Överlevnadskurs med Fält och Mears

Rungá; sa:
Jag har överlvnadsträning just nu. Kylen börja bli tom, har bara 1/2 kg kaffe, ris och kött men bara 192 kr på kontot. För att förstärkar realismen i denna övning har jag hämtat några kvistar med tallbarr för att koka té. Ibland öppnar jag fönstret på glänt. Har hängt upp en filt över sängen för att ha ett tält. Nu är det bara att hålla ut tills nästa lön kommer.
Så där har jag det varje månad sista veckan fram till pensionen. I November var det värre. Då köpte jag en kamera för pensionen och hade privat överlevnadskurs fyra veckor :) Vad gör man inte för leksaker? Till våren skall jag köpa en Garmin. Eller skall jag vänta tills grannens nypotatis har blommat?
 
avslutad210712; sa:
Visst är det för mycket pengar men är det verkligen så lätt att lära sig själv.

Tex vilka växter som går att äta, vilka som går att äta om man först kokar dem etc etc.

Fast det är klart att de växter man INTE skall äta troligen är självmarkerande i slutänden :)

vi har här ca 240st ätliga växter, här i sverge.
och det fins väldig bra böcker som tallar om vilka det är, och ex på till lagning. det är bara att ta med sig sin lilla växt bok ut, OCH LÄSE DEN!! send är det bara att krypa runt på alla fyra, och titta, lukta, gräva ( att se naturen på dess vilkor )!! Koknig ( till lagning ) är inte oftast till för att göra växten mindre giftig, utan göra den mer ät vänliga ( smakligare )!! och för att kroppen ske få det lättare att ta up dom närings ämnen som fins i dom växt delar som har valds ut. man be höver inte veta alla dom 240 växterna, det räcker oftast med en hand full, som man vet att man kan finna större dellen av svergie sommar som vinter.

Nej det är inte lätt att lära sig !! Men oftast är det väll så med tings som är Rätt,,, dom är svåra att göra!! har man inte viljan att lära sig, så spelar den ingen roll hur mycket pengar man spenderar för att lära sig !!

upp lev naturen genom att se den!! en fågel, eller en växt är natur lika mycket som en hel skog.
 
Det svåraste torde väl ändå vara att komma vilse ordentligt. Det är ganska ont om vildmark att virra bort sig i och de flesta som kommer vilse brukar vara barn, gamla och förvirrade. Kunskaper är ju iofs aldrig i vägen men jag skulle inte betala en massa pengar för att få svälta i skogen, framför allt så skulle jag inte ge dem till hr Fält.

Tråden var inne på ett kul spår när det gällde överlevnad i vardagen då lönen sedan länge är slut! På det området har man ju skaffat sig en hel del erfarenhet genom åren! Tänk om man kunde överleva lika bra i vildmarken, då skulle man kunna hålla egna överlevnadskurser;-) Fast det verkar ju inte så svårt att hålla sådana...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...