Bättre och säkrare klädsel?

Re: Ursäkta, men har inte debatten gått överstyr?

GustavOh; sa:
Men den som tror att "olyckor händer inte i min klubb", "om vi stänger av mobilerna blir vi inte stressade till fel beslut" eller "med rätt utrustning klarar vi oss" etc. Den har begått det farligaste misstaget av alla.

Precis, det är alltid farligt med okunskap som ofta leder till en övertro på utrustningen och sin egen förmåga. Det är därför vi kör för fort med våra bilar ( främst män) då vi tror att vi har bra koll och att det är säkert. Men faktum är att vi tex. med bilen dagligen passerar farliga "råkar" lyckligt ovetandes om hur nära faran vi var...

Och visst finns det en risk i att utrusta sig om man inte har förmågan att själv förstå och begränsa sig. Som något sa, med torrdräkt på skrdidskoåkaren kommer vi att få hämta hem den halvvägs till Estland.

Men jag vidhåller att det inte är ett argument som ska hindra oss från att utveckla bättre hjälpmedel. Det vore galet. JAg och de flesta skridskoåkare skulle nog inte tacka nej till en säkrare klädsel utan att för den skull börja söka upp faror och utmana ödet med.
 
Re: Förhindra vatten att cirkulera i kläderna!

410527; sa:
... När jag låg där i vattnet kände jag både panik och vanmakt. Eftersom jag av utmattning låg still konstaterade jag att det var förvånadsvärt varmt. Jag hade mina handskar och mössa på.
Efter en stund såg jag att min bror hade framgång i sina brytningsförsök och efter ytterligare en stund såg jag hur han tog sig iland och kunde ge mig en lina och därmed var jag räddad.
Erfarenheter kläder. Jag hade en slimmad jacka av goretexliknande material med åtdraget i handlederna och runt midjan; knickers med damasker åtdragna under knäna. Relativt tätt i halsen med snusnäsduk.
Vi har lite olika uppfattning min bror och jag om hur länge vi var i vattnet men mellan 10-15 minuter.
Jag använder fortfarande samma klädsel som då och för någon vecka sedan plurrövade vi i Romabadet(Gotland). Vi övade uppstigning på isflak. Jag låg i ca 10 minuter och när jag steg ur badet kände jag mig blytung. Vadan detta? Jo vattnet hade sipprat in i kläderna och hölls kvar av tygets vattentäthet. Flera liter låg runt bagen och kom ej ut förän jag lättade på bandet. Min personliga uppfattning är att detta kan vara avgörande om man tvingas ligga i vattnet länge.

Mycket intressanta erfarenheter att ta del av Örjan.

En liten randkommentar.

Att det inte känns så kallt att ligga i vattnet kan vara lite förrädiskt. Hudreceptorerna för kyla signalerar bara i ett visst temperaturintervall. När det är kallare känner man inte kylan. Värmereceptorer kan signalera även i kalla temperaturer. Dessutom så vidgas blodkärlen i huden när temperaturen är ca 8 grader (glatta muskulaturen avslappnas) då kommer varmt blod till området och avkylningen går snabbare. När det kommer varmt blod till huden får man ibland en intensiv smärtupplevelse men det är oftast mer aktuellt när man kommer upp, i lä efter kylskada etc.

Vill minnas att några av de förolyckade vid den så kallade Anarisolyckan hade tagit av sig sina kläder. Kanske kan en förklaring till detta sökas i resonemangen ovan.

Det finns mycket tid att vinna genom att ligga stilla i en vak. Nedkylningshastigheten är ca 3 ggr snabbare om man simmar jämfört med om man ligger stilla.

Thure
 
kläder och avkylning

Tack Thure för dina synpunkter.
Det är ju några år sedan detta hände men minnesbilden kom märkligt nog tillbaka ganska intakt efter händelserna i lördags.Har nog funnits i mina mardrömmar flera nätter!

Jag har inget minne av att det var några problem med stelhet, att hålla dubbarna med händerna. Inte heller var det några större svårigheter att klä om; knäppa knappar mm. Vi skötte det själva utan annan hjälp än nöden.Vad jag minns körde vi själva bil hem.
Jag har (och hade innan detta hände) ju intresserat mig en hel del kring ämnet nedkylning i vatten och hade nog ganska klart för mig när det hände hur små marginaler vi hade innan livet kunde var slut.I det läget var denna kunskap ingen större tröst! Jag låg nog stilla av utmattning inte för att jag begrep att det var bra för att hindra fortsatt avkylning.Däremot märkte jag att jag initialt med viljan kunde stoppa den våldsamma hyperventileringen och i varje fall i början ta kontroll över situationen.
I Romabadet konstaterade jag dessutom att åldern tar ut sin rätt. Det känns mycket jobbigare nu att ta sig upp på egen hand. Detta har fått mig att komplettera min vanliga fysträning med armmuskelträning bla.
Hälsn
Örjan
 
Re: Re: Ursäkta, men har inte debatten gått överstyr?

Precis, det är alltid farligt med okunskap som ofta leder till en övertro på utrustningen och sin egen förmåga. [/QUOTE]

Hur svåra isar beträder en mycket erfaren kunnig person, relativt en nybörjare? kan kunskap vara en fara?

Är det den okunnige och försiktige som utrustar sig med extrem säkerhetsutrustning eller är det den konservative isproffesorn?

Det är upp till den enskilde att inte missbruka förtroendet för utrustning men min erfarenhet säger mig att det inte är de riskbenägna cyklisterna som använder hjälm, det är inte de riskbenägna båtfolket som använder flytväst, det är inte de riskbenägna skidåkarna som använder skidhjälm osv, så den saken brukar lösa sig genom att de som är mest riskbenägna ändå inte använder de skydd som finns tillgängliga vilket gör att de inte heller kan ha en övertro på dem.

Mikael
 
Re: Re: Re: Ursäkta, men har inte debatten gått överstyr?

elvis1; sa:
Precis, det är alltid farligt med okunskap som ofta leder till en övertro på utrustningen och sin egen förmåga.

Hur svåra isar beträder en mycket erfaren kunnig person, relativt en nybörjare? kan kunskap vara en fara?

Är det den okunnige och försiktige som utrustar sig med extrem säkerhetsutrustning eller är det den konservative isproffesorn?

Det är upp till den enskilde att inte missbruka förtroendet för utrustning men min erfarenhet säger mig att det inte är de riskbenägna cyklisterna som använder hjälm, det är inte de riskbenägna båtfolket som använder flytväst, det är inte de riskbenägna skidåkarna som använder skidhjälm osv, så den saken brukar lösa sig genom att de som är mest riskbenägna ändå inte använder de skydd som finns tillgängliga vilket gör att de inte heller kan ha en övertro på dem.

Mikael

[/QUOTE]

Som du säger är det inte de riskbenägna som utrustar sig med säkerhetsutrustning, snarare de förnuftiga.

Risktagare finns alltid men så finns den som jag tror är den största gruppen nämligen de aningslösa som också hör till gruppen risktagare utan att vara medvetna om det.

Varför använder skridskopåkare i klubbar ispik och dubbar? Kanske för att de skådat konsekvenserna, eller informerats om riskerna och inser att de inte alltid själva kan bestämma när de ska trilla i.

Jag har exempel på folk hemmavid som gått genom isen med bil (strax efter att barn i bilen precis stigut ur) på "idiotisk" ställen som jag själv tycker men jag tvekar inte att köra bil på isen för det: http://www.sailfast.se. Jag är ialla fall medveten om vad jag gör även om också jag kan göra misstag och missbedömningar. Men precis som när folk ser flera skridskokare på isen tror många att det är fritt fram och säkert överallt bara de sett en bil på isen.

Att de riskbenägna inte utrustar sig och därmed inte kan ha en övertro på sin utrustning må vara hänt, de har snarare en övertro på sig själva. Men de är i alla fall medvetna om risken.

JAg tycker på något vis det är värst med den aningslösa gruppen som inte har tillräcklig erfarenhet/information att inse vad som kan hända. Och i sin okunnighet utsätter de sig för risker längt över sin förmåga. Att säkra denna grupp är nog svårt.

Men jag vidhåller att bra utrustning inte är ett hinder. Precis som att utmåla en mobiltelefon till syndabock kan man inte argumentera för bristfällig utrustning bara för att det alltid varit så och för att vi ska hålla våra sinnen skärpta.

Se dykningen som tagits som exempel i dessa diskussioner, de har reservplaner och bra utrustning plus utbildning. Det finns nog många dykare som skulle tveka inför skridksoutflykter så som de ser ut idag. De är ju vana att ha koll på läget och vet dessutom vad det innebär att hamna i nollgradigt vatten.

Förbud och pålagor är inte kul men det vore inte fel med fler alternativ och möjlighet till djupare utbildning för att vistas på is. JAg har begränsad erfarenhet av klubbverksamheten runt om i landet men visst är det slående hur olika synen på säkerhet är ex, inom dykning jämfört med skridskoåkning på naturis?

Kanske dags för mer fördjupad utbildning för de som önskar. Att utbilda 13000 medlemmar kanske inte låter sig göras. Men som sanna entusiast är man ofta beredd och tycker dessutom det är kul att vidareutbilda sig inom sin hobby varför jag tror att många är beredda att betala för en bra utbildning. Jag är det.
 
Re: Re: Re: Re: Ursäkta, men har inte debatten gått överstyr?

-----
Precis, det är alltid farligt med okunskap som ofta leder till en övertro på utrustningen och sin egen förmåga.
------
Nej det var inte jag som skrev det, (så inte någon tror att jag är skitsofren.)
Mikael
 
En intressant video om nedkylning i kallt vatten http://www.exn.ca/video/?Video=exn20020325-icewater.asx

Enligt forskaren (och även andra här på forumet) har en normalbyggd människa ca tio minuter på sig innan kroppens sinnen och funktion fungerar märkbart sämre och möjligheten att ta sig upp för egen maskin försämras radikalt.

Hur pass vanligt är det att skrinnare ligger i längre än 10 minuter?
 
Re: Förhindra vatten att cirkulera i kläderna!

410527; sa:
Erfarenheter kläder. Jag hade en slimmad jacka av goretexliknande material med åtdraget i handlederna och runt midjan; knickers med damasker åtdragna under knäna. Relativt tätt i halsen med snusnäsduk.
Vi har lite olika uppfattning min bror och jag om hur länge vi var i vattnet men mellan 10-15 minuter.
Jag använder fortfarande samma klädsel som då och för någon vecka sedan plurrövade vi i Romabadet(Gotland). Vi övade uppstigning på isflak. Jag låg i ca 10 minuter och när jag steg ur badet kände jag mig blytung. Vadan detta? Jo vattnet hade sipprat in i kläderna och hölls kvar av tygets vattentäthet. Flera liter låg runt bagen och kom ej ut förän jag lättade på bandet. Min personliga uppfattning är att detta kan vara avgörande om man tvingas ligga i vattnet länge.
Jag har liknande erfarenheter som Örjan. Det är nog svårt att hitta EN typ av klädsel som passar alla eftersom vi är så olika konstruerade. Själv svettas jag floder när jag åker men fryser som en hund när jag har varit stilla ett tag. Jag har kommit på att den bästa åkklädseln för mig (nästan oavsett temperatur) är tunna ylleunderkläder med ett tunnt lager skalplagg utanpå. (Vid rast blir det på med både fleece och dunväst.)
Vid en plurrningsövning förra året i dessa kläder märkte jag samma sak som Örjan - om jag bara låg still kändes det ganska behagligt och jag kunde skämta med de som skulle hjälpa mig upp om att komma med en kopp kaffe i vaken :) När jag väl masade mig upp hade jag flera liter vatten i byxorna men kände mig inte speciellt frusen.
En annan fördel med denna klädsel är att jag enkelt kan skaka vattnet ur både byxor och jacka och därför behöver ha betydligt mindre ombyteskläder med - något som jag nu utnyttjar till att ha minst två ombyten (ylleunderställ, sockor och vantar) med i ryggan.
 
Re: Inställning till det kalla vattnet?

surpa; sa:
Det är kanske inte på kläder det beror hur kallt man upp lever vattnet vid en plurrning. Snarare en inställning och förberedelse mentalt.
På filmen är det två män i samma vak. En ser ut att trvivas riktigt bra och inte är det kläderna det beror på.

http://uteliv.sydvast.fi/Vigunet/Bilder/Filmtaim/Skridsko104/Henrikbad.MPG
Ja det var faktiskt det roligaste som hänt i dag, hustrun och jag låg dubbelvikta av skratt i flera minuter.
Dessutom såg man ju ganska bra effekterna av den "initiala hyperventilationen" och hur den åtgärdas.
Stort tack Sören
 
Re: Inställning till det kalla vattnet?

surpa; sa:
Det är kanske inte på kläder det beror hur kallt man upp lever vattnet vid en plurrning. Snarare en inställning och förberedelse mentalt.
På filmen är det två män i samma vak. En ser ut att trvivas riktigt bra och inte är det kläderna det beror på.

http://uteliv.sydvast.fi/Vigunet/Bilder/Filmtaim/Skridsko104/Henrikbad.MPG

Ja, det var en rolig och bra film som med all tydlighet visar hur stark påverkan kylan har på kroppen trots att han ändå är beredd på att bada. Som sagt, mental förberedelse är oerhört viktigt.

Liknande scener utspelade sig i vårt isvaksbad i lumpen. Man skulle anhålla på korrekt sätt om att få stiga upp ur vattnet. Vissa klarade det helt enkelt inte, medans andra dök i och krålade 30 m för att hämta isdubbar som flutit väg. Det "lustiga" var ju att alla var lika förberedda i det fallet men vissa klarade knappt av doppet ändå och andra var mer eller mindre oberörda. Och det är ju också en viktig erfarenhet, att lära sig sin egen reaktion och därefter kunna ta ställning till hur man utrustar sig och vilka risker man ska utsätta sig för. Fick jag välja åkkamrater ur det sällskapet vore det enkelt att peka ut vilka man inte skulle vilja förlita sig på om man väl hamnar i vattnet eller försöka rädda en person som får "panik" och inte kan hjälpa till själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.