Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de?

Jag undrar om det finns något namn för de två olika "spännsystem" som jag hittar på avbärarbälten? Det finns ju de där man drar framåt för att spänna, och de där man drar bakåt för att spänna, men jag hittar inte nån stans vad de olika systemen skulle kallas.

För att spänna framåt, tänk Lundhags och Osprey. För att spänna bakåt, tänk Arc'teryx.

Någon som har koll?

avslutad210712

Gäst
Lundhags och Opreys kallas smarta

De man drar bakåt kallas dumma

[Ändrat]

Skämt åsido så har jag aldrig hört att de kallas något speciellt och det kan väl kvitta

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Haha, jo, så långt är det nog ingen som säger emot.

Jag håller på med en uppsats om friluftsutrustning, därav som jag gärna har ett lite mer officiellt namn...

Kan tillägga att Gossamer Gear kör det dumma systemet. Det är verkligen helkorkat. Så jag tycker du döper dem till dumma och smarta systemet i sin uppsats.

avslutad210712

Gäst
Eftersom jag har testat det man drar bakåt först så kan jag säga att jag blev glatt överraskad när jag fick min Lundhags Motion för tio år sedan och upptäckte hur lätt det var att spänna när man drar framåt.

Nu är det egentligen inte det som gör att det går lättare utan det faktum att man får en utväxling på 1:2 dvs man får dubbelt så stor kraft i systemen där man drar bakåt. Vilket inte hellr är helt sant om man tar hänsyn till friktion och andra småsaker men med tanke på att det är ungefär 8 timmar tills jag drar till fjälls så struntar vi i sånt.

Dock har jag för mig någonstans i bakhuvudet att Osprey kallade sitt system "Pull-forward" vilket jag även hittade här

http://www.backcountryedge.com/deuter-act-lite-65-10.aspx

Systemet där man drar bakåt beror väl på det enkla faktum att det är en sån lösning man får om man sätter en rem och sätter spänne på remmen?

Systemet där man drar framåt har väl alltid minst en extra plastögla (vilket ju då är det som ger den där utväxlingen)?

Instämmer med avslutad210712 och väljer att kalla systemen för "dumma" och "smarta":). Alla system som fungerar bra och är ergonomiskt vettiga är smarta, de andra faller under första kategorin;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips