur det iskalla vattnet. Till sist lyckades alla komma upp på isen svårt nedkylda. Räddningshelikopter förde männen till sjukhus men 67-åringens liv gick inte att rädda.



29/1, Is/skridsko
Storsjön, Rydboholm, P-län
En 61-årig man drunknade efter en skridskotur på Storsjöns is utanför Rydboholm.
Polis och räddningstjänst larmades av ett vittne som sett en person försvinna i en vak. Enligt polisen går det skridskospår fram mot vaken. Efter flera timmars draggning och undersökningar hittades mannen.


9/2, Is, Skridsko
Saltor, Korpemåla, H-län
En 70-årig man drunknade då han var ute på en skridskotur och isen brast. En boende
i närheten hörde rop på hjälp och larmade SOS. Mannen hittades i en isvak en
halv meter under vattenytan. Mannen fördes till sjukhus där hans liv inte gick att rädda.
 
Re: Rättvisande statistik.

M_A; sa:
Isolyckor skridskor 2005 från Svenska livräddningssällskapets sajt http://www.sls.a.se
Summa 4 döda.
två slutsatser kan man dra av dessa få fall:
1) Den som åker ensam dör ensam.
2) Att komma upp ur en vak är ingen garanti för att överleva.
( det finns många fler olyckor, som drabbat fiskare, vandrare och skidåkare, som bekräftar den andra slutsatsen)

Kanske dags att omvärdera de tillbud som sker?
Istället för att prata barnspråk (plurrning) bör man tala om "allvarliga olycstillbud"?


17/12, Is skridskor
Stensjön, Katrineholm, D-län
En 43-årig man drunknade när han gav sig ut på en skridskotur på Stensjön.
När han inte kommit tillbaka på kvällen larmade anhöriga SOS. Dykare hittade
mannen i en vak på isen.



21/11, Is, skridsko
Håkansön, Norrfjärden, Piteå, BD-län
En 67-årig man drunknade då han tillsammans med tre äldre män var ute och åkte långfärdsskridskor. Isen brast under tre av männen. Trots isdubbar var det svårt att ta sig upp igen ur det iskalla vattnet. Till sist lyckades alla komma upp på isen svårt nedkylda. Räddningshelikopter förde männen till sjukhus men 67-åringens liv gick inte att rädda.



29/1, Is/skridsko
Storsjön, Rydboholm, P-län
En 61-årig man drunknade efter en skridskotur på Storsjöns is utanför Rydboholm.
Polis och räddningstjänst larmades av ett vittne som sett en person försvinna i en vak. Enligt polisen går det skridskospår fram mot vaken. Efter flera timmars draggning och undersökningar hittades mannen.


9/2, Is, Skridsko
Saltor, Korpemåla, H-län
En 70-årig man drunknade då han var ute på en skridskotur och isen brast. En boende
i närheten hörde rop på hjälp och larmade SOS. Mannen hittades i en isvak en
halv meter under vattenytan. Mannen fördes till sjukhus där hans liv inte gick att rädda.

Jag undrade just varför följande olycka inte fanns med:

http://tinyurl.com/7h8n4

-----------------------------------------------------
Publicerat 16 januari 2005 05:30
En 59-årig man omkom i samband med att han gick genom isen på Kottlasjön på Lidingö vid halv två-tiden i går. "Han var ute och åkte skridskor. Sonen hamnade också i vattnet när han försökte rädda honom", säger Jan-Åke Nilsson, inspektör vid Norrmalmspolisen.
Mannen fördes med helikopter till Karolinska sjukhuset, men hans liv gick inte att rädda. Sonen, som uppges vara i 15-årsåldern, fördes nedkyld och chockad till Astrid Lindgrens barnsjukhus men klarade sig utan fysiska skador.
Räddningstjänsten varnar för isarna i länet.
- Jag tycker inte att man bör ge sig ut alls. Det är väldigt riskfyllt efter vädret vi har haft, säger Ulf Larsson, vid Stockholms brandförsvar.
-----------------------------------------------------

.....men på Svenska Livräddningssällskapet uppger dom att mannen inte åkte skridskor utan promenerade på isen.
 
Med "Att plurra på riktigt" menar hon helt klart att
plurra under färd när man tänjer på gränserna och inte
ett övningsplurr under kontrollerade former.
Det kan vara värt att överväga att ha övningsplurr som inträdeskrav och det kanske blir en av rekommendationerna från utredningen, men nu spekulerar jag lite för mycket. Det hade kanske inte hjälpt överhuvudtaget i detta fall. Kanske de flesta i gruppen redan hade gjort sådan övning eller plurrat "på riktigt". Spekulation igen, förlåt.
Man skall dock veta att om alla nya skall göra en sådan övning (som normalt är en del av iskunskapskursen) måste intagningen begränsas kraftigt
p.g.a. av resurs/ledarbegränsningar och vad gör man med alla existerande medlemmar som inte har plurrat (varav många är passiva och inte åker aktivt) ?
 
Att vi reagerar så kraftigt...

...kan det bero på att den här olyckan verkar ställa mycket av det vi intalat oss själva på huvudet?

Vi har alltid utgått från att med kunskap, utrustning och sällskap är vi säkra. Så säkra som man kan begära iallafall. Visst finns det risk för skador, visst kan man bli blöt och kall, men värre än så ska det inte kunna bli.

Så sker en olycka där god kunskap, godkänd utrustning och gott om sällskap finns på plats. En olycka som slutar i tragedi.

Jag vet inte vad som hände, vilka beslut som togs etc, men jag kan nästan garantera att gruppen inte gjorde något mer dumdristigt än vad vi alla gjort oss skyldiga till nån gång. Om inte på isen så i andra sammanhang. Hur många gånger har ni inte tagit en risk och trott att ni hade full kontroll, att alla försiktighetsåtgärder är vidtagna osv?

Och så visar det sig med brutal tydlighet att ibland räcker det inte med alla säkerhetsåtgärder. Plötsligt är världen så orättvis att någon inte klarar sig ens i en välutrustad, erfaren grupp.

Och det gör ont.
 
Re: Re: Rättvisande statistik.

pausch; sa:
Jag undrade just varför följande olycka inte fanns med:

http://tinyurl.com/7h8n4

-----------------------------------------------------
Publicerat 16 januari 2005 05:30
En 59-årig man omkom i samband med att han gick genom isen på Kottlasjön på Lidingö vid halv två-tiden i går. "Han var ute och åkte skridskor. Sonen hamnade också i vattnet när han försökte rädda honom", säger Jan-Åke Nilsson, inspektör vid Norrmalmspolisen.
Mannen fördes med helikopter till Karolinska sjukhuset, men hans liv gick inte att rädda. Sonen, som uppges vara i 15-årsåldern, fördes nedkyld och chockad till Astrid Lindgrens barnsjukhus men klarade sig utan fysiska skador.
Räddningstjänsten varnar för isarna i länet.
- Jag tycker inte att man bör ge sig ut alls. Det är väldigt riskfyllt efter vädret vi har haft, säger Ulf Larsson, vid Stockholms brandförsvar.
-----------------------------------------------------

.....men på Svenska Livräddningssällskapet uppger dom att mannen inte åkte skridskor utan promenerade på isen.

Då blir det fem under 2005, vilket egentligen är två halva säsonger.

men SLS har inte de äldre pressmeddelanden upp, så att man kan leta säsongvis.
 
GustavOh:

Här tror jag din analys är väldigt träffande. Självklart kan vi alla tycka att; jag förstod minsann att det var si eller så stor risk osv.

Men jag tror du har rätt i alla fall.
 
DN:ns Kolumn

Hej,

Det pratas så mycket om henned kolumn i DN.

Kunde ngn. in-skanning kunnig (vilken ordval) sätta texten hit också för oss icke Stockholmare, eller kopiera texten med tangentbord?

mvh Simo
 
kuma; sa:
Med "Att plurra på riktigt" menar hon helt klart att
plurra under färd när man tänjer på gränserna och inte
ett övningsplurr under kontrollerade former.
Det kan vara värt att överväga att ha övningsplurr som inträdeskrav och det kanske blir en av rekommendationerna från utredningen, men nu spekulerar jag lite för mycket. Det hade kanske inte hjälpt överhuvudtaget i detta fall. Kanske de flesta i gruppen redan hade gjort sådan övning eller plurrat "på riktigt". Spekulation igen, förlåt.
Man skall dock veta att om alla nya skall göra en sådan övning (som normalt är en del av iskunskapskursen) måste intagningen begränsas kraftigt
p.g.a. av resurs/ledarbegränsningar och vad gör man med alla existerande medlemmar som inte har plurrat (varav många är passiva och inte åker aktivt) ?

Ska man ställa dom kraven även på alla gamla medlemmar får man nog helt stoppa intaget av nya medlemmar några år medan alla gamla medlemmar som inte redan gjort det tvingas göra plurrövning. Och den som inte vill göra plurrövning, eller den som är äldre än 50 år och därför av åldersskäl inte bör göra plurrövning, får väl uteslutas ur klubben: de förlorar rätten att åka med på turer, och får inte längre ta del av islägesinformation. Och så kan man fråga sig hur länge en plurrövning ska "gälla": ska den anses räcka för resten av livet, eller måste man göra om den, säg, vart 5:e år? Och vad händer då med alla som blir 55 och som av åldersskäl inte gjort plurrövning de senaste 5 åren - ska dom kastas ur klubben?

Det där skulle väcka ett ramaskri om det genomfördes, tror jag. Om plurrningsövning blir obligatoriskt blir det nog bara obligatoriskt för nya medlemmar.

Man skulle förstås kunna tänka sig en annan variant, t.ex. att de medlemmar som inte genomgått plurrövning (eller plurrat skarpt) bara får åka på tur med grupperna E-65, 5 och kanske 4. Vill man åka med grupperna 1-3 och U-39 måste man ha plurrat - det tycker jag vore rimligare än att kräva plurrning av precis alla.


GustavOh; sa:
.............
Jag vet inte vad som hände, vilka beslut som togs etc, men jag kan nästan garantera att gruppen inte gjorde något mer dumdristigt än vad vi alla gjort oss skyldiga till nån gång. Om inte på isen så i andra sammanhang. Hur många gånger har ni inte tagit en risk och trott att ni hade full kontroll, att alla försiktighetsåtgärder är vidtagna osv?
.............

Det som verkar ha hänt är att en av gruppmedlemmarna via mobilen fick ett meddelande om att en i familjen var svårt sjuk, och då ville han förstås åka hem så snart som möjligt. Gruppen måste då ha kommit i stress, och gjorde då det ödesdigra vägval som gjordes.

Stäng av mobilen på isen så slipper du själv råka ut för något liknande.
 
pausch; sa:
Just där har hon faktiskt rätt. Och det finns dom inom SSSK som vill gå längre, och göra plurrningserfarenhet till ett krav för medlemsskap. Visserligen plurrning under kontrollerade former, men ändå. Om detta skulle genomföras som ett nytt medlemskrav i framtiden innebär det väl i praktiken också en övre åldersgräns på 50 år för medlemsskap, eftersom SSSK rekommenderar de som är över 50 år att inte delta i de plurrningsövningar som anordnas, troligen för att inte riskera alltför stor påfrestning på hjärtat hos äldre medlemmar.

Förväntningarna eller rättare sagt oron bygger upp en enorm stress inför planerad plurrning, förrförra helgens iskunskapskurs hade plurr på schemat. Folk blir helt blockerade av stress inför plurret, den uppbygda stressen är det största problemet för folk 50+. För att göra plurrningsövning till en allmän övning öppen för alla så måste den göras om i grunden.
Det här känns som fel tråd för den här diskutionen så starta gärna en egen tråd angående detta.
 
Re: DN:ns Kolumn

Sundom Simo; sa:
Hej,

Det pratas så mycket om henned kolumn i DN.

Kunde ngn. in-skanning kunnig (vilken ordval) sätta texten hit också för oss icke Stockholmare, eller kopiera texten med tangentbord?

mvh Simo

Verkar som hennes kolumner kommer på dn.se dagen efter publicering i papperstidningen så titta imorgon. Skulle gärna scanna men det är ju det där med upphovsrätt också.
 
Först tack till Charlotte för tankarna om gruppdynamik. Jag kan aldrig glömma en tur i skärgården med grupp 4 på åtiotalet. Ledaren plurrade tre gånger och det var inte hans fel. Då han stannade upp för att reka och prova med piken åkte oerfarna åkare fram till honom för att se vad han gjorde och höra vad han sade. Han blev naturligtvis argare för var gång, men det hjälpte föga. Ledarskapet var som en magnet för dem som ville se och synas i hans närhet. med i honom i vaken gick ett antal män och kvinnor varje gång.

Gruppdynamik är den ena sidan av saken. Den andra sidan är väl beskriven av Gustavoh. Det kanske är så att vi har haft tur länge och invaggats i säkerhet att med den utrustning och de metoder som anbefalls så bör man klara en incident.

Det tror emellertid inte jag. Oavsett god disciplin, god rekning, avstängd mobiltelefon, förbud för impulsiva personer att delta mm så kan en svår olycka med massplurrning inträffa. En allvarlig olycka består oftast av kopplade olyckliga omständigheter och är ofta icke förutsägbar. Men konsekvenserna kan förutsägas.

Nästa ingrediens: Ca tio minuter är den tid man har på sig för att rädda folk i vattnet. Det gör att det vanligen inte går att få hjälp utifrån i tid. Vid stora kriser är det ofta några som är hjältemodiga och slänger sig i för att hjälpa till. Ibland går det, ibland offrar de sina egna liv till mer eller mindre nytta ör andra.

Enda sättet att hjälpa till effektivt under tio minuters tid är att man kan fått på sig en torrdräkt. En eller flera i gruppen borde ha en sådan i packningen. Det bör ta ca två-tre minuter för en tränad person att få av sig skridskokläderna, ta avs sig ytterkläderna så att bara trikåerna återstår och sedan med hjälp dra på sig torrdräkten. Istället för att riskera ytterligare plurrningar genom panikartade försök att nå fram till de nödställda är det bättre att situationen angrips ändamålsenligt. I vetskap om att hjälp kommer minskar paniken och åtgärder blir mer överlagda.

En utgångspunkt är den typ av neoprendräkt som används vid dykning i kallt vatten (dvs Östersjön). Skridskoåkningens organisationer skulle kunna utforma en dräkt speciellt för räddning ur vak. Kanske med kevlarförstärkning på ryggen och en sele förankrad högt bak, så att livräddaren själv kan dras upp liggande på rygg medan hon/han hjälper till med bensparkar.

En sådan dräkt skulle kanske kosta 4-6 tusen kronor. Den behöver inte väga mycket och kan delvis ersätta plurrningsombytet i en ryggsäck. Resten borde kuna fördelas på andra.

Drastiskt, kanske det. Men inte om det är som GustavOh sade, potentialen för svåra olyckor är större än vi tänkt oss. Fram till för ett par veckor sedan var vi nog få som satte på oss säkerhetsbältet i färd med buss på motorväg. Och vem hade talat okm störtbåge?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.