Överlevnadskurs med Fält och Mears

Friluftsvan = Överlevnadsutbildad

Om man är en van friluftsmäniska, låt oss säga minst 5 års erfarenhet, så kan det nog ställas likvärdigt mot en grundkurs i överlevnad.
En veckas överlevnadskurs för en van friluftsmäniska, tror jag, är mer en psykologisk kurs.
Man kanske t.o.m. får ett intyg på sina färdigheter.... :) (ironi).

I fallet med SÖS så får man ju också bli medlem efter deras grundkurs och kan gå deras påbyggnadsutbildningar. Förstår att de måste ha någon slags inkörsport men om man redan kan det då? Och vill bli medlem.....

Ray mears överlevnadsutbildning ställd mot SÖS tror jag är likvärdig. Åtminstone överlevnadsbiten. Men att hans kurs är så dyr måste ju enbart bero på att han har varit på tv och utbildar sas i england......


Ray Mears verkar mer vara en produkt än en överlevnadsinstruktör!


/Per Nyberg.
 
Re: Friluftsvan = Överlevnadsutbildad

zeromaker; sa:
I fallet med SÖS så får man ju också bli medlem efter deras grundkurs och kan gå deras påbyggnadsutbildningar. Förstår att de måste ha någon slags inkörsport men om man redan kan det då? Och vill bli medlem.....

Hej Per
För att bli medlem i SÖS behöver man inte alls gå grundkursen först. Det räcker om man betalar medlemsavgiften.
/Christer
 
Re: Friluftsvan = Överlevnadsutbildad

zeromaker; sa:
Ray mears överlevnadsutbildning ställd mot SÖS tror jag är likvärdig. Åtminstone överlevnadsbiten. Men att hans kurs är så dyr måste ju enbart bero på att han har varit på tv och utbildar sas i england......


Ray Mears verkar mer vara en produkt än en överlevnadsinstruktör!


/Per Nyberg.

SAS i England, det tror jag inte då måste man nog själv vara SAS och om jag inte har fel för mig så har herr Mears misslyckats med sina försök att komma med pgr för dålig fys..
 
Nyttan av överlevnadskurser

Förra sommaren gicka jag en veckolång utbildning i Försvarsmaktens regi.

Jag tyckte det gav mig väldigt mycket!

Det är för det första kul att gå kurser! Man lär sig allid nya saker och det är roligt att göra något för sig själv ibland. Även om en friluftsvan människa kanske känner till en hel del så finns det alltid nya saker att lära sig.

För det andra är en kurs med en "övningsledning" både säkrare och mer spännande än om man sticker ut och bygger en granriskoja på egen hand.

Sen var det ju det där med allemansrätt och spårlös färdsel... typiskt mycket bättre att ta granris och slanor när man vet att det är OK.
 
Vem lär SAS vad

SAS utesluter nog ingen kunskap. Man har använt sig av människor med en rad olika bakgrunder och nationaliter för att lära sig både det ena och det andra, väldigt många har inte varit medlemmar av SAS. Den dag man tror att man kan och vet allt, då är det kört. Om sedan Ray Mears lämplighet som insruktör, det kan jag inte uttala mig om. Kanske beter han sig på ett visst sätt i TV, han kanske har fått mediaträning, allt för att få hyfsade tittarsiffror. HAn kanske inte är beredd att sitta under ett täcke och grovhångla "a la Big Brother". Själv lär jag mig nya saker varje dag, det tror jag att det är många fler som också gör. Min överlevnadsinstruktör var min morsa, frid över hennes minne. Överlevde såväl tysk som rysk ockupation samt en vådlig båtresa över Östersjön. Hon lärde mig att små saker betyder mer än vad man tror och man kan ha större nytta av dem också.
 
Re: Vem lär SAS vad

När jag åker med SAS får man reda på hur man tar på flytvästen och var nödutgångarna finns. ;)

Per
 
zeromaker; sa:
Vad jag vet så har han medverkat i SAS övningar..... Felaktig uppgift?

Lars Fält har väl i varje fall examinerat sig hos SAS?

Fält har gått SAS överlevnadsintruktörsutbildning, det kanske Mears oxå gjort samt "medverkat" på deras utbildningar och så. annars e det känt att Mears e bitter för att han aldrig klarat att bli antagen till just SAS..
 
Re: Friluftsvan = Överlevnadsutbildad

zeromaker; sa:
I fallet med SÖS så får man ju också bli medlem efter deras grundkurs och kan gå deras påbyggnadsutbildningar. Förstår att de måste ha någon slags inkörsport men om man redan kan det då? Och vill bli medlem.....
/Per Nyberg.

Det är bara att betala medlemsavgiften på 200kr så är man medlem. Då får man gå alla kurser utom strapatskurserna. 16 års åldersgräns brukar det vara på grund och strapatskurserna.

Så här står det på SÖS hemsida:
Medlemskap

Enklast att bli medlem i Överlevnadssällskapet är att betala medlemsavgiften 200 kr per till föreningens postgirokonto 282901-8 . Skriv då ny medlem samt namn och adress på talongen.

Överlevnadssällskapet är öppet för alla så länge man betalar medlemsavgiften, och så länge man inte motarbetar föreningens verksamhet eller ändamål, skadar föreningens intressen eller bryter mot föreningens säkerhetsföreskrifter för överlevnadsutbildningar.

Som medlem får du:

Tillgång till föreningens kursutbud. För att gå strapatser krävs att du först går Grundkurs Barmark eller har motsvarande kunskaper.

Tidningen Överleva, som utkommer med tre nummer per år.

Möjlighet att påverka genom att delta i verksamheten.

Möjlighet att kunna bli instruktör.

Träffa likasinnade med samma intressen.

Att vi har Grundkurs Barmark motsvarande som förkunskapskrav på strapatser är först och främst av säkerhetsskäl. När marginalerna krymper är det viktigt att instruktörerna kan lita på att alla kursdeltagare har en känd lägsta kunskapsnivå. Tidigare har det till och med varit krav på att ha gått Grundkurs Barmark för att få bli medlem i Överlevnadssällskapet. Så är det inte längre, men vi rekommenderar starkt alla medlemmar att gå denna utbildning. De kunskaper och färdigheter du som deltagare förvärvar under denna kurs utgör nämligen basen till det gemensamma kunnande som Överlevnadssällskapet står för och värnar om. Dessutom kan inte all kunskap erhållas genom att bara läsa en bok, mycket måste prövas och upplevas under sakkunnig handledning för att innebörden skall förstås.



/mattias
 
Ray Mears kurser är inga överlevnadskurser, du kommer nog aldrig behöva vara hungrig, trött eller frusen på en kurs med honom. Men sen levaer han på sitt kändisskap och är mer eller mindre ett varumärke.

Rätt roligt att Lars Fält och Juha Rankinen är instruktörer på en kus då båda är svenskar =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.