Överlevnadskurs med Fält och Mears

Ärligt talat, s.k. överlevnadsövningar / kurser är ju rätt överreklamerade. Vad får man ut av en sån? Lära sig koka vatten och slänga i några tallbarr, gräva gropar i snön (om sån finns), göra eld som reflekterar tillbaka lite värme, eventuellt göra enkla snöskor på vintern, bryta grankvistar? Det enda bestående minnet för egen del (som fått betalt för att delta på herr Fälts övningar) är att man fryser och är hungrig och orkeslös för jämnan. Resten är självklarheter för nån som har lite friluftsvana. Men va fanken om nån vill slänga ut sina pengar på att må illa så varför inte? ;)
 
tigertamjaren; sa:
Ärligt talat, s.k. överlevnadsövningar / kurser är ju rätt överreklamerade. Vad får man ut av en sån? Lära sig koka vatten och slänga i några tallbarr, gräva gropar i snön (om sån finns), göra eld som reflekterar tillbaka lite värme, eventuellt göra enkla snöskor på vintern, bryta grankvistar? Det enda bestående minnet för egen del (som fått betalt för att delta på herr Fälts övningar) är att man fryser och är hungrig och orkeslös för jämnan. Resten är självklarheter för nån som har lite friluftsvana. Men va fanken om nån vill slänga ut sina pengar på att må illa så varför inte? ;)

Word.
 
tigertamjaren; sa:
Ärligt talat, s.k. överlevnadsövningar / kurser är ju rätt överreklamerade. Vad får man ut av en sån?
Man borde få liknande kunskaper på egen hand - ja. Enligt min åsikt borde många tältnätter, gärna vintertältning, ge mer verklighetsnära övningar. Vill man göra det svårare för sig kan man minska på utrustningen.
 
Det er jo genialt å ta Skr 30.000 for et overlevningkurs: null utgifter til utstyr og mat.

Kunden fryser,sulter og forhåpningsfult overlever også kunden.

Jepp, overlevningkurser det er greier det.:)
 
Jag har överlvnadsträning just nu. Kylen börja bli tom, har bara 1/2 kg kaffe, ris och kött men bara 192 kr på kontot. För att förstärkar realismen i denna övning har jag hämtat några kvistar med tallbarr för att koka té. Ibland öppnar jag fönstret på glänt. Har hängt upp en filt över sängen för att ha ett tält. Nu är det bara att hålla ut tills nästa lön kommer.
 
Två invändningar

Detta är inte traditionell överlevnadsutbildning. Det talas om lyxmåltider med exotisk norrländsk mat och övernattningar i timrade stugor.
Hoppas att herr Fält gör sig en hacka på kursen.

Dessutom tycker jag inte att man rakt av kan klanka ned på överlevnadsutbildning med SÖS-stuk.

Det kan vara ett tillfälle att med betryggande övervakning utsätta sig för situationer som annars skulle vara farliga att praktisera. Det kan ge betydande självkännedom och allmänna kunskaper som man har nytta av både i vardagen (som mina nattjourer på medicinakuten) och i friluftslivet).

Har inte gått någon riktig SÖS-kurs själv men min hustru har gått ett par stycken. Jag har gått en kortvariant med Harry Sepp som kursledare och med elever som var friluftledare i FoS Stockholm. Jag tyckte att kursen och Harry Sepp var mycket bra. Det var intressant att se hur olika vi reagerade i grupperna och hur mycket gott kamratskap i grupen betyder i en sådan här situation. Att käka vassrötter var också en upplevelse.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...